שטייניץ: "נתמרץ משרדים למכור אלפי דירות בגוש דן"; מפגינים קטעו נאומו: "לא גומרים את החודש!"

מהומה רבתי בת"א: מפגינים ניסו לפוצץ נאום שר האוצר במחאה על המסים הגבוהים ■ שטייניץ: "זוגות צעירים מתקשים להשיג דירה וזה מטריד אותי חברתית; רבבות ישראלים רוצים להגר מכאן" ■ עופר עיני: הממשלה אשמה בבועת הנדל"ן - מרוויחה מסים על גבם של רוכשי הדירות

פעילים חברתיים ניסו לפוצץ היום (ב') כנס נדל"ן של "כלכליסט" במלון דייוויד-אינטרקונטיננטל בת"א בעת נאומו של שר האוצר יובל שטייניץ. שר האוצר עלה לנאום מיד אחרי נאומו של יו"ר ההסתדרות עופר עיני, החל לדבר על המצב הביטחוני ואז נקטע נאומו על ידי נוכחים בקהל שקמו וצעקו: "לא מצליחים לגמור את החודש! אין אוכל בבית!".

שטייניץ ירד מהבמה, אנשי ביטחון הוציאו את המפגינים מהאולם ולאחר מכן שר האוצר שב לנאום. במקום התעוררה מהומה רבתי. המפגינים ממשיכים להפגין נגד מדיניות המס של הממשלה מחוץ לבית המלון.

לאחר שחזר השקט לאולם המשיך שטייניץ לנאום ואמר שבעיית הנדל"ן היא "בעיה אמיתית שמשפיעה על החברה בישראל". לדבריו, "יש היום יותר מדי זוגות צעירים שמתקשים להשיג דירה וזה מדאיג אותי לא רק מבחינה כלכלית אלא גם מבחינה חברתית - אנחנו חייבים להם הרבה. יש היום גם רבבות ישראלים שחושבים לחזור לארץ מאירופה וארה"ב וצריך לחשוב עליהם".

שטייניץ חזר על הצעדים בהם נקטה הממשלה להגדלת היצע הדירות, וציין כי "אנחנו חייבים לדאוג לבלימת המחירים או אפילו לירידה מתונה". הוא ציין גם צעד נוסף אותו בוחנת הממשלה: מעבר משרדים מדירות לבנייני משרדים: "אנחנו קרובים לסיכום צעד בתחום הדירות שמיועדות למגורים אבל משמשות למשרדים שונים; לפי הערכות מדובר בעשרות אלפי דירות רק בגוש דן. אנחנו מתכוונים לתת תמריץ משמעותי לאותם בעלי משרדים שימכרו את הדירות ויעברו לבנייני משרדים שבהם יש היצא סביר. התהליך הזה לבדו, כך אנו מקווים, ישחרר כמות משמעותית של דירות לשוק".

עיני: פטור ממס לרוכשי דירה ראשונה

יו"ר ההסתדרות עופר עיני האשים בנאומו שוב את הממשלה בעליית מחירי הדירות ורומז כי הממשלה תומכת בבועת הנדל"ן כדי להגדיל את הכנסותיה ממסים.

"צריך לבחון תמיד מי המרוויח העיקרי מעליית המחירים ואין ספק שזו ממשלת ישראל, כתוצאה מהעלייה החדה בגביית המסים", אמר עיני בכנס נדל"ן שהתקיים היום בת"א. "מה עושים עם זה? שום דבר. קרקעות במדינת ישראל, בטח בפריפריה, יש בשפע. צריך להפשיר קרקעות ובזול. היום זוג צעיר במדינה כמעט ולא יכול לקנות דירה ללא עזרה מההורים".

עיני אמר כי יש לו "רעיונות למכביר" לפתרון מצוקת הדיור, והציע שהמדינה תעניק פטור ממס למי שרוכש דירה ראשונה. "אנחנו עובדים על רעיון נוסף: יש במדינת ישראל המון שכונות מצוקה שבהם גרים ענייים, והכוונה היא לתת לאותם אנשים אחוזי בנייה וכך יהיו הרבה יותר דירות וגם האנשים יצאו מהעוני", אמר עיני.

גם דוד ברודט, יו"ר בנק לאומי, נשא דברים בכנס וכינה את ענף הנדל"ן "בעייתי": "צריך לשנות את צורת החשיבה כדי לשפר את המצב. החשיבה לטווח ארוך לקויה. אם נחשוב לטווח ארוך זה יקטין חלק מהבעיות והשאלות שיש היום, זה יעזור לכל השחקנים בענף. יש בעיה שחסר תיאום בין משרדי הממשלה השונים; צריך קצת יותר מקצוענות".