זעם בממשל האמריקני על נתניהו: "פחתו הסיכויים שאובמה יבקר בישראל"

פקידי ממשל טוענים כי נתניהו מעוות דברי הנשיא: "נתניהו מגלה חוסר כנות וחוסר אחריות כשהוא אומר שהנשיא דורש מישראל לחזור בדיוק לגבולות 67" ■ "נתניהו מנסה לעבוד עלינו עם הקלף הבטחוני" ■ בבית הלבן כועסים על רה"מ גם בגלל חיזוריו אחרי אויבי אובמה הפוליטיים

ההתנהלות התקיפה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מול נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ובמיוחד ה"ההרצאה" שהשמיע למארחו כתום פגישתם בלשכה הסגלגלה, אמש (ליל שבת), מעוררות זעם בבית הלבן ובסטייט דיפרטמנט. בניגוד לאופטימיות ששידרה פמליית רה"מ אחרי הפגישה, מביעים פקידי ממשל מורת רוח ממה שהם רואים כמאמץ של רה"מ לעוות את דברי אובמה ולהוציא אותם מהקשרם. תוצאה אפשרית של הקרע המתרחב: פוחתים הסיכוים שאובמה יבקר בישראל בחודשים הקרובים.

עד לפני כמה ימים היתה ציפיה שאובמה יגיע לביקור בישראל בתאריך כלשהו בקיץ, אולי בסוף יוני, כדי להשתתף בוועידת מנהיגים גלובליים בחסות נשיא המדינה, שמעון פרס. פקידים בבית הלבן אמרו בזמנם, כי להערכתם יבקר אובמה במזה"ת סביב תאריך זה.

אך היום מדווח "וושינגטון פוסט", כי העדר התקדמות בשיחות מקטין את הסיכויים שאובמה יבקר בישראל בקרוב. "על אובמה מופעל לחץ כבד לבקר בישראל", אמר ל"פוסט" יועץ דמוקרטי, שהבית הלבן נעזר בשירותיו בנושאים הקשורים למזה"ת. אם אכן יחליט אובמה לבטל את הביקור בישראל, עומד לרשותו תחליף: נאומו מחר (א'), בוועידה השנתית של אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון. הנאום הזה יהיה משול לביקור של מדינת ישראל אצל אובמה, אומר העיתון.

גורם בפמליה אמר אמש, כי רה"מ שמע על "האפשרות" שאובמה יבקר בישראל, אך בחר לא לשאול את אובמה על כך במהלך פגישתם. על פי הערכות, נתניהו היה מאושר לבשר, שאובמה הודיע לו על כוונתו לבקר בישראל. העובדה שרה"מ לא העלה שאלה זו מלמדת, ע"פ הערכות אלה, שנתניהו נרמז שהביקור לא יתקיים בקרוב, אם בכלל.

עיקר הזעם האמריקני על נתניהו נובע מהערכת פקידי ממשל, שרה"מ שם דגש בלבדי על צמד המילים "גבולות 67" בעוד שהוא מתעלם מהמשך המשפט של אובמה בנושא זה: חילופי שטחים מוסכמים. הפקידים אומרים, שהכללת התפיסה של חילופי שטחים בהתבטאות הנשיא על גבולות 67, כמו גם הדגש החזק שהוא שם על ביטחון ישראל, הן בנאומו ביום ה', והן בהצהרה שהשמיע אחרי פגישתו עם נתניהו, נועדו לאפשר לישראל מרחב תמרון במו"מ כדי לתקן פגמים ביטחוניים בגבול.

"נתניהו מגלה חוסר כנות וחוסר אחריות כאשר הוא אומר שהנשיא דורש מישראל לחזור בדיוק לגבולות 67", אמר פקיד לשעבר בסטייט דיפרטמנט, שמצוטט באתר "פוליטיקו". "זה לא מה שהנשיא אמר, ונתניהו יודע זאת היטב. הוא שמע זאת באין ספור דיונים. כאשר מדברים על חילפי שטחים, הכוונה היא שהחילופים יאפשרו לישראל לשמור על גושי ההתנחלויות ולתקן את קווי הגבול לפי צרכיה הבטחוניים".

"נתניהו מנסה לעבוד עלינו עם הקלף הבטחוני וליצור רושם כאילו אנחנו מסכנים איכשהו את מדינת ישראל", הוסיף אותו מקור. "עצם הרעיון שהנשיא מציע להחזיר את ישראל לקווי 67 הוא אבסורד". דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, נשאל אתמול, בתדרוך היומי, האם נתניהו מספק בכוונה תחילה פירוש מוטעה של דברי הנשיא. "זו השקפה מעניינת", השיב הדובר. הוא ציין, שאובמה אינו הראשון שהעלה את קווי 67. גם נשיאים קודמים עשו זאת.

בכירי הממשל גם אינם אוהבים את מאמציו של נתניהו להציג את הבית הלבן כ"מעופף", כמנותק מהמציאות. נתניהו עצמו אמר לאובמה, ולעולם כולו, בהצהרתו כתום הפגישה, ששלום שמבוסס על "אשליות יתרסק על סלעי המציאות". גורם בפמליה אמר, במהלך הטיסה לוושינגטון: "יש תחושה שוושינגטון אינה מבינה את המציאות, אינה מבינה עם מה אנו צריכים להתמודד".

אבל זעם הממשל יוצא על נתניהו גם בגין העובדה שהוא מחזר במרץ אחרי הרפובליקנים, אויביו הפוליטיים של אובמה. מומחים למזה"ת, שמקיימים קשר עם הממשל, אומרים שהבית הלבן החליט לכלול התייחסות לסכסוך הישראלי-פלסטיני בנאום אובמה ביום ה', כדי "לאגף" את חיזוריו של נתניהו אחרי הרפובליקנים.

הבלוגרית לורה רוזן, שמדווחת על נושאי מדיניות חוץ באתר החדשות של YAHOO, כתבה אתמול, שבכירים בבית הלבן, וכן שרת החוץ הילארי קלינטון, הגיבו במורת רוח על החלטתו של נתניהו לארגן לעצמו הזמנה מאת יו"ר בית-הנבחרים, הרפובליקן ג'ון ביינר, לנאום לפני שני בתי הקונגרס. לדעתם זה חיזור של נתניהו אחרי הנהגת הרפובליקנים בבית-הנבחרים. הם ראו בכך גם מאמץ להעיב על נאומו של אובמה על המזה"ת.

אין זו הפעם הראשונה שמוטחת בנתניהו האשמה כזו. בכהונתו הקודמת כראש הממשלה, בתקופה שבה ביל קלינטון היה נשיא ארה"ב, טענו הדמוקרטים שנתניהו מתאם את האג'נדה שלו עם הרפובליקנים בוושינגטון ובמיוחד עם מי שהיה אז יו"ר בית-הנבחרים, ניוט גינגריץ'.