"המדינה מחזיקה קרקעות כמו מתווך ומשווקת לאט לאט"

משה גפני הודף את הטענות בנוגע לכלכלת בחירות, מוחה על האפליה של הציבור החרדי ובאותה נשימה טוען שהוא לא מקדם אותו, ומוטרד מהמדיניות בנדל"ן

במסגרת תרבות האינסטנט, משה גפני, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, הוכיח השבוע שאדם יכול לקנות את עולמו בשעה, גג שעה וחצי. גפני וחבריו לוועדה תרמו לצדק החלוקתי כשהחליטו לבטל את העלאת הבלו, שהייתה אמורה לייקר את הדלק ב-40 אגורות נוספות לליטר, תוך פגיעה קשה בשכבות החלשות. בצד השני של המשוואה הצליח גפני לבטל את הפחתת מס ההכנסה לשכירים שמרוויחים יותר מ-21 אלף שקל בחודש ולעכב את הורדת מס החברות.

בתום דיון של שעה וחצי גפני סימן לעצמו הישג נוסף, כשהצליח להעביר קיצוץ רוחבי של 800 מיליון שקל בתקציבם של משרדי הממשלה. הכסף שהתפנה מיועד למערך הכבאות, פיקוד העורף וסבסוד תחבורה ציבורית. מי שהיו שותפים למהלך הזה הם הממונה על התקציבים, אודי ניסן, שהגיע לישיבה עם מחשבון, ושר האוצר יובל שטייניץ, שקיבל עדכונים באמצעות הטלפון. מחטף? בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל והשר לאסטרטגיה כלכלית, למד על המהלך רק לאחר השלמתו.

- נתניהו מדבר על הפחתת מסים ואתה ניצלת את חוסר השקט בגבולות כדי לעקוף אותו. וכל זה אחרי שהוא אישר לך תוספות לקצבאות ולישיבות.

"עם כל הכבוד, הוא לא נתן שום דבר. זה שטויות. מה זה שייך בכלל? אתה רוצה שאני אראה לך את האפליה נגד הציבור החרדי?".

- אפילו חברים בוועדה טענו שאתה לא קולגיאלי.

"הנושא הזה נדון בוועדה כבר פעמים רבות. זאת המדיניות של חברי הוועדה ואני בתוכם. השינויים הללו היו צריכים לעבור בפגרה, אבל לא רציתי לנהל דיון כזה בפגרה מכיוון שמדובר על נושאים חשובים כמו מדיניות המס, נושא הדלק והקיצוץ הרוחבי. החלטתי לעשות את זה כשהכנסת תתכנס. זה לא קשור לשום דבר אחר. מה זה קולגיאלי? אני חושב שזו תוכנית טובה".

- ראש הממשלה היה מעורב בדיונים?

"לא יודע. אני הבאתי את זה לדיון וכולם ידעו שזה נמצא על סדר היום. העמדה שלנו ידועה והדיון התקיים כפי שמתקיימים כאן הדיונים כל הזמן. אם ראש הממשלה היה פונה אליי והיה מבקש ממני לעצור את הדיון, הייתי מדבר איתו. יכול להיות שהייתי נעתר לבקשה הזו".

- אתה מרוצה מהתוצאה הסופית?

"זה מהלך מצוין. יכול להיות שיהיו כאלה שיחלקו עליי, אבל הוועדה כולה התאחדה סביב העניין של ביטול הפחתת מס הכנסה לטובת אי העלאת הבלו על הדלק, ולא בפעם הראשונה".

- יכול להיות שבכירי האוצר ניצלו את ההזדמנות כדי לגנוב איתך סוסים? זה לא סוד שאודי ניסן מתנגד להמשך הפחתת מס ההכנסה.

"אני לא יכול לדבר בשם אחרים. הוועדה התאחדה כולה בנושא הזה - גם קואליציה וגם אופוזיציה - כולם. צריך ללכת בדרך הממוצעת כמו שהרמב"ם אומר. נכון, ראש הממשלה צודק בכך שצריך לעודד הקמת מפעלים והתעסוקה. הכל נכון ואני לא חולק על זה, אבל אני סבור שהמינון צריך להיות שונה. העלייה במחיר הדלק גורמת לפגיעה קשה באזרחים. חלק מזה אכן נובע מהאירועים בעולם, אבל חלק אחר קשור למיסוי ואני חושב שצריך לדעות לבחור במינון הנכון. אני חושב שנהגנו בזהירות".

- דיברת עם ראש הממשלה אחרי ההצבעה?

