גורם מדיני: בריטניה שוקלת להתנגד למדינה פלסטינית

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש אמש עם ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, וביקש את תמיכת ארצו בעמדה הישראלית מול הפלסטינים

בריטניה שוקלת לתמוך בעמדת ישראל ולהתנגד להכרזה על הקמת מדינה פלשתינית באופן חד צדדי באו"ם בספטמבר. בפגישה שקיים אמש (ד') ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, ניסה נתניהו לטעון כי הסכם הפיוס בין חמאס לפתח פוגע בסיכויים לשלום עם הפלסטינים, וביקש את תמיכתה של בריטניה בעמדה הישראלית. בתום הפגישה אמרו גורמים מדיניים בפמליית נתניהו כי בריטניה תשקול מחדש את עמדתה בנושא, וייתכן שתחליט שלא לתמוך באו"ם בהקמת מדינה פלסטינית בספטמבר.

"האירועים התרחשו רק עתה, ובריטניה בינתיים מגבשת עמדה, הן בנושא החמאס הן בנושא ההכרה. הם עומדים על עקרונות הקוורטט (הכרה בישראל, זניחת הטרור והכרה בהסכמים קודמים בין ישראל לפלסטינים, ל.ו), יש להם עמדות שאינן זהות לאלו שהם מביעים באו"ם כרגע, אבל זה תהליך בהתהוות. הם מנסים לגבש עמדה, והאירועים האחרונים עשויים לשנות את עמדתם", אמר הגורם. "העובדה שיש פה גורם שקורא אחרי ההסכם להשמיד את ישראל לא נעלמת מהם, והם הבינו את מה שהסברנו להם על חמאס. אלה דברים שלא בטוח שהיו מגיעים אליהם באותה מידה של חדות", הוסיף. לדבריו, הבריטים זנחו לפי שעה את ההכרה במדינה פלסטינית בקווי 67'.

דיון פגרה בכנסת

בפגישה, שנמשכה יותר משעתיים, דנו נתניהו וקמרון בשורה של נושאים, ובהם המצב בלוב, במצרים ובסוריה. קמרון חזר על העמדות הבריטיות, שלפיהן אם לא יחודש המשא ומתן עם הפלסטינים, תיאלץ בריטניה לתמוך בהכרזה חד-צדדית של מדינה פלסטינית, ואולם הוסיף כי ידרוש שחמאס יקבל עליו את תנאי הקוורטט.

הבוקר (ה') העניק נתניהו שורה של ראיונות לתקשורת הבריטית ובכך חתם את ביקורו בלונדון. בשעות הצהריים המריא נתניהו עם פמלייתו לפריז, שם ייוועד הערב עם נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי. גם בפגישה זו צפוי נתניהו לנסות לשכנע את סרקוזי שלא להכיר במדינה פלסטינית במליאת האו"ם, וצפוי שהסכם הפיוס שנחתם אתמול בקהיר ישמש טיעון מרכזי. מחר (ו') בבוקר ייפגש ראש הממשלה עם אינטלקטואלים צרפתים ועם ראש ממשלת צרפת, ולאחר מכן ימריא בחזרה לישראל. נתניהו צפוי לנחות בארץ לפני כניסת השבת.

כחלק מהמסע המדיני צפוי נתניהו לצאת בעוד שבועיים לוושינגטון ולניו יורק, לנאום בפני שני בתי הקונגרס האמריקני ולהשתתף בוועידת אייפק בניו יורק. הבוקר הודיע הבית הלבן כי הנשיא ברק אובמה ייפגש עם נתניהו בביקורו שם.

בתוך כך, בשבוע הבא תקיים הכנסת דיון פגרה מיוחד בנושא הסכם הפיוס בין פתח לחמאס. דיון נוסף שיעלה יהיה השתתפות הח"כים הערבים בטקס לחתימת ההסכם.