מענקי דירות לזוגות צעירים: המדינה תחליט מה זה פריפריה

ש"ס והאוצר הגיעו לפשרה, אך טרם סוכמו רבים מהפרטים: אילו ישובים יוגדרו כפריפריה ומי מתוך רוכשי הדירות יהיו זכאים לקבל את ההטבות

תוכנית המענקים החדשה, שעליה הסכימו משרדי האוצר, השיכון והפנים אמורה לפתור את הקושי ההולך וגובר של חסרי הדיור לרכוש דירה ראשונה. לפי הסיכומים, גובה המענק יעמוד על 100 אלף שקל, כאשר רובו יעבור ישירות לידי רוכשי הדירה. החלק הנותר יינתן כסבסוד להיטלי הפיתוח של פרויקטים שאותם יבנו קבלנים בערים שייכללו בתוכנית.

לצד הבשורה המשמעותית שמביאה איתה ההטבה הכספית לרוכשי הדירות, מעלה התוכנית גם לא מעט סימני שאלה, כמו למשל, האם המענק הכספי שנקבע אכן יעודד את הזוגות הצעירים לעבור לערי הפריפריה, או כיצד מתכננים יוזמי התוכנית להבטיח שכספי המענק לא יתורגמו לעלייה במחירי הדירות, כפי שקרה בעבר עם מענקי המקום.

למרות ההכרזות החגיגיות התוכנית עדיין מבוססת על עקרונות וקווים מנחים ופרטים חיוניים כמו גיבוש רשימת היישובים בהם יוכלו חסרי הדיור לקבל את ההנחה עדיין לא הסתיימה. גורמים המקורבים לנושא מסבירים כי מדובר בכ-30 ישובים בפריפריה, עם היצע קרקעות גמיש דיו כדי לאפשר את שיווק הקרקע ואת בניית הדירות החדשות, אולם טרם נקבע מה יהיה הקריטריון המדויק שיכניס יישוב זה או אחר לרשימה. ערים שסומנו עם סיכוי גדול יחסית להיכנס לרשימה הן ערד, כרמיאל, נצרת, שדרות, נתיבות, אופקים, טבריה ובית שאן.

אין ספק שהראשונים לנצל את ההטבה העתידה לקבל את אישור הממשלה בשבועות הקרובים, יהיו צעירים שאין בבעלותם דירה ושמתגוררים בערים שייכנסו לרשימה. המשימה שנותרה עכשיו לקבלנים ולממשלה היא ליצור גם את התמריץ התעסוקתי או התחבורתי למעבר זוגות צעירים ומחוסרי דיור מאזור המרכז לערי הפריפריה.

העובדה שההטבה המדוברת מתייחסת אך ורק לבנייה רוויה, בעוד רבים מהמהגרים מהמרכז לפריפריה עושים זאת על בסיס רצון לשפר את איכות החיים, כלומר צמוד קרקע עם גינה, בהחלט תגרום לזוגות הצעירים לחשוב פעמיים האם המענק אכן שווה את המעבר.