בוטלה העלאת מס הדלק - אבל הוקפאה הפחתת מס הכנסה

(עדכון) - ועדת הכספים הודיעה כי העלאת מס הבלו ב-40 אגורות לליטר בנזין ב-2012, מבוטלת ■ אולם, במקביל בוטלה הפחתת מס הכנסה החל מ-2012 והאוצר דרש גם קיצוץ בממשלה

ועדת הכספים אישרה היום (ב') ביטול העלאת מס הבלו על הדלק ב-40 אגורות לליטר, שהייתה מתוכננת לתחילת 2012, אך "החזירה" בדלת האחורית את המס שקוזז על ידי ביטול הפחתת מס ההכנסה. במסגרת התקציב הדו-שנתי לשנים 2011-2012, הייתה אמורה להתבצע הפחתה של מס הכנסה מ-24% ל-23%, אולם בשל ביטול העלאת מס הדלק החליטה הממשלה מאחורי הקלעים לבטל את הוזלת מס ההכנסה.

בדיון בוועדה הודיע משרד האוצר גם על הכוונה לבצע קיצוץ רוחבי נוסף של 800 מיליון שקל בכל משרדי הממשלה, על מנת לפצות על אובדן ההכנסות למדינה בשל ביטול העלאת מס הבלו ב-2012. בוועדה פרצה מהומה וחלק מחברי הכנסת זעמו על דרישת האוצר לבצע קיצוץ רוחבי נוסף. הקיצוץ אושר לבסוף.

"מתברר, לפי נתוני ה-OECD, שאנו נמצאים במקום נמוך במסים הישירים (מס חברות) ואנו נמצאים במקום מאוד גבוה במסים העקיפים. לדעת הוועדה, מדובר במדיניות שיש בה הרבה הגיון כלכלי אבל אין לה הגיון חברתי. אני מבין את ההגיון הכלכלי, הפחתת מס מעודדת יצרת מפעלים וכו', אבל יש לי תחושה שהגזמנו עם התהליך הזה. זה גורם לאזרחים לסבל". כך אמר יו"ר ועדת הכספים, משה גפני (יהדות התורה) בדיון מיוחד שהתקיים היום על מחירי הדלק הממריאים שהפך לדיון על מדיניות המיסוי בכלל.

גפני הודיע כי בכוונתו לדון בהצעת חוק ממשלתית לפיה הרפורמה במס הכנסה (הפחתת המס הישיר לעשירונים העליונים) תידחה שוב ולא תיכנס לתוקף גם לא ב-2011-2012. המשמעות היא כאמור ביטול הוזלת מס הכנסה.

כבר בתחילת הדיון, הציג גפני חבילת מיסוי חדשה לפיה תידחה הפחתת המס הישיר, הן ליחידים והן לחברות ב-1% בשנה ובתמורה תידחה העלאת הבלו גם ב-2012. נזכיר כי לפי ההצעה בתקציב המדינה, יעלה הבלו ב-20 אגורות ב-2011 וב-2012 יעלה בעוד 20 אגורות נוספות. בעקבות הלחץ הציבורי, הוחלט לדחות את העלאת הבלו ב-20 אגורות, כך שבינואר 2012 יעלה הבלו ב-40 אגורות.

"האזרחים לא יכולים לעמוד בעול הזה"

"מאז שהפך לשר האוצר, שטייניץ החליט לאמץ את כל הגחמות של פקידי האוצר ולעלות באון שיטתי את המסים. זה דבר שלא יעשה ולכן טוב שמתנים את הפחתת המסים הישירים בכך שלא מעלים את הבלו. אנו רוצים שמחיר הבלו ישאר ב-2 שקלים. הבלו לא יכול להמשיך הפרה החולבת של המדינה. יש להפסיק את הליכה אחרי כל גחמה של פקיד אוצר. לא יכול להיות ששר האוצר ישנה תקנות בלי אישרינו", תקפה ח''כ מירי רגב (ליכוד) בתקיפות אשר יזמה הצעת חוק פרטית להוזלת מחירי הדלק שנפלה אתמול.

"אני שמח שמירי רגב וחבריו מגיעים היום ומודים שטועים כי האזרחים לא יכולים לעמוד בעול הזה. המאבק הזה חייב להיות מנותק משיקולי קואליציה או אופוזיציה-כולם ממלאים דלק. שר האוצר ואנשיו אומרים: אנו מתמודדים עם קושי לגבות מסים ישירים כי יש התחמקויות והרבה יותר קל לגבות מסים עקיפים. הגישה הזו, היא שערוריה. אני גם שמעתי שפקידי האוצר פנו למשרד התשתיות כדי לטפל במרווחי של תחנות דלק. כבר 10 שנים, לא קדימה ולא ליכוד, חשבו להשתמש בדלק ככלי לקחת כסף מהציבור. זה לא קדאפי, זה ביבי. הוועדה צריכה להתנות את אישור ביטול הפחתת המס הישיר לדחיית העלאת הבלו", הוסיף יואל חסון (קדימה).

ח''כ שלמה מולה (קדימה) תהה "מדוע כאשר מחיר חבית הגיע ל-147 דולר, שילמנו ליטר דלק ב-6.2 שקלים ועכשיו שזה עולה 95 דולר והדולר ירד, אנו משלמים הרבה יותר. אני גם לא מבין מדוע ביביתון כותב שיש עודף גבייה של 2 מיליארד שקלים וממשיכים להעלות מסים".