יוזמת חקיקה: פיצוי למעסיקים שעובדיהם נקראים למילואים

(עדכון) - בין ההטבות: הנחות בארנונה, העדפה במכרזים ממשלתיים והעדפת תוצרת של חברה שמעסיקה מילואימניקים ■ קצין המילואים הראשי תומך, הפרקליטות הצבאית מסתייגת

יו"ר ועדת המשנה לכוח אדם ולמילואים בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ מירי רגב, מובילה יוזמת חקיקה להקמת מנגנון שיפצה בעלי מעסיקים שעובדיהם נקראים לשירות מילואים. לדעת ח"כ רגב, ההליך יאפשר העדפה של קליטת חיילי מילואים במקומות עבודה, וכך יצמצם את הסכנה לפיטוריהם בשל היעדרויותיהם: "זה הליך בהול שאנחנו חייבים להוביל כאן", אמרה ח"כ רגב (ליכוד) בשיחה עם "גלובס". "אי אפשר להסתכל על הכול דרך החור שבגרוש, כי ככה לא היינו מצליחים להקים מדינה. בחוק הזה יש היבטים ערכיים ומוסריים. בעלי עסקים צריכים לחוש גאווה על כך שהם מעסיקים עובדים שמשרתים במילואים, ולא לפטר אותם בגלל זה".

מחזירים את הרכב והטלפון

הצעת החוק שמגבשת רגב, ביחד עם עוד מספר חברי כנסת, באה בעקבות ריבוי הדיווחים על קשיים שנתקלים בהם משרתי המילואים במקומות עבודה: "התפתחה כאן תופעה של 'מתלבשי חניונים', חיילי מילואים שפושטים את המדים טרם כניסתם למקום העבודה או לראיון עבודה כי הם חוששים שעובדת שירותם תרתיע מעסיקים מלקלוט אותם. זו בושה עבורנו כחברה. אני קוראת לשר הביטחון, שהוא יושב ראש ועד העובדים של חיילי המילואים והוא עצמו חייל, לפעול בכל כוחו כדי להעדיף בצורה ברורה מעסיקים של מילואימניקים", אמרה.

על מעמדם של משרתי מילואים במקומות עבודה סיפרו כמה מג"דים באחד מדיוני ועדת המשנה שבראשות רגב, שהתקיים באחרונה בכנסת. לטענת אחד מהם, "אנשי מילואים משמיטים מקורות החיים שלהם את העובדה שהם קצינים מחשש שלא יקבלו אותם לעבודה. קצינים אחרים לא רוצים להתקדם בשירות המילואים כי הם יודעים שהדבר יגביר את הלחץ שהם חשופים אליו ממילא מצד המעסיקים. חלק גדול מהמג"דים לא רוצה להגיע למקום העבודה שלהם על מדים כדי לא להרתיע את המעסיק, ולכן עולים על אזרחי בחניון. רובנו ממשיכים לעבוד עם הטלפון והמחשב הנייד גם כשאנחנו בשירות פעיל. היו מקרים שבהם בנות הזוג שלנו ביקשו שנפסיק לעשות מילואים כי זה פגע בפרנסה של המשפחה", סיפר. קצינים אחרים במילואים התלוננו כי טרם התייצבותם לשירות, המכונית הצמודה והטלפון הנייד שלהם נלקחים מהם ע"י מקומות העבודה.

עדויות ברוח זו הצטברו גם אצל קצין המילואים הראשי בצה"ל, תא"ל שוקי בן-ענת, ובדיונים סגורים שקיים באחרונה הוא קרא גם כן לבחון יצירת הסדר שיתגמל מעסיקים על הפסדים שנגרמים להם בשל היעדרות עובדים הנקראים לשירות. לדברי גורם צבאי המקורב לנושא, הנחות לבעלי עסקים וראשי חברות בצורה של הנחות באמצעות מערכת המס, מתן העדפה במכרזים ממשלתיים או פיצוי ישיר על הפסד כספי הנגרם לעסק בגלל היעדרות העובד - יש בהם כדי להמתיק עבורם את הגלולה: "רוב המעסיקים מבינים את הצורך בשירות מילואים, אך סבורים שהמדינה צריכה להפנות לשם כך גם ממשאביה. זה נהוג בארה"ב, אז מדוע שזה לא יהיה נהוג כאן? ממילא, המשמעות הכלכלית של כל הסידור הזה לא בשמיים וכלכלת ישראל לא תקרוס בגללו", אמר הגורם בשיחה עם "גלובס" .

צה"ל לא ינקוט עמדה

חרף אלה, גורמים משפטיים שבוחנים את הצעת החוק שמגבשת ח"כ רגב, בהם גם גורמים משפטיים-צבאיים, מסתייגים ממנה, בין השאר מחשש ליצירת אפליה בין חברות. לטענתם, מידת השוויוניות של הסדר כזה מוטלת בספק. לדעת אותם גורמים, משרתי המילואים נהנים כיום משורה של הטבות, חלקן בתוקף חוק, שלהן לא זכאית אוכלוסייה רחבה שאינה משרתת במילואים. כך, גורמים משפטיים טוענים כי קיים ספק רב אם הסדר כזה יממש את תכליתו, זאת בשל היעדר נתונים המעידים על מצוקה של אנשי מילואים בבואם להיקלט במקומות עבודה. כך, למרות עמדתו של קצין המילואים הראשי, תא"ל בן ענת, הפרקליטות הצבאית הראשית החליטה שצה"ל לא ינקוט בנושא עמדה, ובכל מקרה, יתאם עם משרד הביטחון את התנהלותו בנוגע לחקיקה.

