השיטה הספרדית לצמצום הגירעון: תפריט את חברת הלוטו

ספרד תנסה לגייס באוקטובר עד 10.6 מיליארד דולר בהנפקה הראשונית לציבור הגדולה בתולדותיה ■ יוון תבצע הפרטה מזורזת של נכסי מדינה ותקצץ 6 מיליארד דולר מהתקציב

ממשלת ספרד עומדת לבחור שלושה יועצים שיסייעו לה למכור מניות בחברת הגרלות הלוטו הלאומית, סוסיידאד אסטטאל דה לוטריאס אי אפואסטס דל אסטדו, ולגייס עד 10.6 מיליארד דולר.

אם תצא המכירה אל הפועל, תהיה זו ההנפקה הראשונית לציבור הגדולה ביותר בתולדות ספרד, ואחת הגדולות באירופה.

העסקה היא אחד ממרכיבי המפתח בתוכניתה של הממשלה לצמצם את הגירעון התקציבי ל-6% מהתמ"ג השנה, ול-4.4% מהתמ"ג ב-2012. כמו כן תפריט ספרד את שני נמלי התעופה הגדולים שלה, והתקבולים ישמשו לפירעון חובות.

המשקיעים עוקבים בשבע עיניים אחר מצבה הפיננסי של ספרד במקביל להתמשכות משבר האג"ח הריבוניות בגוש האירו. יוון, אירלנד ופורטוגל נאלצו לקבל חבילות סיוע פיננסי מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע הבינלאומית לאחר שהמשקיעים איבדו אמון ביכולתן לפרוע את חובותיהן התופחים במהירות.

ממשלתו של חוסה לואיס רודריגז זאפטרו הצליחה להעביר בפרלמנט תוכניות רפורמה, לקצץ את שכר עובדי הציבור ולנקוט צעדים לחיזוק האמון בבנקים הספרדיים, שספגו הפסדים אדירים מקריסת מגזר הנדל"ן לאחר 10 שנות גאות.

שווי השוק הצפוי של לוטריאס, 23-25 מיליארד אירו, מציב אותה במקום השני ברשימת חברות ההימורים הגדולות בעולם במונחי שווי שוק, אחרי מפעילת בתי הקזינו לאס וגאס סנדס של המיליארדר שלדון אדלסון.

בספטמבר-אוקטובר ייפגשו אנשי לוטריאס עם משקיעים פוטנציאלים כדי לשכנעם לרכוש את מניותיה, שהמסחר בהן מתוכנן להיפתח בסוף אוקטובר.

אשתקד הגיעו הכנסות לוטריאס כמעט ל-10 מיליארד אירו, והרווח לפני ריבית, מסים, פחת ובלאי הסתכם ב-3 מיליארד אירו. ללוטריאס אין חובות, היא מניבה תזרים מזומנים נאה, מתכננת לשלם דיבידנדים שמנים, והוכיחה את עצמה כעסק יציב יחסית במהלך ההאטה. לדברי בנקאים יהיה קל יותר למכור את מניית לוטריאס מאשר את מניותיהן של חברות אחרות שיוצאות לבורסה.

לוטריאס היא הגדולה ביותר - בפער אדיר - בשורה הארוכה של חברות שמתכננות לבדוק השנה את תיאבון המשקיעים למניות ספרדיות. שני הבנקים הספרדיים, בנקיאה ובנקה סיוויקה, שנוצרו ממיזוגים של בנקים לחיסכון, מתכננים לצאת לבורסה באמצע יולי, לדברי מקורות בנקאיים. חברת התקשורת טלפוניקה מבקשת למכור אחזקה גדולה ביחידת המוקדים הטלפוניים שלה, אטנטו, לפני חופשת הקיץ המסורתית של הבורסה באוגוסט.

