ההבדל בין ברק לליברמן ואולמרט

קשה לפספס את המאמץ שהשקיע המבקר בניסיון למצוא דופי בהתנהלותו של אהוד ברק

קשה לפספס את המאמץ והיזע שהשקיע מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בניסיון למצוא איזשהו דופי בהתנהלותו של השר אהוד ברק.

כללי ועדת אשר, המחילים על השרים חובות דיווח על עסקיהם הפרטיים וחובות להעביר את נכסיהם לידיים אחרות בעת מינויים לממשלה, חלים רק ממועד הכניסה לתפקיד, וברק העביר את המניות בחברה שבבעלותו לידי בנותיו 3 ימים לפני מינויו לממשלה? אין בעיה, לינדנשטראוס ימצא דרך להרחיב את תחולת הכללים, גם למועד שלפני תחילת הכהונה, ואם לא הכללים עצמם אז לפחות "רוח הכללים". ואם לא מדובר בנורמות מחייבות של ממש, אז לפחות בניגוד ל"נורמות ציבוריות". וגם אם אין בכך משום הפרת כללים, בכל זאת "יש להצטער" על אופן התנהלותו של השר, או לפחות של אשתו.

אלא שברק, כמו ברק, בכל זאת סיפק למבקר סיבות לטפס עליו. מלבד העברת המניות לבנותיו 3 ימים לפני מינויו לשר, הוא כשל בשני עניינים - בהעברת השליטה בחברה לבנותיו ולא לגורם חיצוני וזר, באופן שהיה יוצר נתק מוחלט בין פעילות החברה לשר המכהן; ובכך שנמנע ממסירה יזומה של מידע על החברות הבנות שהיו בשליטת החברה שבבעלותו. אפשר למצוא נימוקים דחוקים להתנהלות ברק, אבל עדיף היה לנהוג אחרת.

"עדיף" זה כמובן עניין של סגנון, לא של ביקורת רשמית, ובוודאי לא עניין משפטי. למרות הניסיון מצד המבקר, המגובה ברוח גבית מצד חלקים מהתקשורת, כל השוואה בין התנהלותם של ברק ואשתו בעניין חברותיהם הפרטיות לבין עניינו של שר החוץ אביגדור ליברמן, היא השוואה מופרכת, שאין לה רגליים.

בין אתיקה לאסתטיקה

ליברמן קיבל כספים מחברות שנעשה מאמץ מודע להסתירן, הן בתקופות שבין כהונותיו כשר וכחבר כנסת והן במהלכן, וזאת בלא שהמשלמים קיבלו תמורה חומרית כלשהי.

חברת אהוד ברק אמנם המשיכה לקבל תקבולים לאחר מינויו של ברק לשר הביטחון, אך זאת - גם לשיטת המבקר - רק על חשבון עסקאות שנעשו לפני המינוי. ברק גם ביקש וקיבל היתר לקבלת התשלומים המאוחרים הללו, ורעייתו סגרה את החברה שבבעלותה והחזירה את הכספים ללקוחות, לאחר שהמבקר פנה לברק.

פרופ' זאב סגל המנוח סיווג פעם את אופי הפגם בהתנהלות למשפטי, אתי ואסתטי. אף שלינדנשטראוס מנסה למשוך את אופי פעולתו של ברק לפגם אתי, לבסוף מדובר בסגנון, אסתטיקה.

עם זאת, יש לזכור כי אי-דיווח למבקר המדינה על קבלת כספים, באופן המהווה הפרה של כללי ועדת אשר, עלול במקרים קיצוניים להוות עבירה פלילית של מירמה והפרת אמונים. כך פעל היועץ המשפטי הקודם מני מזוז בעניינו של אהוד אולמרט ביחס לכספים הסודיים שקיבל מטלנסקי. אלא שלאור נסיבות התנהלותו של ברק, גם ההשוואה לאולמרט עושה לו עוול גדול.