לאיזו עמותה כדאי לפנות בשעת משבר - ואיך עושים זאת?

יותר מ-20 אלף עמותות פועלות בארץ ונותנות סיוע משפטי, תמיכה נפשית ועזרה לוגיסטית ■ "גלובס" ממפה חלק קטן מהעמותות, שהיכרות איתן יכולה להיות קרש הצלה בעת הצורך

כולנו חיים בסרט. מככבים בשגרת חיינו עד שמגיעה בשורה בלתי צפויה שמטלטלת את חיינו מלמעלה למטה. זו יכולה להיות תביעה משפטית, מצב רפואי קשה, ילד עם צרכים מיוחדים, תאונה. מעטים האנשים שיכולים לעמוד במצבים שמחוץ לטווח החיים הרגיל בכוחות עצמם. המדינה מסייעת בקצבאות, מתנדבים של הביטוח הלאומי וסיוע משפטי אזרחי. אך לא די בכך.

למעלה מ-23,000 עמותות מהוות את המגזר השלישי. רשת צפופה, אריגת שתי-וערב של עמותות וארגונים שמיועדים להושיט יד. כמעט כל הפונים מקבלים מענה מסוים, חלק מהפונים יקבלו גם מענה מלא.

בכתבה זו בחרנו להזכיר חלק מהעמותות (ועם אלה שלא הזכרנו - הסליחה) ולספר לכם על הסיוע שאתם יכולים לקבל באמצעותן.

בריאות

ההתמודדות עם ילד בעל צרכים מיוחדים, מחלה פתאומית, נכות וזקנה דורשת משאבים כלכליים ונפשיים. מבין העמותות והארגונים שיכולים לסייע, בהם יד שרה, עזר מציון ועזרה למרפא (של הרב פירר), בחרנו להרחיב במספר דוגמאות.

האגודה לזכויות החולה

* סוג הסיוע: אגודה המסייעת לחולים ולבני משפחתם למצות זכויות כלכליות ואחרות המגיעות להם ממוסדות הבריאות במדינה. האגודה מפרסמת חומרי מידע רבים לחולים.

* איך פונים? ליצירת קשר ולפרטים נוספים - www.patients-rights.org.

מ.י.ל.ב.ת

* סוג הסיוע: ארגון מילבת מתמקד באביזרי עזר לאנשים בעלי מוגבלויות. ניתן לקבל ייעוץ מידע והדרכה על אביזרי עזר, ישנה אפשרות להתנסות אישית באביזרים לפני רכישתם ומידע על מקומות שניתן להשיג אותם מיד שנייה.

בנוסף, הארגון מפעיל צוות של מתנדבים טכניים מומחים בתחום בנייה והתאמת מכשירי עזר מיוחדים לנכים על-ידי מתנדבים בהעדר פתרון מסחרי.

הארגון מפעיל את האתר www.azarim.org.il המכיל מאגר מידע עם מפרט טכני.

* איפה? במרכז בתל-השומר או בניידת עם יועצים שמגיעים לביתם של אנשים מרותקים או למוסדות הרפואיים.

* איך פונים? מילבת: ביתן 23 א' בית-חולים תל-השומר.

טלפון: 03-5303739. מידע נוסף באתר www.milbat.org.il.

חברים לרפואה

* סוג הסיוע: הארגון מחבר בין תרופות שאין להם שימוש ונתרמות על-ידי אנשים פרטיים או על-ידי חברות התרופות עצמן - לבין אנשים הנזקקים לתרופות אלה. התרופות ניתנות לאחר בירור מצבו הכלכלי של הפונה. בנוסף מסיעים באמצעי גיוס כספים בין השאר באמצעות פתיחת חשבונות בנק עבור מבצעי התרמה.

* איפה? בכל הארץ.

* איך פונים? www.haverim.org.il

סיוע משפטי ומיצוי זכויות

תביעה משפטית שמופנית נגדכם עלולה ללא ספק לערער את העולם הבטוח כביכול שבו אנחנו חיים. לאדם מן השורה קשה לעמוד בהוצאות של שכר-טרחת עורך דין.

על-פי נתוני הנהלת בתי המשפט משנת 2009, כ-80% נתבעים בלתי מיוצגים בהליכים אזרחיים, למרות סיוע משפטי ממלכתי של משרד המשפטים. חלק מחוסר ידע לגבי סיוע זה, ואחרים שאינם עומדים בקריטריונים לקבלתו.

