"במשק הישראלי אי-אפשר למגר את תופעת הריכוזיות"

עו"ד איתן אפשטיין, מומחה להגבלים עסקיים, סבור כי בישראל הקטנה ריכוזיות היא תופעה טבעית ■ "בישראל פוחדים מהדבר הלא נכון - מהריכוזיות עצמה ולא מההשלכות שלה"

"במשק קטן כמו ישראל ריכוזיות היא תופעה שאי-אפשר למגר אותה, במיוחד לא במדינה בת 63 עם התקדמות מטאורית במדעים ובטכנולוגיה" - כך אומר בשיחה עם "גלובס" עו"ד איתן אפשטיין, מייסד משרד עורכי הדין אפשטיין-חומסקי-אסנת, המדורג מדי שנה כמוביל בתחום ההגבלים העסקיים בדירוגים ישראליים ובינלאומיים.

לדבריו, "אנחנו מובילים את העולם בפטנטים פר-נפש. ההצלחה הזו לא הייתה מתאפשרת, ולא היינו מגיעים לאן שהגענו, אלמלא פנחס ספיר וקריאתו ליהדות העולם לבוא ולהשקיע פה כסף, כנגד מתן זכות מונופוליסטית. ככה התחילו את הכלכלה הישראלית.

"אז מצד אחד, קבוצות ריכוז זו תופעה טבעית במדינה כשלנו, ומצד שני, צריך לפקח על ההשפעה שלהן על התחרות. אבל פוחדים מהדבר הלא נכון - מהריכוזיות עצמה ולא מההשלכות שלה".

"אני אחד המתנגדים החריפים לתיקון שרשות ההגבלים העסקיים מציעה לטיפול בקבוצות ריכוז", אומר אפשטיין. "התיקון לא מתאים לישראל. הרעיון שלרשות ההגבלים יהיה כוח להכריז על מספר חברות כקבוצת ריכוז ולתת להן הוראות כיצד לנהל את עסקיהן, הוא לא סביר בלשון המעטה".

לדבריו, "רשות צריכה את הכוח להעניש במקום שמישהו ביצע עבירה, אבל הבעיה במקרה הזה היא לא יצירת הריכוז והכוח, זו לא עבירה, הבעיה האמיתית היא כיצד אתה משתמש בכוח שיש לך.

"לכן, יחד עם תיקון קבוצת ריכוז, הייתי מצפה שימירו את מבחן המונופול 'מנתח שוק' - היום זה 50% ומעלה - ל'כוח שוק'. יאמרו למי שיש לו כוח שוק 'דע לך, שהציבור, הלקוחות, המתחרים והרשות, בוחנים את התנהגותך מדי יום כדי לוודא שאינך מנצל את הכוח לרעה'. על זה צריך לשים את הדגש".

הכנס השנתי באילת

"לפני כשנתיים, לאחר שארגנתי כנס משפטנים בינלאומי בישראל, ביקש ראש לשכת עורכי הדין, יורי גיא-רון, למנות אותי ליו"ר הכנס השנתי באילת", מספר אפשטיין. "ראיתי במינוי מחמאה וכבוד גדול, שכן מדובר במפגש השנתי הגדול והחשוב ביותר של עולם המשפט".

לדבריו, "ארגון הכנס הוא אתגר מקצועי ואישי, ובסך-הכול אני נהנה, אם כי ישנם רגעים קשים רבים, כאשר דברים אינם מסתדרים לפי הציפיות, או בהתמודדות עם משתתפים שלא הצליחו לקבל את מבוקשם".

הראיון המלא עם עו"ד איתן אפשטיין - במהדורה המודפסת של "גלובס הערב".