החודש הנעלם

החודש האחרון מביא את מכבי ת"א לפיינל-פור בברצלונה בלי שהיא יודעת איפה היא בדיוק עומדת. את הגבוהים של ליגת העל יחליפו המגדלים של ריאל מדריד, והגארדים של הבלאנקוס מחזיקים ברזומה זכייה באליפות עולם ■ פיינל-פור 2011: הערב זה מתחיל

מכבי ת"א יוצאת לברצלונה במצב שרחוק מלהיות אידיאלי. לפציעה של פרקינס נוספו תצוגות על גבול המבוכה מול הקבוצות הגרועות בליגה (חיפה, אשקלון ונתניה), כשמחוץ למגרש ההתנצחויות עם המינהלת והמו"מ עם שחקנים (אידסון, פארגו) שמתנהל בתקשורת לא תורמים לאווירה הכללית.

אבל הבעיה הקשה ביותר של בלאט בהכנה לפיינל-פור היא לא נפילת המתח המלווה את המשחקים בליגה, אלא חוסר היכולת לדמות את התנאים, ויותר חשוב את המאפיינים הגופניים של הסגלים אותם יפגוש.

הדבר הכי קרוב לאוסף המגדלים של ריאל, שמכבי פגשה בחודש האחרון הוא ארז מרקוביץ'. בסגל של ריאל יחכו למכבי טומיץ' (2.17 מ'), פישר (2.11), מירוטיץ' (2.08) ולקינוח בגיץ' (2.20!). מכבי נאלצה להתכונן לקבוצה הכי גבוהה באירופה מול סנטרים שמגיעים ביום טוב ל-2 מטר, כך שהעליונות הפיזית ממנה נהנתה בחודש האחרון מאז המשחק מול ויטוריה, תיעלם ברגע שתעלה לפרקט היום (ו').

***

בחודש האחרון מכבי קיבלה תזכורת לקושי שיהיה לה במשחק מול קו אחורי של שניים ושלושה גארדים נמוכים ומהירים, בעיה שהחמירה אחרי הפציעה של פרקינס. וגם כאן, הפעם הראשונה שמכבי תפגוש קו קדמי של שלושה סילונים תהיה ביום שישי בעשר בערב. בהיעדר פרקינס, הקבוצה של בלאט הפכה לכבדה ואיטית, וסביר להניח שהיריבות שתפגוש בסוף השבוע ירוצו בכל הזדמנות כדי לנצל את היתרון הזה, ודאי אחרי שראו איך נתניה הצנועה נותנת למכבי בראש כמעט בכל פעם שיצאה למתפרצת.

שאלה נוספת שתעמוד למבחן היא איך לשחק כשפארגו לא על המגרש. עד היום המאמנים ששיחקו נגד מכבי לא ניצלו את התלות המוחלטת של מכבי בפארגו, שגדלה עם הפציעה של פרקינס: לאיבנוביץ' זה עלה בהעפלה לפיינל-פור; גם ליאור ליובין, מאמן גלבוע/גליל, קיבל את השיעור כשבמשחק לפני שבועיים לא הצליח לגרום לחניכיו להוציא מפארגו את העבירה החמישית ופארגו תפר את גלבוע ברבע הרביעי וניצח את המשחק.

בהנחה שהיריבות יבואו מוכנות ויסמנו את הרכז היחיד של מכבי, בלאט חייב להכין משהו מיוחד כדי לקבל את פארגו על הפרקט לדקות ההכרעה. הניסיונות של בורשטיין או פניני בעמדת הגארד כמסייעים בריכוז המשחק לא נראים מבטיחים להמשך, ודאי כשאת שמוליק ברנר מנתניה יחליפו ביום שישי יול (רכז נבחרת ספרד) , רודריגז (שחזר מה-NBA) ופריג'יוני (רכז נבחרת ארגנטינה).

בלאט לקח את מכבי עד כה לעונה מצוינת. הוא מצא פיתרונות לכל מצב שנקלע אליו. אלא שהפציעה של פרקינס משמעותית הרבה מעבר לערך הסגולי שלו כשחקן וקשה לדעת אם בלאט מצא לה פיתרון אמיתי שיעבוד ברגע האמת. פרקינס יחד עם פארגו היו אבן הפינה של מכבי ת"א החדשה ובעיקר של ההגנה שלה. מול קאחה לבוראל המותשת, פארגו ביחד עם הרוחות המסתוריות של נוקיה והאדרנלין של הפיינל-פור שבאופק, זה עוד עבד. בליגה כבר ראו פה ושם קשיים קלים לעמוד מול קבוצות שניסו להעמיד מול מכבי הרכבים של שלושה גארדים. בפיינל-פור, אליו מתכוננים כל השנה ובמיוחד בחודש האחרון, בלאט יצטרך בהרבה מובנים להמציא את מכבי ת"א מחדש.

האם הוא מסוגל לזה? בלאט הראה העונה שיש לו יכולת ללכת על שינויים מרחיקי לכת אפילו תוך כדי משחקים. הדוגמה הטובה ביותר לשינוי בתנועה היא ג'רמי פארגו שהחל את העונה בספטמבר כגיבוי לפרקינס ומסיים את העונה כמועמד ל-MVP של היורוליג. עם כל הכבוד לשחקנים, אם מכבי תחזור מברצלונה עם גביע אירופה, זאת תהיה תוצאה של מלאכת אימון מהמדרגה הראשונה. היא תוסיף את החותמת הישראלית שכל כך חסרה לבלאט בדרכון ההצלחות שלו. ולא פחות חשוב: תוריד מעל הקריירה שלו באופן סופי את צלו של פיני גרשון.