גם הצד השני של המטבע הוא פגיע. על מנת לתבוע מישהו שגרם לכם נזק, לא כל שכן חברה שיכולה להעמיד מולכם סוללת עורכי דין, דרוש שק של מזומנים. כאן נכנסות לתמונה עמותות המעניקות סיוע משפטי.

מיצוי זכויות צרכניות נעשה גם באמצעות גופים כמו המועצה הישראלית לצרכנות או אמון הציבור וגם באמצעות בית המשפט לתביעות קטנות.

המועצה הלאומית להתנדבות נמצאית בבתי המשפט לתביעות קטנות בתל-אביב, ראשון-לציון, באר-שבע וחיפה. המתנדב שהוסמך כטוען בודק אם ישנה עילה לתביעה. אם, לאחר שפונים לבית העסק, הסוגיה לא באה על פתרונה, כותבים עם הפונה את כתב התביעה.

נזכיר גם את "קו לעובד" - המתמקד בסיוע משפטי בנושאי עבודה לאוכלוסיות המרוויחות עד 5,000 שקל בחודש, מרכז "תמורה", "בזכות", האגודה לשלום הילד, סנגור קהילתי, עמותת "איתך-מעכי", ארגוני נשים ועוד.

"שכר מצווה", לשכת עורכי הדין

* סוג הסיוע: סיוע משפטי ראשוני וייצוג בבית משפט בתחומים אזרחיים כגון הוצאה לפועל, הסדרי חובות, דיני משפחה, דיני עבודה ועוד, בהתאם לקריטריונים שקבעה לשכת עורכי הדין.

בחלק מהמקרים עורכי הדין המתנדבים גם מייצגים בערכאות המשפטיות השונות.

* איפה? הנציגים נמצאים ב-52 נקודות בארץ (במתנ"סים, לשכות רווחה ועוד) רשימה מלאה נמצאת באתר.

* איך פונים? מענה טלפוני בעברית, ערבית אנגלית או רוסית בטלפון: 1-700-505-500 פרטים נוספים באתר www.israelbar.org.il.

הל"ב: התנועה למלחמה בעוני

* סוג הסיוע: הארגון מופעל על-ידי מתנדבים סטודנטים למשפטים או עורכי דין והוא עוסק בעיקר בהסבר על הזכויות ובסיוע במילוי טפסים. עם זאת, עשרות מקרים מיוצגים באמצעות עורכי הדין של הארגון. הקריטריון לקבלת הסיוע הוא שיקול הדעת של המתנדב.

* איפה? המתנדבים פועלים בבית הדין לעבודה בתל-אביב ובחיפה, ובלשכות ההוצאה לפועל שבין ראשון-לציון לקריות (לא כולל ירושלים שם פועל הארגון "מרכז ברירה") נמצאים גם במתנס"ים, לשכות רווחה, בתי-חולים לחולי נפש וכו'.

* איך פונים? כל הפרטים באתר: www.halev.org.il.

מרכז ברירה

* סוג הסיוע: ארגון דומה הפועל בירושלים בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית. הסטודנטים מסייעים במילוי טפסים, ובניסוח בקשות לכל אדם שאינו מיוצג. המרכז מפעיל את אתר פרובונו (www.probono.org.il), שמספק מידע על עורכי דין מתנדבים ומכיל מידע משפטי לגבי זכויות.

* איפה? הסטודנטים מאיישים עמדות משפטיות הממוקמות בבתי המשפט ובתי הדין השונים בירושלים.

* איך פונים? טלפקס: 02-5882957; מייל: brera.center@gmail.com; אתר: www.brera.co.il.

עמותת ידיד

* סוג הסיוע: העמותה, המורכבת מ-21 מרכזי זכויות בארץ, מסייעת ללא תשלום במיצוי זכויות חברתיות. למה הכוונה? היא עוזרת להילחם בפינוי מהבית, בהסדרת חובות מול הבנקים וההוצאה לפועל ובהתמודדות עם ביטוח לאומי (חוץ מוועדות רפואיות). עוד היא עוסקת בזכויות עובדים, בהורים יחידים ועוד. הסיוע שניתן במספר שפות מתחיל מהסבר אבל יכול להגיע גם לייצוג בבית משפט.

* איפה? כיום פועלים מרכזי הזכויות והשלוחות בערים: קרית שמונה חצור הגלילית, צפת, נצרת, נצרת עילית, סחנין, חיפה, תל-מונד, תל-אביב, פתח-תקווה, אשדוד, אשקלון, אופקים, שדרות, רהט, דימונה, ירושלים, קריית-מלאכי, שפיר, נהורה וקריית-גת.

