אייפא"ק לאובמה: תהיה מתווך הוגן, אבל לא חסר פניות

כמה שעות לפני נאום נתניהו בוועידת השדולה, אמר האווארד קור, מנכ"ל אייפא"ק: "כאשר ארה"ב נוהגת באופן נטול פניות, ישראל מוצאת עצמה אוטומטית בעמדה נחותה

ארה"ב חייבת להיות מתווכת הוגנת בסכסוך בין ישראל לפלסטינים, אבל אין פירושו של דבר שהיא צריכה להיות חסרת פניות. כאשר ארה"ב נוהגת באופן נטול פניות, ישראל מוצאת עצמה אוטומטית בעמדה נחותה. כך אמר היום (ב') האווארד קור, מנכ"ל אייפא"ק, השדולה הפרו ישראלית בוושינגטון, בנאום במליאת הוועידה.

הדברים נאמרו כמה שעות לפני נאומו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בוועידה (בערך ב-5 לפנות בוקר, לפי שעון ישראל). מצב הרוח המשופר בפמליית רה"מ, בעקבות הנאום ה"מתוקן" של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, על אותה במה, אתמול, ישפיע על נוסח הנאום של נתניהו, שאמור להיות מפויס ואופטימי, עם הרבה תודות לממשל אובמה, ליהודי ארה"ב ולעם האמריקני.

היום נפגש נתניהו עם סגן הנשיא, ג'וזף ביידן, בבית הלבן.

בהסבירו את הדרישה שממשל אובמה ייטה לצד ישראל, אמר מנכ"ל איפא"ק: "מתווך הוגן חייב להיות גם ישר. צד אחד בתהליך הזה היא בעלת ברית שלנו, ישראל, שעמה אנו חולקים ערכים ואינטרסים אסטרטגיים. בעולם שבאופן מופגן כל כך נוטה לצד הפלסטינים והערבים, בעוד שישראל ניצבת למעשה לבדה, מוטל על ארה"ב תפקיד מיוחד. כאשר ארה"ב מתנהגת באופן חסר פניות, ישראל תהיה אוטומטית בעמדה נחותה, בעוד שהפלסטינים והערבים ימצאו עצמם בעמדה של עליונות, שתהיה טובה לאין שיעור מזו של ישראל".

בביקורת על ההתלקחות בין ישראל לארה"ב בעקבות חילוקי הדעות הפומביים על קריאת אובמה לחזור לגבולות 67, אמר קור, כי צריך לשרור מצב של אמון וביטחון בין מנהיגי שתי המדינות. אם מנהיגי ישראל לא יהיו בטוחים בתמיכה אמריקנית ברגעים קשים, הם יהיו חייבים לגלות זהירות רבה ביותר במאמציהם להשיג שלום.

"נוסף לכך, אם אויבי ישראל יאמינו שיש חילוקי דעות דיפלומטיים בין ישראל לארה"ב, יהיו להם תמריצים רבים לנצל את חילוקי הדעות האלה ולדחות שלום עם ישראל", אמר קור. "לכן, חשוב שישראל וארה"ב יישבו את חילוקי הדעות ביניהן באופן פרטי, וכאשר נוצרות מתיחויות, המנהיגים חייבים לפעול יחדיו כדי ליישבן".

בראיון ל"גלובס" אמר אמש זלמן שובל, חבר בפמליה ויועץ קרוב לעניינים מדיניים לרה"מ, שכיהן פעמיים כשגריר ישראל בוושינגטון: "אני מרוצה מאוד מהנאום השני של אובמה, בוועידת איפא"ק. הדרישה העיקרית של רה"מ היתה, שאובמה יוסיף בנאומו השני את ההבהרות שנכללו במכתב ההתחייבויות המפורסם שנתן הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש למי שהיה ראש ממשלת ישראל, אריק שרון, באפריל 2004 (נאמר בו שהחזרת גושי הישובים הגדולים מעבר לקו הירוק אינה מציאותית). רצינו שתהיה המשכיות של מסרים הנוגעים לישראל מממשל לממשל".

"לשמחתנו, אובמה התייחס עתה בהרחבה למסמך בוש, הוא אפילו השתמש במינוחים זהים - למשל, שינויים דמוגרפיים שהתחוללו באזור מאז 1967 - והמסקנה הברורה של דבריו היא, שאמריקה לא דורשת שיבה לגבולות 67", הוסיף שובל. "בכך נמנעה היווצרות אג'נדה ערבית שלפיה שיבה לגבולות 67 היא חלק מהדרישות המובנות של ארה"ב ובסיס לכל מו"מ".

מדגיש שובל: "זו אמירה חזקה מאוד והיא נשענת לא רק על מכתב בוש אלא גם על הצהרות של הנשיא לשעבר לינדון ג'ונסון, שאמר, שגבול שביתת הנשק אינו גבול של שלום אלא גבול של תוקפנות, ועל התבטאות של רונאלד רייגן, שהכריז שלאיש אסור לדרוש מישראל לסגת לגבולות 1967".

שובל אמר עוד, כי בנאומו השני חיזק אובמה את האמירה על חמאס, שבנאום הראשון היתה "מגומגמת למדי". לדבריו, זו היתה הפעם הראשונה שבה אמר אובמה במפורש שחמאס הוא "ארגון טרור".

באחד מהקטעים המשמעותיים של הנאום השני נאמר: "הנסיגה השלמה והמדורגת של כוחות ישראליים (משטחים פלסטיניים) צריכה להיות מתואמת ולהתבסס על הנחה שהרשויות הפלסטיניות יהיו אחראיות על על הביטחון במדינה ריבונית ומפורזת. משך תקופת המעבר הזו חייב להיות מוסכם, ויעילות הסדרי הביטחון צריכה להיות מוכחת".

גורמים פרו-ישראליים בוושינגטון אמרו ל"גלובס" שאפשר לראות בדברים פתח שיאפשר השארת כוחות ישראליים בבקעת הירדן לתקופת זמן שאורכה ייקבע במו"מ עם הפלסטינים.

בתשובה לשאלה, אמר שובל כי זו הערכה "מעניינת" אך אמר כי אינו מוכן להגיב עליה מעבר לאמירה זו. הוא ציין עם זאת, שנתניהו אמר לאובמה, ביום ו', שכאשר הנשיא מדבר על זכותה של ישראל להגן על עצמה, עליו להבין שנוכחות כוחות צה"ל בבקעה חיונית לביטחון ישראל. "על סמך בדיקה שנעשתה, אני יכול לומר לך שעל נוכחות צה"ל לאורך הירדן יש בישראל יותר קונסנסוס אשר על ירושלים", אמר שובל.

הוא ציין עוד, כי התחושה במשלחת הישראלית היא, שהושג חלק חשוב מהיעדים שהיא קבעה לעצמה ולא נוצר שום קרע או עימות עם הממשל. לדבריו, ההסכמה שהתגבשה עתה בין ישראל לארה"ב תקל על אובמה לשכנע מדינות אירופיות, בביקורו ביבשת שיחל היום, לא לתמוך במאמצי הרשות הפלסטינית לקבל הכרה במדינה פלסטינית בעצרת הכללית, בספטמבר.

האם ההתנהגות הבוטה של רה"מ, בפוטו-אופ עם אובמה ביום ו', סייעה לשכנע את הנשיא להפוך את נאומו השני נוח יותר לקליטתם של ישראלים?

שובל: "מבחן התוצאה הוא שקובע. כל אחד צריך להסיק את מסקנותיו שלו".