"פייסבוק כבר לא משפיעה על החדשות - היא החדשות"

בכנס ההיי-טק HTIA נידונה היום הפיכת הרשתות החברתיות לגופי מדיה חזקים ■ ג'וזף פדרמן, יושב ראש התאחדות העיתונאים הזרים: "פייסבוק גרמה לנפילת דיקטטור במזרח התיכון"

‎‎הרשתות החברתיות הפכו בשנים האחרונות לגופי מדיה חזקים, שהפכו למקור צריכת המידע של מאות מיליוני גולשים מסביב לעולם. ההשפעה של פייסבוק, טוויטר ואתרים אחרים העסיקה את חברי הפאנל "רשתות חברתיות ומדיה - מה צפוי הלאה" בכנס ההיי-טק ‏HTIA‏ שהתקיים היום (ד') בירושלים.

"פייסבוק כבר לא משפיעה על החדשות - היא החדשות בעצמה", אומר ג'וזף פדרמן, יושב ראש התאחדות העיתונאים הזרים. "פייסבוק הצליחה לגרום לנפילה של דיקטטור במזרח התיכון".

‏הרבה אנשים צורכים את המידע החדשותי שלהם בפייסבוק, על-ידי המלצות של חברים עם לינקים לידיעות או לסרטונים, לצד עמודים של אתרי חדשות בפייסבוק, שמאפשרים להם להתעדכן בידיעות ובכתבות שעלו באתר שלהם. לדברי פדרמן, מספר האנשים שקוראים כתבות שהומלצו על-ידי חברים עדיין נמוך, אבל הוא מאמין שתירשם עלייה בהמשך.

‏‏"יהיה איזון בין מה שאנשים רוצים לקרוא ומה שאני רוצה לתת להם לקרוא בתור עיתונות טובה. עם זאת, אני עדיין חושב שבעתיד יהיה עורך שיחליט מה חשוב ומה לא חשוב בשביל הקוראים", אומר פדרמן.

‏פדרמן גם טען כי אין היום סטנדרט או אחריות בהקמה של בלוגים בנושא חדשות. "יותר קל להקים בלוג חדשות מאשר לקבל רישיון נהיגה", הוא מודה. המצב הזה גורם לכך שהבלוגים יכולים לפרסם היום כל סיפור שהם רוצים בלי לקחת אחריות עליו.

‏מלבד חדשות, הרשתות החברתיות הפכו למקום בו גולשים צורכים את מנת המשחק היומית שלהם, גם אם הם לא גיימרים כבדים, שמחזיקים קונסולת משחקים בבית. היתרון של המשחקים ברשתות החברתיות הוא שמדובר במשחקי קז'ואל, שלא מחייבים לימוד כמו משחקים מקצועיים יותר בקונסולות והם בדרך כלל גם ממכרים וניתנים בחינם.

‏לדברי סם גלסנברג, מנכ"ל ‏Funtactix‏, יצרנית משחקים ועולמות וירטואליים, "הרבה שנים בתעשיית המשחקים הייתה עלייה במכירות המשחקים בעיקר בחנויות הפיזיות, עכשיו זה קורה אונליין ברשתות חברתיות".

גלסנברג אומר כי אמנם רוב המשחקים החברתיים לא עולים כסף, לעומת אלה הנמכרים בחנויות, אך עדיין אנשים משלמים על תוספים וירטואליים במשחקים חברתיים. עם זאת, לא מדובר בסכומי הכסף שמוציאים המשתמשים במשחקי קונסולות.

‏לרשתות החברתיות, ובעיקר פייסבוק, יש גם השפעה שלילית: אנשים חושפים מידע אישי שלהם בקלות ולהרבה אנשים ביחד, מבלי לדעת בדיוק לאן הוא מגיע ואם זה מתאים שהם מספרים אותו לאותם אנשים.

"אני חושבת שבבתי-ספר צריכים להיות קורסים שיסבירו לתלמידים איך להשתמש בפייסבוק וברשתות בכלל", אומרת איילת נוף, מייסדת ומנכ"לית אתר בלונד 2.0. "אנחנו חיים בתקופה דיגיטלית שבה צריך לדעת להשתמש בכלים של הרשתות החברתיות בכדי לשפר את החיים שלנו".