בטר פלייס לא הקשיבה לגולשים

בהשקת המכונית הייתה חסרה התייחסות לגולשים. לפחות אגסי מנצל נכון את הרשת

בטר פלייס פרסמה בשבוע שעבר את מחיר המכונית החשמלית שתשיק בקרוב לכבישי ארצנו, לצד התעריפי השימוש החודשיים ברכב.

הנתונים צוטטו בהרחבה בכלי התקשורת, ועוררו הדים רבים גם במדיה החברתית: בשבוע האחרון נוצרו ברשת 285 דיונים על בטר פלייס והמכונית החשמלית - לעומת ממוצע שבועי של 30-40 שיחות בלבד בשנה האחרונה.

הדיון ברשת על המכונית החשמלית מלווה בציפייה לאלטרנטיבה ידידותית לסביבה, לצד חששות וביקורות כלפי המוצר המהפכני.

השקת המכונית החשמלית של בטר פלייס היא דוגמה למוצר שאפשר היה ללמוד על התגובות הראשוניות שיעורר - לרבות החסמים והחששות מצד השוק - עוד לפני השקתו.

הציפייה הממושכת לקראת המכונית החשמלית, לצד טפטוף מידע מבוקר לתקשורת על הרכב, הביצועים שלו והתמחור שלו (תחילה באירופה וכעת גם בארץ), מאפשר לעקוב מקרוב אחרי התגובות ברשת, שמייצגות במידה רבה את הלך-הרוח הצרכני כלפי בטר פלייס.

תגובות אלה מגיעות לא רק מטוקבקים בעיתונות הכללית והכלכלית, אלא מזירות אחרות במדיה החברתית, בעיקר פורומים מוטוריים, שמרכזים קהל שמתיימר להבין ולהכיר טוב יותר את התחום מאשר הגולש הממוצע.

ניתוח השיחות במדיה החברתית על המכונית החשמלית בשנה האחרונה ועד ליום ראשון שעבר, אז חשפה בטר פלייס את התמחור של הרכב ושל חבילות השירות שלו, מגלה תמונה מעניינת: כבר בחודש ספטמבר האחרון, חצי שנה לפני הצגת התמחור ללקוח הישראלי, החלו להופיע ברחבי הרשת תגובות שהמחישו את הרגישות של הצרכנים למחיר של הרכב החשמלי, ולא פחות מכך - להתחייבות שתידרש מכל רוכש, באופן ש"תנעל" אותו כלקוח של בטר פלייס.

חלק מהגולשים התייחסו לאותה התחייבות כמו לחוזי ההיקשרות עם חברות הסלולר ולא חסכו בביקורת על המודל הזה:

יואב מכונית חשמלית ביקורות
 יואב מכונית חשמלית ביקורות

עבור בטר פלייס, אותן שיחות במדיה החברתית היו צריכות להוות תמרור אזהרה להמשך תוכנית ההשקה. אם בפורומים מוטוריים עולה ציפייה שמחיר הרכב החשמלי יהיה זול באופן משמעותי מגירסה מקבילה של רכב בעל מנוע בנזין, אפשר להניח כי השקת הרכב במחיר של 123 אלף שקל (המחיר שנקבע) תעורר הדי ביקורת.

כמובן שאין באמור כדי לבקר את התמחור בפועל של הרכב, שמשקלל פרמטרים רבים וצריך לגלם בין היתר את עלות פריסת תשתית ההטענה. ואולם, מעקב עירני אחר השיח על בטר פלייס היה מאפשר לה להיערך מראש לגל הביקורות בעקבות קביעת התמחור שנקבע - ולאפשר להתאים את המסרים השיווקיים כך שיתמודדו עם ההתנגדויות הצפויות.

כך, למשל, ניטור של הנאמר על החברה היה מאפשר לה לצאת בפעילות הסברתית שתדגיש את חופש הפעולה שיש לצרכן בבחירת מסלול השירות המתאים לו, ולהימנע מההשוואה הלא מחמיאה לחבילות של חברות הסלולר, כפי שהן מתוארות על-ידי הגולשים.

מעקב ברשת אחר מייסד בטר פלייס, שי אגסי, מציג תמונה לפיה הראשון מזוהה באופן מוחלט עם מיזם המכונית החשמלית. מעניין לראות שהביקורות השליליות מגיעות גם לדף הפייסבוק הרשמי של בטר פלייס, ואפילו לוול הפרטי של שי אגסי.

לזכותו יאמר שהוא מתיר את הביקורות לפרסום, ונראה כי הוא גם מגיב אליהן באופן אישי. לדוגמה, אחד הגולשים כתב על עמוד הפייסבוק של בטר פלייס: "היום ראיתי את מחירי התחזוקה של הרכב, אכזבה גדולה כגודל הציפייה...", נראה כי שי אגסי ענה באופן אישי לאותו כותב ופרסם כי "איזה מחירי תחזוקה???? המחיר של הנסיעה הוא לקילומטרים וכולל תחזוקה בלי תוספת כסף!!!".

מבחינה זו, בהחלט מדובר ביזם שיודע למנף את הפוטנציאל השיווקי הגלום במדיה החברתית.

הכותב הינו מנכ"ל חברת Buzzilla למחקרים במדיה החברתית.