בעקבות תקרית איראן: התעשיינים ירעננו נהלי סחר בינ"ל

בכיר בהתאחדות התעשיינים: "איראן מנסה להקים חברות-קש ולעשות תרגילים במטרה לעקוף את ההגבלות ולהשיג טכנולוגיות ומוצרים שונים. לפעמים חברות יכולות ליפול בפח כזה"

"אני מעריך שפרשת מכירת המכלית לאיראן של חברת האחים עופר היא סיפור של הסתבכות בתום לב, של חברה-בת שהתקשרה עם חברה אחרת", כך אמר היום (ה') ראש האגף לסחר חוץ בהתאחדות התעשיינים, דן קטריבס, בהתייחסו להודעת משרד החוץ האמריקני שלפיה יוכנסו האחים עופר לרשימת מעקב בגין הפרת הסנקציות עם איראן.

"יש להבין שהפיקוח של האמריקנים על הגבלות הסחר חזק בהרבה מזה של מדינת ישראל, והם מגלים רגישות לכל הפרה בנושא", אמר קטריבס והוסיף: "איראן, שנתונה לסנקציות כלכליות רבות מכיוונים שונים, מנסה להקים חברות-קש ולעשות תרגילים במטרה לעקוף את ההגבלות ולהשיג טכנולוגיות ומוצרים שונים. לפעמים חברות יכולות ליפול בפח כזה. השאלה היא מה מידת האחריות השילוחית של חברה גדולה על עסקה שעשתה חברה-בת של חברה-בת שלה, כי אי אפשר באמת לדעת מה חולף בראשו של לקוח ומה כוונותיו האמיתיות".

על רקע הסערה סביב מכירת המכלית לחברה האיראנית, מתכוון קטריבס לרענן בימים הקרובים את הנהלים בנוגע למסחר עם חברות בעולם. מדובר בנהלים המבוססים בין השאר על פקודת הסחר עם מדינות אויב, שמחייבים חברות ישראליות בשורה של מהלכי בדיקה כדי לוודא שהעסקה הנרקמת אינה עתידה להביא לסחר, גם לא עקיף, עם מדינת אויב. הדגשים הללו יופצו בימים הקרובים ליותר מאלפיים מפעלים וחברות במשק.