"עדיין לא, אבל אדבר איתו. הכל בסדר והכל יהיה מתואם. אני לא אופוזיציה היום, אבל יש לי עמדות וגם בהן צריך להתחשב. אנחנו מדברים. אני חבר טוב גם של שר האוצר ואמשיך להיות חבר טוב שלו".

- השבוע אושר סבסוד למשכנתאות במאות מיליוני שקלים. זה נראה כמו כלכלת בחירות.

"מה פתאום! אנחנו ממש לא שם".

- זה מאותת על חולשה של הממשלה. כל ממזר מלך.

"אנחנו לא במצב של חולשה. מדובר על דיונים מתמשכים וההחלטה היא החלטה מקצועית. ראש הממשלה יכול לבוא ולהגיד: 'אני חולק על ועדת הכספים', זו זכותו המלאה, אבל אני חושב שצריך לנהוג אחרת. המציאות הזאת, שבה אנחנו נהיה במקום הנמוך ביותר במיסוי הישיר, אבל אנחנו מעלים את המסים העקיפים, כאשר אנחנו במקום גבוה מאוד במסים הללו בקרב מדינות ה-OECD, זאת מדיניות מוטעית".

קטסטרופה חברתית

נושא נוסף שקרוב לליבו של גפני הוא מחירי הנדל"ן המאמירים. המטרה שהציב לעצמו היא לדאוג לזוגות צעירים לדיור בר-השגה והוא מתכוון להשתמש בכל הכוח הפוליטי שלו כדי להשיג את היעד הזה, גם אם בדרך צפויים לו עימותים עם ראש הממשלה, שר האוצר ושר השיכון אריאל אטיאס.

- הממשלה החליטה השבוע להעניק 100 אלף שקל לזוג צעיר שרוצה לרכוש דירה ראשונה, בפריפריה. הצעד הזה מקרב אותנו לפתרון?

"לא. מה שקרה זה שהאוצר עבד על שר השיכון אריאל אטיאס. אני כמובן מברך על זה".

- אני אכתוב שאמרת שהאוצר עבד על שר השיכון.

"טוב".

- יכול להיות שאתה פשוט לא רוצה לפרגן לש"ס?

"אתה יודע מה? לא חשבתי על זה עד לרגע ששאלת".

- אז הנה, יש לך הזדמנות לפרגן להם.

"עמדתי להגיד, אבל עצרת אותי באמצע. אני מברך על חוק סבסוד משכנתאות, שזה חוק שאנחנו הגשנו יחד עם ש"ס. אני תומך בכל דבר שמשפר את המצב, לעומת מה שקורה עכשיו, שזו ממש קטסטרופה מבחינה חברתית. כשהאוצר הביא לוועדה את החוק שנוגע לפטור ממס שבח, העצמנו והרחבנו אותו, כך שיכלול גם פטור ממס רכישה על דירה ראשונה. אני מברך גם על הסיכום בנוגע לסבסוד משכנתאות, אבל להגיד שזה יוביל לפתרון של משבר הדיור זה קצת מגלומניות".

- מה צריך לעשות?

"צריך להוציא את הקרקעות ולשווק אותן. הרי מה קורה היום? המדינה מחזיקה את הקרקעות כמו מתווך והיא משווקת אותן לאט לאט, איך שנוח לה, לכל המרבה במחיר. למדינה זה משתלם, כי היא מרוויחה הון עתק. מה התוצאה? שמוציאים פחות קרקעות, המחירים עולים כל הזמן וזה משליך על כל המשק. ההצעה המקורית והברורה היא שהמדינה תפסיק להתנהג בצורה הזו. היא חייבת להוציא קרקעות באופן הרבה יותר אינטנסיבי, ולא למכור רק למרבה במחיר, אלא גם לזכאים, לאזורים שבהם למדינה יש עניין שאזרחים יגורו בהם. מדובר אגב לא רק בפריפריה גיאוגרפית אלא גם בפריפריה כלכלית.

"קח למשל את אור יהודה. היא במרכז הארץ, אז שם לא צריך לתת לאנשים אפשרות לרכוש דירה? המדינה חייבת להיכנס לעניין. היא פשוט יצאה מהנושא של הדיור. אנחנו עכשיו נמצאים בעיצומו של המשבר וצריך להיכנס לזה בכל הכוח. ההסכמות של הפוליטיקאים בכלל לא משנות, מי שקובע בסופו של דבר הוא המצב בשטח - וכרגע זוג צעיר לא יכול להגיע לקורת גג משלו".