* איך פונים? יצירת קשר אפשרית בקו החם: 1-700-500-313 . פרטים נוספים באתר: www.yedid.org.il.

שירות ייעוץ לאזרח

* סוג הסיוע: שירות הייעוץ לאזרח נותן הסבר על זכויות ויעוץ ראשוני בתחומי המשפט האזרחי.

* איפה? מתנדבי שיל יושבים במקומות שונים כמו עיריות ומתנ"סים.

* איך פונים? הדרך הטובה ביותר לאתר את המתנדב הקרוב אליכם היא לפנות למוקד טלפוני 118 ולברר לגבי מיקומו ולגבי שעות הקבלה.

יד ריבה - סיוע משפטי לקשיש

* סוג הסיוע: העמותה מתמקדת במתן ייעוץ וסיוע משפטי לאוכלוסייה המבוגרת בתחומי המשפט, הרפואה והרווחה. בין המצבים המטופלים: סכסוכים משפטיים, סיוע בריאותי או בדיור, אפוטרופסות וצוואות, הגנה מפני הזנחה או התעללות. העמותה פועלת בשיתוף-פעולה עם "יד שרה", והשירותים ניתנים מתוך סניפי "יד שרה" בארץ ובביקורי בית.

* איפה? ב-20 ערים בארץ, ביניהן ירושלים, באר-שבע, ראשון-לציון, בני-ברק, חיפה וכפר-סבא.

* איך פונים? טלפון: 1-700-501-400; אתר: www.yadriva.org.il.

כלכלת המשפחה

שתי עמותות שעוסקות ב"משפחות חורגות" ומנסות לסייע להן הן:

עמותת פעמונים

* סוג הסיוע: עמותה ותיקה בפריסה ארצית. העמותה נותנת ייעוץ מקיף ואישי ללא תשלום, תכנון כלכלי מחודש, ומסייעת למשפחות לארגן מחדש את מצבן הכלכלי ולעבור ממינוס לפלוס.

* איך פונים? באמצעות טופס פנייה באתר www.paamonim.org.il, שם תוכלו למצוא גם טלפונים של רכזים וסניפים.

מקימי

* סוג הסיוע: העמותה מיועדת למגזר הדתי לאומי. הייעוץ ניתן על-ידי אנשי מקצוע.

* איפה? במשרדי העמותה.

* איך פונים? למידע נוסף: www.mekimi.org.il.

סיוע לנשים, הורים וילדים

יד לאישה

* סוג הסיוע: הארגון מסייע בעיקר לעגונות ומסורבות גט ומפעיל "קו חם" לנשים בהליכי גירושים. לכל פונה ניתנת פגישת ייעוץ משפטי חינם, במסגרתה היא מקבלת סקירה משפטית ודרכי פעולה אפשריות, לצד הפניה לגורמים מייצגים.

בנוסף, מאמנות של חברת "גומא" מאמנות בהתנדבות חלק מהמטופלות כחלק מההתמודדות עם הגירושין הקשים.

* איפה? ברחוב שילה בתל-אביב וברחוב פייר קניג בירושלים.

* איך פונים? הקו החם: 1800-200-380; מייל: yadlaisha@yadlaisha.org.il; אתר: www.yadlaisha.org.il.

ארגון הלה

* סוג הסיוע: הארגון מתמקד בסינגור בנושאי חינוך והזכות לחינוך. סינגור בנושאים כמו עונשים לא חוקיים, תשלומי הורים מופרזים, מניעה מלגשת למבחן, זכויות לשילוב תלמידים בחינוך הרגיל וזכויות עולים. במידת הצורך העמותה מלווה לוועדות השמה וערר. בנוסף נערכות השתלמויות להורים בפריפריה, לאוכלוסיות עולים ולאוכלוסייה ערבית.

* איך פונים? טלפון: 03-6815315; אתר: www.hila-equal-edu.org.il.

ארגון קשר

* סוג הסיוע: בין הפעולות הרבות, חיזוק הורים לילדים עם צרכים מיוחדים ופיתוח שירותים ייעודיים עבורם, מפעיל ארגון קשר גם שירותי סינגור בעיקר עבור אוכלוסיית העולים מחבר העמים.

* איפה? מעבר ל-4 מרכזים בצפון, בדרום, במרכז ובירושלים, יש לארגון שיתוף-פעולה עם מרכזים למשפחה בערים נוספות.

* איך פונים? הקו הפתוח: 1-700-501-601 בעברית ובערבית, 1-800-301-830 ברוסית. מידע נוסף באתר www.horimbekesher.co.il.

