דיור בר-השגה לערביי יפו מלחיץ את הפורום המשפטי למען א"י

ח"כ דב חנין: "הטענות צבועות" ■ העירייה: לקהילה הערבית צרכים ייחודיים

חברי הפורום המשפטי למען ארץ ישראל יוצאים נגד מכרז דיור בר השגה העתיד לעלות לדיון בעיריית ת"א בקרוב. הסיבה: הפרויקט, הכולל 16 דירות ברחוב מיכאלאנג'לו, ישווק לאוכלוסייה הערבית בלבד.

חברי הפורום טוענים במכתב ששלחו חברי הפורום לוועדת הכספים של העירייה, מתבקשת העירייה למנוע את אישור הפרויקט. במכתב נטען כי חוק חובת המכרזים תומך בעמדתם, כשהוא קובע כי "לא יפלה עורך המכרז בין מציעים מחמת מוגבלות, מין, נטייה מינית, מעמד אישי, הורות, גזע, דת, לאומיות, ארץ מוצא, השקפה או בחברות במפלגה".

בפורום מסבירים כי למרות שמדובר ב-16 יח"ד בלבד, אישורו עלול להוביל ל"מדרון חלקלק" לדבריהם, שיאפשר הכשרה של פרויקטים נוספים באותו מתווה. עוד טוענים חברי הפורום כי הקריטריונים לדיור בר השגה צריכים להיות סוציאליים-כלכליים בלבד.

"החלטה לספק דיור בר השגה המיועד באופן מיוחד לאוכלוסייה הערבית בלבד, מהווה אפליה בלתי-מוצדקת כלפי תושבים מעוטי-יכולת כלכלית, שאינם משתייכים לאוכלוסייה הערבית, ועל כן מצטמצמת קשת האפשרויות הנתונה להם לקניית דירה במחיר המתאים ליכולותיהם, מאחר ומאפייניהם האתניים-גזעיים אינם תואמים את הנדרש". אנשי הפורום הוסיפו כי אם התוכנית אכן תאושר, הם ישקלו פנייה לערכאות משפטיות.

מעיריית תל-אביב נמסר בתגובה: "לצד הפעולות הנדרשות להקלה במצוקת הדיור של כלל האוכלוסייה, נדרשת פעולה ייחודית עבור הקהילה הערבית ביפו, שלה צרכים מיוחדים, המקשים עליה לעבור למקומות אחרים".

הזדמנות שווה

בעירייה מוסיפים כי הצורך לייחד דיור בר השגה לתושבי יפו הערבים נועד "להבטיח הזדמנות שווה לאותם תושבים ליהנות ממדיניות העירייה. העירייה פועלת כדי להביא להחלטת ממשלה בנושא על מנת לייצר מנגנון שיאפשר בנייה לצעירים ביפו בקרקעות מינהל מקרקעי ישראל".

ח"כ דב חנין, שהתמודד בעבר על ראשות עיריית ת"א, סבור כי הטענות לוקות ב"צביעות רבה". "החוגים הקשורים לפורום קידמו ומקדמים פרויקטים ביפו המיועדים רק לאוכלוסייה יהודית-לאומית. הציבור הערבי ביפו סובל ממצוקת דיור קשה. מדובר בציבור עני בלי יכולת לעמוד מול קבוצות אחרות. אם רוצים לאפשר לערביי יפו סיכויי לפתרון מגורים בעירם, חייבים לייצר מנגנוני העדפה מתקנת".