"נחמת" הקבלנים: זוג צעיר מעשירון העליון שמרוויח 52,000 ש' בחודש יגיע לדירה בפריפריה תוך 3 שנים

עם זאת, גם בהתאחדות הקבלנים מודים כי "בעשירונים התחתונים המצב קשה" ■ הקבלנים מעריכים שמחירי הדירות יעלו ב-11% נוספים בשנה הקרובה ■ מודאגים מ"תסיסה חברתית" של הזוגות הצעירים ■ לפי נתנוי ההתאחדות, 70% מהזוגות הצעירים לא מסוגלים לקנות דירה

התאחדות הקבלנים מודאגת ממצב הזוגות הצעירים במדינת ישראל שאינם מסוגלים לקנות דירה בתנאי שוק הנדל"ן של היום. על פי נתוני ההתאחדות, שעובדו על ידי BDO זיו האפט, מתוך 35 אלף זוגות צעירים שמתחתנים מדי שנה, 70% מהם לא יכולים לקנות דירה. לפי הערכת ההתאחדות, מחירי הדירות ימשיכו לעלות בשנה הקרובה ב-11% נוספים.

בהתאחדות מסבירים שהזוגות הצעירים צריכים להגיע להון עצמי של 40% מערך הדירה, אבל במציאות של היום הם לא יכולים לחסוך מספיק כסף כדי להגיע להון הזה. על פי החישובים, אחרי חיסכון של 3 שנים, יוכלו הזוגות הצעירים בעשירון העליון לקנות דירה בשווי מיליון שקל, אותה ניתן למצוא בעיקר בערי הפריפריה. העשירון העליון, אגב, מוגדר כשכר של 25 אלף ברוטו בחודש לפחות.

יש לציין כי ההון עצמי הנדרש עבור דירה במיליון שקל הינו 400 אלף שקל, כך שלפי המספרים של התאחדות הקבלנים, ב-3 שנים יכול זוג צעיר בעשירון העליון לחסוך 400 אלף שקל, קרי 11 אלף שקל בחודש. לגבי זוגות בעשירונים התחתונים, המצב כמובן קשה הרבה יותר.

"יש פער של 100 אלף דירות שחסרות היום בשוק", אומר מנכ"ל התאחדות הקבלנים מוטי כידור. "אנחנו רואים מציאות שזוגות צעירים גרים אצל ההורים או בדירות מחולקות או במקומות שאפילו לא ראויים למגורים. יש פער גדול בין התחלות הבנייה לסיום הבנייה ואחת הבעיות היא המצוקה של העובדים הישראלים, הזרים והפלסטינים. גם הקבלנים חושבים שמדובר במציאות של מחירי דירות גבוהים מאוד ורוצים שהמחירים יתייצבו כדי שהרוכשים ימשיכו לקנות".

נשיא התאחדות הקבלנים נסים בובליל הוסיף כי "אנו מזהים מצב של תסיסה חברתית הולכת וגוברת מצד הצעירים. מצוקת הדיור היא בעיה מרכזית במדינת ישראל. נושא המגורים זו לא מכה משמיים ויש פתרון שממשלת ישראל יכולה לבצע - הקרקע והמיסוי נמצאים בבעלותה ויש באפשרותה לשנות את עלותם".

בהתאחדות הקבלנים התייחסו גם להסכם בין משרד האוצר וש"ס למענקים ברכישת דירות בפריפריה, ואמרו כי ההחלטה היא נכונה ויכולה להקל על מצוקת הדיור, אך במקביל אומרים בהתאחדות הקבלנים שהממשלה מצהירה הצהרות רבות אך מבצעת מעט ויש לדאוג שגם הטבה זו תיושם.