תוכנית התחבורה הציבורית בת"א: שליש מהקווים יבוטלו

במשרד התחבורה מקווים להגדיל את השימוש בתחבורה הציבורית בגוש דן מ-18% כיום

גם המטרופולין הצפוף במדינה יזכה לשינוי מהותי בתחום התחבורה הציבורית. עוד לא מדובר בדחפורים של הרכבת הקלה, אך ביולי תצא לפועל הפעימה השנייה ברפורמה בת שלושה שלבים במערך התחבורה הציבורית בגוש דן. במשרד התחבורה מקווים להגדיל את השימוש בתחבורה הציבורית באזור מ-18% כיום.

במרכז הפעימה יטופל מערך הקווים המסורבל במטרופולין ומספרם הכולל יקוצץ כמעט בשליש, מ-82 ל-59. מפת הקווים החדשה תתחלק לקווים ראשיים, ארוכים יותר, הנוסעים בכבישים הראשיים ובתדירות גבוהה, לקווים מקומיים, שאמורים לקשר את השכונות למרכזי הפעילות העירוניים.

המתנגדים לתוכנית מציינים כי השינויים יפגעו בנגישות הקיימת של שכונות מסוימות למרכזים בעלי חשיבות ציבורית ותעסוקתית, כמו קריית עתידים ותל השומר, במיוחד בשעות השפל ובמוצאי שבת.

כיום הקווים הקיימים מאפשרים כיסוי גיאוגרפי טוב, אבל הנגישות באה על חשבון תדירות הנסיעה ואורך הנסיעה, כיוון שמפת הקווים הנוכחית נבנתה במשך עשרות שנים כטלאי על טלאי, ויצרה קווים ארוכים הנותנים מענה גם כקווים ראשיים וגם כמקשרים לשכונות.

הביטול הצפוי של חלק מהקווים אינו עובר בשקט. המחאה "הרועשת" ביותר נשמעת מכיוון הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב, שמוחים על ביטול הקווים 27 ו-45, המאפשרים נגישות לאוניברסיטה מדרך בגין ודרך נמיר ומגבעתיים. בנתיבי איילון טוענים כי שיעור הנוסעים שיידרשו למעבר בין אוטובוסים יעלה ל-24% לכל היותר, לעומת 21% כיום.

כדי לתת מענה לסוגיית המחיר, יוטמע בגוש דן הכרטיס השעתי, כרטיס בודד שתקף לנסיעה במשך שעה וחצי בכל הקווים ואצל כל המפעילים.

שתי טבעות

מבנה התעריפים יתבסס על טבעות אזוריות (שתיים בשלב זה), עם מחיר אחיד לנסיעה בתוך אותה טבעת, ומחיר גבוה יותר לנסיעה בין הטבעות. הטבעת הפנימית סביב תל אביב תהיה רחבה יותר מהמצב כיום, ותקיף גם את ראשל"צ, פתח תקווה ורמת אביב. הטבעת השנייה תכלול בשלב זה את הרצליה, רמת השרון, כפר סבא ורעננה.

עם זאת, לא נראה כל בשורה בתחום המחיר: המחיר של נסיעה פנימית יעמוד ככל הנראה על 6.4 שקל, גבוה מתעריף קוד 1. מחיר נסיעה בין הטבעות תעמוד על 10 שקלים, גבוה מתעריף קוד 2. המשמעות היא שהמחיר החדש ייטיב עם הנוסעים לקצוות הטבעות הפנימית, אבל עבור הנוסעים בתוך תל אביב עצמה, למשל, הנסיעה תהפוך יקרה יותר.