5 שנים לזיכיון השני: זכייניות ערוץ 2 השקיעו 2.8 מיליארד שקל

לבדיקת הרשות השנייה, הבוחנת את מידת העמידה במחויבויות התוכן של קשת ורשת, תהיה חשיבות בעת שהן יבקשו לקבל רישיון לשידור של שבוע ימים

קשת ורשת השקיעו בערוץ 2 סכום של 2.8 מיליארד שקל מאז 2006, תחילת הזיכיון השני על הערוץ.

על-פי בדיקת 5 השנים שביצעה הרשות השנייה, רגע לפני המעבר לרישיונות בשוק השידורים הישראלי, נקבע כי "יש לאפשר לזכייניות להמשיך ולשדר בהתאם לתנאי הזיכיון" גם ב-5 השנים הבאות, או עד שיבחרו לעבור לרישיונות.

יותר מ-80% מהסכום האמור הוצאו על הפקות בשוק ההפקה המקומי, כש-750 מיליון שקל מתוכם הוצאו על סוגה עילית - כ-240 מיליון שקל בתוכניות דרמה, כ-74 מיליון שקל בסרטי תעודה וכ-260 מיליון שקל בתוכניות תעודה.

לבדיקה, שנועדה לבחון את מידת העמידה של הזכייניות בהתחייבויותיהן, תינתן חשיבות מכרעת בעת שהזכייניות יבקשו לקבל רישיון לשידור של שבוע ימים.

השלמת חלק מהפערים

הבדיקה מחלקת את תקופת הזיכיון לשניים - עד לשנת 2008, אז לא עמדו הזכייניות במחויבויותיהן ומאז הן ממשיכות להשלים את חובן; ומשנת 2009, אז החלה מגמת עמידה גורפת והחזר חובות.

בשנת 2009 ביצעה הרשות השנייה תיקון בתנאי הרגולציה, מיקדה אותה והתאימה אותה לתנאי השוק שהשתנו.

למרות ההשקעה המסיבית, ברשות השנייה מציינים כי החוסר של הזכיינים עומד היום על כ-100 מיליון שקל, פער בין המחויבות החזויה לבין ההוצאה המוכרת בפועל, ועוד כ-70 מיליון שקל פער, שאינו בהפרה, בין ההכנסות החזויות של הזכיינים לבין ההכנסות בפועל. על-פי הרשות השנייה, בקרוב יבוצעו שימועים לנקיטת סנקציות.

על-פי הבדיקה, ב-5 השנים האחרונות שודרו בערוץ 2 כ-19 אלף שעות של תוכניות בהפקה מקומית, וכמעט 12 אלף שעות של הפקות קנויות ממפיקים עצמאיים. במהלך 5 השנים שודרו יותר מ-2,000 שעות של תוכניות מסוגה עילית.

לדברי מנשה סמירה, מנכ"ל הרשות השנייה, "המחצית ראשונה של תקופת הזיכיון התאפיינה בהתנהלות שונה בין חלקה הראשון לבין חלקה השני, שאופיין בביצוע מחויבויות ואף השלמת חלק מהפערים.

"תמונת המצב מלמדת על כך שגופי השידור נכנסו לתלם עשייה חיובי בכל הקשור לעמידה במחויבויות והשקעות נדרשות, אם כי נדרשת עין פקוחה ויד מכוונת ואוכפת.

"זו העת להעמיק את השיח התרבותי, בו תודגש האחריות הציבורית וההשפעה של שידורי הטלוויזיה בערוצים 2 ו-10. לאחר ההתמקדות באופן עמידה בדרישות המסגרת (המקוימות כעת), ניתן לתת דגש נרחב יותר להשבחת התרומה התרבותית, החברתית והאמנותית של השידורים".