- תדאג גם לזוגות צעירים מהמגזר החילוני?

"אני דיברתי עד עכשיו על החרדים? כמה שנים צריכות לעבור כדי שאתה והחברים שלך בתקשורת לא תשאלו את השאלה הזאת? תצביע לי על הדיונים בוועדת הכספים או על דברים שהובלתי במשך שנתיים, שנוגעים רק לציבור החרדי. אנחנו ביהדות התורה רואים את הערבות ההדדית כאבן יסוד אצלנו. אמרתי ואני חוזר ואומר: 'אם יהיה רע לחילונים, לחרדים יהיה רע שבעתיים'. אם יהיה להם טוב, גם לחרדים יהיה טוב".

החרדים מעוניינים בתעסוקה

- איך אתה מתייחס להחלטה של בנק ישראל להטיל מגבלות קשות בתחום של מימון משכנתאות?

"תפקידו של בנק ישראל לדאוג ליציבות במשק, ליציבות הפיננסית ולמערכת הבנקאית. במצב שבו המשכנתאות זולות, אדם יכול לקחת משכנתא בריבית נמוכה, להשקיע בדירות ולהעלות את מחירי הדירות. התוצאה תהיה שהמערכת עלולה לקרוס. נגיד בנק ישראל דיבר בדיון בוועדת הכספים על בועת הנדל"ן שהפילה את ארה"ב. הוא חושש מהעניין הזה וזה תפקידו.

"אני חולק על התפקוד של הבנק, בגלל שאני חושב שהוא היה צריך לאזן את השוק. הבנק נתן העדפה לתושבי חו"ל, העדפה שנוגדת את התיזה שלו. האינטרס של המדינה צריך להיות שלתושבי חו"ל יהיה קשה לרכוש דירה כאן ויהיה קשה להם לקחת משכנתא, כי הם רוכשים דירות להשקעה. להם דווקא הוא הקל. למה? בגלל שהוא רואה את הנושא הפיננסי בלבד. הוא היה צריך להתחשב בזוגות הצעירים. הבנקים נמצאים במצב שבו הם מרוויחים מיליארדים, אז יש לי טענה לכך שפישר לא מתייחס לזה, למרות שזה לא התפקיד שלו לפתור את בעיית הדיור. זה התפקיד שלנו של הכנסת ובעיקר של הממשלה".

- מה עוד צפוי במושב החדש של הכנסת?

"אין נושא שקשור לתחום פיננסי-כלכלי שלא מגיע לוועדת הכספים. התפקיד שלנו יהיה לעשות את האיזון בין יציבות המשק לבין הצרכים החברתיים - מהקמת מפעלים ועד לעידוד נושא התעסוקה".

- גם אצל החרדים?

"יש חרדים במדינה? לא שמתי לב. בוודאי שתעסוקת חרדים! החרדים מעוניינים בתעסוקה, למרות שהממשלה עושה את ההיפך. מצד אחד מדברת גבוהה גבוהה, אבל עושה ההיפך. הממשלה אישרה סבסוד מעונות יום לאימהות עובדות, אבל ההחלטה לא מתחשבת במספר הילדים. זה פשוט לא יאומן הדבר הזה, זאת ממשלה שעושה דבר והיפוכו. פקידי האוצר הכניסו את זה לישיבת ממשלה, כאשר השרים לא ידעו במה מדובר".

ממשרד האוצר נמסר: "הופתענו לקרוא את אמירתו של ח"כ גפני בעניין מעונות היום, משום ששינוי שיטת החישוב האמורה נועד לשקף באופן צודק יותר את העיקרון הכלכלי-חברתי של 'היתרון לגודל', לפיו עלותו של הילד הראשון למשפחה גדולה יותר מעלותו של הילד השני שגדולה יותר מעלותו של הילד השלישי וכך הלאה. שימוש בשיטות דומות נהוג בכל מדינות ה-OECD. לעניין ההחלטה בועדת כספים בנושא המיסוי, ההחלטה התקבלה בשת"פ ובתיאום עם משרד האוצר ובחודשים הבאים, בהתאם להתפתחות מחירי הדלקים ובהתאם להכנסות המדינה ממיסים, תתקבל ההחלטה הסופית ביחס לבלו".

מתקשורת ראש הממשלה נמסר: "כפי שהדגישו ראש הממשלה ושר האוצר במסיבת העיתונאים שהתקיימה אתמול, ההחלטה הסופית בעניין מתווה המס תתקבל בסוף השנה".

אריאל אטיאס וסטנלי פישר בחרו שלא להגיב.