פרויקט הגז הנוזלי מתקדם: אקסלרייט זכתה

תאריך היעד לתחילת ייבוא הגז הנוזלי הוא סוף 2012 ■ דירקטוריון חברת החשמל יתבקש לאשר התקשרות עם החברה האמריקנית תוך פטור ממכרז, בכפוף להערות הציבור

חברת אקסלרייט (Excelerate) האמריקנית היא המועמדת היחידה לזכייה בפרויקט ה-LNG שיאפשר לישראל לייבא גז טבעי מהעולם. ל"גלובס" נודע כי חברת החשמל החליטה לסווג את ההליך לבחירת ספק לפרויקט כהליך התקשרות עם ספק יחיד ואקסלרייט היא החברה היחידה המתאימה לתנאי הסיווג.

דירקטוריון חברת החשמל יתבקש לאשר התקשרות עם החברה האמריקנית תוך פטור ממכרז, בכפוף להערות הציבור.

אקסלרייט היא בעלת צי מיכליות הגיזוז הגדול בעולם והיא החברה הבינלאומית היחידה המוכנה להתחייב ללוח הזמנים הקצר של הפרויקט, העומד על 18 חודשים. במסגרת הפרויקט יתחברו מיכליות המשנעות גז טבעי נוזלי לאנייה המיוחדת שתספק אקסלרייט, המסוגלת להפוך את הנוזל בחזרה לגז ולהזרים אותו ליבשה. ההיקשרות לאנייה תהיה באמצעות מצוף ימי (Bouy) שיונח במרחק 2 עד 5 קילומטרים מערבית למזח פריקת הפחם בתחנת הכוח אורות רבין של חברת החשמל בחדרה.

ל"גלובס" נודע כי לאחר שקיבלה פניות משלוש חברות בינלאומיות החליטה חברת החשמל כי רק אקסלרייט עומדת בתנאי הסיווג של הפרויקט. בעקבות כך החלה החברה בהליך שיאפשר לה להיכנס למו"מ עם ספק יחיד - ללא צורך בעריכת מכרז. במסגרת הליך הסיווג יינתנו לציבור 10 ימים להעיר על החלטתה של חברת החשמל להיכנס למו"מ עם אקסלרייט.

במרץ השנה הורה שר התשתיות ד"ר עוזי לנדאו כי ייבוא הגז לישראל יתחיל כבר בסוף שנת 2012, על-מנת לתת פיתרון למשק הגז במקרה של עיכובים בתחילת הזרמת הגז ממאגר "תמר". לשם כך הוחלט להעדיף פיתרון של מצוף ימי על-פני התכנית המקורית להקים מתקן יבשתי לגיזוז. פיתרון המצוף הימי נחשב למהיר וזול יותר, אם כי אינו מעניק יכולת אחסון של הגז הטבעי. כתוצאה מכך יוקפאו ההליכים לקראת מכרז ה-BOT להקמת מתקן הקליטה ולתפעולו למשך 25 שנה.

בהקמת המצוף הימי מטפלת חברת נתיבי גז (נתג"ז) הממשלתית. עלות הקמת המצוף מוערכת בכ-70 מיליון דולר ועלות החכירה של אניית גיזוז עשויה להגיע כיום לכ-150 אלף דולר ליום.

בישראל תולים תקוות רבות בפיתרון אניית הגיזוז שיאפשר רכישת גז נוזלי בשווקי העולם תוך צמצום התלות בשני ספקי הגז הנוכחיים, קבוצת ים תטיס וחברת EMG ספקית הגז המצרי, תלות שהפכה בעייתית עוד יותר מאז הופסקה הזרמת הגז ממצרים ב-27 לאפריל. תאריך היעד לתחילת ייבוא הגז הנוזלי הוא סוף 2012.

אקסלרייט נחשבת לחברה המובילה בעולם בתחום אניות הגיזוז ומחזיקה בצי האניות הגדול ביותר. בעולם ישנן כיום רק כ-12 אניות גיזוז. האניות האחריות מוחזקות על-ידי גולאר הנורווגית ו-GDF הצרפתית. הבעיות הכרוכות בפיתרון של אניית גיזוז הן שמחירי הגז הנוזלי גבוהים בהרבה ממחיר הגז שמספקים ים תטיס ו-EMG, כמות הגז המסופקת קטנה יחסית וזמינותן של האניות נמוכה.