הפרטה מזורזת ביוון

בתוך כך, ממשלת יוון אימצה תוכנית הפרטה מזורזת של נכסי מדינה וקיצוץ נוסף של 6 מיליארד אירו בתקציבה, כדי לזכות בסיוע נוסף ולעצור מפולת בשוק האג"ח שלה, שמאיימת להדביק גם שווקים של מדינות נוספות במרחב האירו.

פוליטיקאים מתחבטים בימים אלה עם בנקאים מרכזיים בשאלה אם לדחות את מועדי הפדיון של האג"ח היווניות. הסדר החוב ה"רך" הזה יכול להתבצע ביחד עם הלוואות נוספות ליוון, שקיבלה כבר הלוואות חירום בסך 110 מיליארד אירו לפני שנה - בעקבות ההחלטות שקיבלה ממשלת יוון אתמול.

"יכול להיות שיש סוג של גלישה לשינוי פרופיל החובות היווניים", אמר סיימון ג'ונסון, כלכלן במכון MIT במסצ'וסטס בראיון לערוץ הטלוויזיה של בלומברג. "יכול להיות שהם ניצבים בפני אירוע ליהמן האירופי שלהם" (קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס בספטמבר 2008 הכניסה את המשבר הפיננסי לשיאו).

מה מוכרת הממשלה?

כדי למנוע תרחיש כזה הסכים הקבינט של פפנדריאו אתמול למכור אחזקות בחברת הטלקום ההלנית (HTO) בסוף יוני, וכן בחברת החשמל הלאומית PPC, בבנק הדואר ובנמלי הים של יוון.

לאחזקות המדינה ב-3 החברות הראשונות יש שווי שוק נוכחי של 2.1 מיליארד אירו. הממשלה מסרה שהיא תקים קרן שהנכסים יועברו אליה כדי להאיץ את ההפרטה, שמיועדת לגייס 50 מיליארד אירו עד שנת 2015. רוב הסכום הזה יבוא ממכירת נדל"ן ממשלתי בשווי 35 מיליארד אירו.

הממשלה מתכננת להשלים את מכירת בנק הדואר בסוף השנה ולמכור 75% מרשות הנמלים של פיראוס וסלוניקי. היא גם מתכננת להאריך את הזיכיון להפעלת נמל התעופה של אתונה.

הממשלה מחזיקה 20% מחברת הלניק טלקומיוניקיישנס, OTE, בשווי שוק של 3.2 מיליארד אירו. יש לה זכות למכור 10% לדויטשה טלקום, שמחזיקה כבר 30% מ-OTE. הממשלה מחפשת יועצים פיננסיים למימוש אופציית מכר (put) שלה, ולמכירת עוד 6% מהחברה, מסר משרד האוצר היווני.

הקבינט הודיע גם על קיצוצי הוצאה נוספים בשווי 2.8% מהתמ"ג היווני, כדי לעמוד ביעד הגירעון של 7.8% תמ"ג בשנת 2011 על אף שהמשק היווני צפוי להתכווץ זו השנה השלישית ברציפות, מסר שר האוצר, גיאורג פפאקונסטנטינו.

"עם כלכלה שעדיין שקועה במיתון, קשה מאוד להמשיך לצבור סכומים גבוהים יותר של הידוק תקציבי", אמר דייויד מקי, הכלכלן האירופי הראשי של ג'יי.פי מורגן צ'ייס בלונדון. "אני מעריך שבמקום זאת אנחנו עוברים לסביבה שבה מכירות נכסים יהיו האמצעי העיקרי לאיתות על כוונת יוון לעמוד בהתחייבויותיה".

ליוון יש "בור של מימון חוזר" בסך 30 מיליארד אירו בשנים 2012-2013, לפי הכלכלן נוריאל רוביני. אתונה תצטרך כנראה להנפיק אג"ח בריבית נמוכה יותר ולתקופות פדיון ארוכות יותר, מאחר שלא סביר שהיא תוכל לקבל גישה לשוקי ההון בחמש עד עשר השנים הבאות, אמר רוביני בראיון בשבוע שעבר.