בתוך כך, ח"כ רגב מובילה הצעת חוק אחרת שלפיה משרד הביטחון יכסה את הוצאות הדלק של משרתי מילואים שמגיעים למקום ההתייצבות שנקבע להם במכוניתם הפרטית. כיום, מקבלים חיילי המילואים שוברי נסיעה בתחבורה ציבורית ממקום מגוריהם אל מקום התייצבותם, אך לדברי רגב, הם ממעטים בשימוש בהם.

עמותה חדשה של עשרות חברות במשק למען מילואימניקים: "חברה מתגייסת"

מנכ"ל חברת אלקטרה מוצרי צריכה, יקי ודמני, ישיק השבוע, במסגרת אירועי ההוקרה לחיילי מערך המילואים, עמותה חדשה שתורכב מעשרות חברות במשק ותפעל למען רווחת משרתי המילואים, "חברה מתגייסת". לדברי ודמני, בראש העמותה יעמוד שופט מכהן והיא תפעל למתן מערך תומך לבני משפחותיהם של חיילי המילואים. לקראת הקמתה פנה ודמני למאות חברות בקריאה להצטרף אליה: "עד כה יש היענות מצד עשרות רבות של חברות", אמר ודמני ל"גלובס". "באמצעות העמותה נפעל להבטחת מעמדם של משרתי המילואים במקומות העבודה, וכן נעמיד לרשותם קרן מיוחדת, שבה על כל יום מילואים שישרתו מעבר ל-10 ימים בשנה, הם יצברו 100 שקל. העמותה תישלח להם חבילות שי, והגופים העסקיים שיחברו אליה יעמידו לרשות משפחות המשרתים את מערכיהם הפנימיים לצורכי תמיכה, כמו שירותי מחשב; שירותי תיקונים בבית ועוד", אמר.

בין היתר, גופים שיהיו חברים בעמותה יעניקו לנשות משרתי המילואים שעובדות בשירותיהם מעמד של נשים מיניקות, כך שיוכלו לקבל שעה חופשית במהלך יום העבודה, על חשבון החברה.

הבעל במילואים והכיור נסתם? משהב"ט ישלח אינסטלטור

משרד הביטחון התקשר באחרונה עם חברת פמי להספקת שירותי תיקון וחילוץ לבני משפחות של חיילי מילואים. בין השירותים שיינתנו לנשות המילואימניקים בחינם: תיקון של מוצרי חשמל שהתקלקלו בבית בעת שהבעל במילואים, כמו טיפול בבעיות צנרת; חילוץ מכונית שהתקלקלה בדרך או נתקעה בגלל מחסור בדלק או תקר בגלגל ועוד. לדברי ראש היחידה והקרן להכוונת חיילים משוחררים במשרד הביטחון, חיים אומן, השירותים יוענקו החל ב-1 ביוני, וזאת מתוקף הסכם שנחתם לאחרונה בין המשרד לבין פמי. לדברי אומן, משרד הביטחון הקצה תקציב לשירותים אלה, והם יוענקו על-פי קוד שתידרש בת הזוג של המילואימניק למסור למוקד מיוחד שאליו תתקשר.

במשרד הביטחון מציגים את ההסדר כחלק משורת הטבות לחיילי מערך המילואים. כך, בשנה האחרונה שוגרו לבתיהם של עשרות אלפי חיילי מילואים תעודה מגנטית המעידה על היותם משרתי מילואים בפועל, שבכוחה לזכות אותם בהנחות משמעותיות בתוקף חברותם במועדון "בהצדעה". לדברי אומן, ההנחות מתמקדות בצריכת שירותים ובתרבות פנאי, אך עם זאת משרד הביטחון מקיים מגעים נרחבים עם חברות בנייה ועם חברות רכב, כדי לזכות את חברי מועדון "בהצדעה" בהנחות נרחבות גם בבואם לרכוש דירה או מכונית, בדומה להנחות שלהן זוכים חברי מועדון "חבר".

מחר (ב') תקיים ועדת השרים לענייני מערך המילואים ישיבה מיוחדת ובה תובא לבקשת משרד הביטחון עמדת שר הפנים, אלי ישי, לגבי מתן הנחות בתשלום הארנונה למשרתי מילואים. במשרד הביטחון שואפים לאפשר הנחה של עד 5% בתשלום מסי הארנונה של משרתי מילואים, ששירתו לפחות 20 יום בפרק זמן של 3 שנים.

הטבות למעסיקי מילואימניקים / צלם: דובר צה
 הטבות למעסיקי מילואימניקים / צלם: דובר צה