הצעת חוק: להקים נציבות תלונות ציבור על פרקליטי המדינה

עפ"י ההצעה, הנציב, שייבחר ע"י שר המשפטים, יוכל להורות לפרקליט לתקן ליקויים בהתנהלותו ואף להמליץ על סיום כהונתו ■ ח"כ אורי אריאל: "פרקליטים אינם מלאכים ואינם מעל לחוק"

מספר חברי כנסת, בראשותו של גדעון עזרא, מקדמים הצעת חוק פרטית להקמת נציבות תלונות ציבור על פרקליטי המדינה - כך דווח בגלי צה"ל.

על-פי ההצעה, הנציב, שייבחר על-ידי שר המשפטים לתקופת כהונה בת 5 שנים, יוכל להורות לפרקליט לתקן ליקויים שנמצאו בהתנהלותו ואף להמליץ על סיום כהונתו. כל אדם שרואה את עצמו נפגע בשל התנהגות פרקליט יהיה רשאי להגיד לנציב את תלונתו, והוא יחקור אותה.

פרקליט המדינה, משה לדור, התנגד בתחילה למהלך מחשש שגוף פיקוח שכזה יהווה כלי ניגוח בידי אנשים המתנגדים לפועלה של הפרקליטות, אך הוא שוכנע לבסוף, וכמוהו גם היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שאף הקים צוות מיוחד לבחינת הנושא.

"לכל הגופים במדינה יש מבקר פנימי", טוען עזרא, שמרגיש שקיימת סחבת בקידום הנושא ועל כן מקדם אותו באופן אישי, "אין שום סיבה בעולם שזה לא יקרה בפרקליטות. ברגע שיש מבקר פנימי אנשים נזהרים יותר ובוחנים טוב יותר את דרכיהם".

לדברי ח"כ אורי אריאל, החתום גם הוא על הצעת החוק, "פרקליטים אינם מלאכים ואינם מעל לחוק. הגוף החדש ייטיב עימם ועם הציבור".

לעומתם, פרקליטתת מחוז תל-אביב לשעבר, עו"ד רות דוד, דווקא מתנגדת למהלך. "איש אינו טוען כי הפרקליטים הם נעלים מכל גוף אחר או שאינם צריכים להיות תחת ביקורת", הבהירה, "אולם לכן הם מבוקרים על-ידי גופים שונים, כמו גם על-ידי הציבור ובתי המשפט".