משרד התשתיות: "אין חשש לזיהום דלק כלל-ארצי"

(עדכון) - "חידוש פעילות מלא - לא לפני מחר בבוקר" ■ לקראת חצות יחל תדלוק מטוסים מקורקעים שיאפשר להם להגיע לעמאן או ללרנקה ■ אל-על ביטלה 20 טיסות ■ השר כץ: "נבחן כל האפשרויות - גם אם מדובר בזיהום מכוון של גורמים עוינים" ■ השר לנדאו הקים ועדת בדיקה

שמיים סגורים: דווקא ביום בו אמורים אלפי אוהדי מכבי תל-אביב להמריא לברצלונה לרגל משחקי הפיינל פור וישראלים רבים מתכוננים לצאת לחופשת יום העצמאות בחו"ל - הופסקו היום (ה') בשעות הצהריים כל ההמראות מנתב"ג בשל חשש מזיהום בדלק בו תודלקו מטוסים רבים.

ברשות שדות התעופה קיימו אחר-הצהריים ישיבת חירום, בסופה נמסר לעיתונאים כי "חברת נכסי תעופה, האחראית על אספקת הדלק לנתב"ג, עדכנה בשעות הצהריים כי אותר זיהום במיכלי דלק. בעקבות ההודעה נתן מנהל נתב"ג הוראה להפסיק את כל הטיסות שתודלקו בנתב"ג".

שר התחבורה ישראל כץ ערך הערב מסיבת עיתונאים, בה אמר כי "בהתחשב במצבה של המדינה, נבחנים כל הכיוונים - לרבות האפשרות שמדובר בזיהום מכוון של גורמים עוינים".

השר ציין כי משרדו פנה לצה"ל ולכוחות הביטחון בעניין. עם זאת, השר ציין כי "לא היה בשום שלב סכנה לנוסעים".

לאור הערכת מצב שקוימה ברשות שדות התעופה, הוחלט להתחיל ולהטעין את המטוסים שתקועים על הקרקע באמצעות מיכליות בדלק שנשאב ממאגרי החירום של מדינת ישראל.

שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, מינה הערב את ראש מינהל הדלקים במשרדו, חן בר-יוסף, לעמוד בראש ועדת בדיקה שתחקור את נסיבות הזיהום.

גורמים בשדה התעופה מעריכים כי חזרה לפעילות תירשם במהלך שעות הלילה, סמוך לחצות, אז יחלו מרבית המטוסים המקורקעים לעשות דרכם ללרנקה לצורך תדלוק המיכלים.

עם זאת, בחברות התעופה הזרות ביקשו להבהיר הערב: כל עוד לא יימצא פתרון שיאפשר תדלוק של המטוסים בנתב"ג - ייגרמו שיבושים משמעותיים בלוחות הזמנים, בשל הצורך לבצע עצירה תפעולית בקפריסין או בעמאן. חזרה לפעילות מלאה על-פי לוח הזמנים לא תתאפשר לפני שעות הבוקר.

מרשות שדות התעופה נמסר ל"גלובס": "29 מטוסים שתקועים על הקרקע יתודלקו בהקדם עם דלק שיאפשר להם להגיע לעמאן או ללרנקה, שם יוכלו להצטייד במספיק דלק כדי להגיע ליעדם. בשלב זה עדיין משותקת התעופה הפנים-ארצית, ולא ידוע מתי היא תחודש".

חברת אל-על הודיעה הערב (ה') כי עקב תקלת הדלק בנתב"ג חלו שינויים, ו-20 טיסות - בוטלו. כל טיסות הבוקר של אל-על המתוכננות לצאת בין השעה 5:00-8:30 בבוקר יוקדמו בשעה, בשל היתכנות חניית ביניים לצורך תדלוק. נוסע שטיסתו בוטלה יקבל החזר כספי בהתאם ויוכל לטוס בטיסה חלופית של אל-על לכל יעד מאותה קבוצת אזור.

