בגדי הנשיא הישנים

ביבי היה צריך להתייחס לדברים שאובמה אמר במקום להתנגד לדברים שלא אמר

קרה לי לא פעם שאני שומע וקורא תגובות ופרשנויות לדברים שנאמרו - ואני מרגיש כמו הילד ב"בגדי המלך החדשים".

מספרים לי שאובמה עטה עליו בגד מדיני חדש, ואני לא רואה אותו!!! אני קורא ושומע מאנשים האמורים להיות שקולים ואינטליגנטיים שהאדמה רעדה - "הוא" הוציא מפיו את המלים "גבולות 67' עם תיקוני גבול מוסכמים".

איפה החידוש? למיטב זכרוני והבנתי העמדה הזאת הייתה של וושינגטון מאז 67', ולא משנה מי ישב בבית הלבן. לפעמים זה הודגש יותר, לפעמים פחות, אבל זו העמדה המסורתית של ארה"ב שאובמה בסך הכול חזר עליה. כלומר, אני ראיתי את הנשיא לבוש בבגדים שהתבלו מרוב שימוש על ידי קודמיו.

אלמנט "גרירת הרגליים"

לעומת זאת היה בנאום אובמה אלמנט אחר שכן צריך להטריד אותנו. בנאום מספר 2 שלו, בפני ועידת איפא"ק, אמר אובמה שהוא "מאמין כי המצב הנוכחי במזרח התיכון אינו מאפשר גרירת רגליים". גם זו עמדה לא חדשה של אובמה, אבל עד היום לא נערך עם וושינגטון דיון רציני על השאלה המאוד חשובה עבורנו: האם אובמה צודק, או ש"המצב הנוכחי במזרח התיכון דווקא מחייב שכן תהיה גרירת רגליים".

חבל שנתניהו ביזבז זמן יקר עם אובמה על דברים שהנשיא לא אמר. היה הרבה יותר פרודוקטיבי לו ראש הממשלה ביקש מאובמה הסבר על דברים שאובמה כן אמר: מדוע חשוב לדעת אובמה למהר דווקא בתקופה כל-כך לא יציבה, כאשר לא ברור אם השלטון של היום יתקיים גם מחר?

אם לנשיא האמריקני יש תשובה על כך, אני חושש שהיא בנויה כולה על האינטרס האמריקני. כלומר, יש הפיכות, משטרים מתחלפים ומתנדנדים, זה מעמיד את ארה"ב בבעיה של במי לתמוך, למי להתנגד, נגד מי להילחם, על מי להגן. כמעט כל מה שאובמה עושה מקומם עליו מדינות וגורמים ערביים כאלה ואחרים. לעומת זאת, אם יהיה תהליך אמיתי לקראת הסכם עם הפלסטינים ואחרים, זה יכול להוריד המון לחץ ממנו וממדינתו. אנחנו בהחלט צריכים להתחשב באינטרסים של הידידה האמריקנית, אבל לא בכל מחיר.

דווקא בתקופה הזאת

המשימה הדחופה ביותר של המדיניות הישראלית היא לא להיגרר לוויכוח עם עקרים אלא להבהיר שאנחנו, ישראל, לא יכולים לעשות שום ויתורים - דווקא "בתקופה הזאת". לכן צריך להוריד את 67' מהשולחן ולנסות להביא את אובמה, ואת העולם, להבנה כי זה הזמן להפעיל את אחד האלמנטים החשובים ביותר במהלכים בכלל, ובדיפלומטיה בפרט: סבלנות.

אם לא נצליח לגייס את אובמה לעמדה זו, אז צריך לפנות אל השכל: למצוא דרכים לא להזדרז, מבלי להרגיז ולקומם. השכל הזה קיים אצלנו?