קול הזכויות

* סוג הסיוע: עמותה חדשה העוסקת במימוש זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים מול הרשויות השונות בהם משרד החינוך, ביטוח לאומי ועוד באופן פרטני.

* איך פונים? www.allrights.org.il.

איך יודעים שהתרומה מגיעה לידיים הנכונות?

הצד השני של המטבע הוא הנתינה. אנחנו כאזרחים נקראים כמעט מדי יום לתרום לעמותות - בין אם באירועי התרמה ובין אם בימי התרמה מדלת לדלת, בחנויות וכו'.

לצד הרצון לתת, יש רצון לוודא כי הכסף שלנו מגיע לידיים טובות ונכונות. הבחירה אינה קלה מכיוון שמספר העמותות, גם ביחס לארצות אחרות, גדול מאוד.

"המגזר השלישי בישראל הוא השלישי בגודלו בעולם אחרי הולנד, אירלנד ולפני ארצות-הברית", אומר פרופ' הלל שמיד, ראש המרכז לחקר הפילנתרופיה בישראל בבית-הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית, מרכז שעצם קיומו מצביע על חשיבות התופעה. "במגזר זה מועסקים למעלה מ-370 אלף משרות שכיר, שמהוות 13.3% מכלל משרות השכירים בישראל".

פרופ' שמיד מחלק את העמותות לכאלה שמספקות שירותים, עמותות העוסקות בסינגור, ואחרות הפועלות למען שינוי חברתי, כשכמובן, עמותה אחת יכולה לעסוק במספר תחומים.

"כ-1,600 עמותות חדשות קמות מדי שנה וכ-800 עמותות מתפרקות", מסביר פרופ' שמיד. "הרף שנדרש על מנת להקים עמותה הוא מאוד נמוך, ועל כן אנו עדים להקמתן של עמותות רבות".

לדעתו, התלות הגדולה של העמותות המספקות שירותים בכספי ממשלה גורם להן לאמץ התנהגות קונפורמית עם הממשלה, וכתוצאה מכך נפגעת פעילותן כארגוני החברה האזרחית.

על מנת להבחין בין עמותות שמאחוריהן מטרה ופעולה אמיתית לבין עמותות פיקטיביות או מסואבות, ניתן לפעול במספר דרכים:

אתר משרד המשפטים

לפני פחות משנה משרד המשפטים הקים אתר מידע על עמותות בכתובת: http://www.guidestar.org.il. האתר נותן מידע על 32,000 העמותות הרשומות במדינה. משלב בין מידע רשמי של משרד המשפטים (למשל אישור ניהול תקין) ובין מידע שנותנות העמותות עצמן. החיפוש ניתן גם על-ידי מילות חיפוש כמו בכל מנוע חיפוש (סביב נושא, אזור גאוגרפי וכו') וגם על-ידי הקשת שמה המדויק של העמותה.

אתר ארגון מידות

דרך אחרת היא להכנס לאתר של ארגון "מידות" (www.midot.org.il), שעורך דירוג של עמותות וארגונים אחרים וכן ניתוח של התחומים שבהן פועלות העמותות.

הארגון מתייחס לאפקטיביות של העמותות בהשגת מטרותיהן ופורש שם 5 שאלות מהותיות עבור העמותות (מהי הסוגיה החברתית/הבעיה שאתם מנסים לפתור? מה אתם עושים כדי לפתור או לצמצם אותה? מהם ההישגים שלכם? איך אתם יודעים מה אתם מצליחים להשיג? מה אתם לומדים וכיצד אתם משפרים את פעילותכם?).

ארגונים המאגדים גופי התנדבות

* רוח טובה (www.ruachtova.org.il): מציינת כי הארגונים באתר מגיעים לאחר סינון.

* המועצה הלאומית להתנדבות (www.ivolunteer.org.il): מספקת מידע מסוים על עמותות.

* עיגול לטובה (www.round-up.org.il): עמותה פילנתרופית שמעודדת תרומות קבועות על-ידי הציבור, באמצעות עיגול תשלומים (המבוצעים באמצעות כרטיס אשראי) כלפי מעלה, תרומת ההפרש בין סכום התשלום המקורי לבין הסכום העגול הקרוב לארגון, ללא כוונת רווח על-פי בחירת התורם. ועדה ציבורית בראשות נשיא בית המשפט העליון בדימוס, מאיר שמגר, בחרה תחומים להם ניתן לתרום במסגרת שירות זה ועמותות ראויות בכל תחום.