מישראייר נמסר כי החברה מפעילה שירות אוטובוסים לאילת עבור כל הנוסעים שטיסותיהם בוטלו. בחברה מבקשים מכל הלקוחות שלהם שרכשו כרטיסי טיסה לימים הקרובים להתעדכן במוקד החברה ובמוקד נתב"ג טרם היציאה לשדה.

חברת ארקיע אישרה כי גם עשרות טיסותיה שלה אינן ממריאות, ולא ברור מתי ייצאו לדרכן, אך נבחנות דרכים חלופיות להטיס את הנוסעים. מספר חברות זרות דיווחו כי מטוסיהן הופנו ליוון, קפריסין או ירדן כדי לתדלק את המטוסים שם.

מדובר, כאמור, בתזמון בעייתי במיוחד לאור העומס הצפוי היום בנתב"ג, הן בשל רכבת אווירית לברצלונה של אוהדי מכבי תל-אביב והן בשל היציאה לחופשת יום העצמאות ולנופשוני סוף השבוע.

לאור העומס, ההערכות הן כי גם אם תחודש הלילה הפעילות - ייקח זמן רב "להדביק" את עומס הטיסות ולחזור לפעילות תקינה על-פי לוח הזמנים.

אין זיהום דלקים כלל-ארצי

בניגוד לפרסומים על חשש לזיהום כלל-ארצי בדלק לתחבורה שפורסמו בחלק מכלי התקשורת, הודיע הערב משרד התשתיות כי "הבעיה באיכות הדלקים היא נקודתית ולא מדובר בתופעה כלל-ארצית, כך לפחות עולה מבדיקות שוטפות שערך מינהל הדלק. בבדיקות אלה לא נמצאו בעיות באיכות הדלקים. עם זאת, הבדיקות יימשכו".

חברת אגד מסרה ל"גלובס" כי לא הוגשו תלונות על בעיות באיכות הדלק המשמש את האוטובוסים שלה. לדברי גבי בן-הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, "לא נתקבלו תלונות על זיהום סולר המשמש להנעת משאיות. יינקטו אמצעי זהירות נוספים בעקבות הזיהום שהתגלה בנתב"ג".

פז: "ניתן אישור לתדלוק מטוסים עם מיכליות"

נכסי תעופה נמצאת בשליטת פז , אשר המסחר הסתיים בה היום ברמת השפל היומי. החברה עדכנה הערב את המשקיעים במתרחש וטענה כי בשלב זה אין היא צופה השפעה מהותית על פעילותה.

עוד עדכנה החברה בהודעתה לבורסה כי "בשעות אלה ניתן אישור על-ידי מינהל מינהל הדלק לשימוש במלאי אסטרטגי, על מנת לאפשר תדלוק מטוסים באמצעות מיכליות".

ל"גלובס" נודע כי ככל הנראה הבעיה האמורה נמצאת במסוף הדלקים של חברת נכסי תעופה. חברת נכסי תעופה רוכשת דלק סילוני משני בתי זיקוק וביניהם גם בית זיקוק של חברת בז"ן, אך עדיין לא ברור מי מקור הדלק.

גורם בכיר באחת מחברות התעופה מסר ל"גלובס": "התחושה היא של כאוס, אף אחד לא יודע לתת לנו תשובות איך ומתי נוכל להוציא טיסות. הצפי הוא לעיכובים גדולים, וזה מאוד מתסכל, לאור העובדה שיש לא מעט נוסעים בשדה בדרך לחופשות סוף השבוע באירופה".

גורמים אחרים בחברות תעופה גדולות הפעילות בנתב"ג מסרו ל"גלובס", כי "אנו מקבלים אינדקציות לא מעודדות בכלל. אנשים טוענים כי לא מדובר בכמה שעות אלא במשהו שיכול להימשך אפילו ימים".

יש לציין כי יותר ויותר חברות תעופה מוציאות טיסות מהארץ עם עצירות בירדן, קפריסין או יוון, אך העצירות הללו גורמות לעיכובים משמעותיים בלוחות הזמנים.