מה, אם בכלל, היה בפתק המסתורי בדיון על "עופרגייט"?

ח"כ כרמל שאמה קיבל פתק מסתורי ונעל את הדיון בוועדת הכלכלה - ממש בתחילתו ■ בכנסת טוענים: שאמה עשה תרגיל ביח"צ

גם ביום שאחרי הפסקת הדיון בפרשת עגינת אוניות האחים עופר באיראן, מסרב יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה, לחשוף מה היה כתוב בפתק הצהוב שהוגש לו בתחילת הדיון וגרם לו להודיע על ביטולו, ובכנסת מתרבות הטענות כי מדובר בתרגיל יחסי ציבור מתוחכם של שאמה.

"אם יתברר שהיה פה עניין של יחסי ציבור, מדובר באחד מהמעשים החמורים שחבר כנסת מעורב בהם", אמר היום ח"כ נחמן שי, שדרש כבר אמש כי שאמה יחשוף את הפתק שקיבל. "שאמה עשה מעשה שלא נעשה בכנסת מעודה", המשיך שי, "וכל עוד לא יוכח אחרת, האחריות הישירה היא של כרמל שאמה, חובת ההוכחה היא עליו. יש דבר שנקרא שקיפות, פומביות, כבוד הכנסת, ובכל הערכים האלה הוא פגע". לדבריו, צריך להתמקד בשאלה מי נתן את ההוראה להפסיק את הדיון, ואם אין מישהו כזה, ומדובר בהחלטת יחיד של שאמה, הדבר חמור פי כמה. לא מדובר בעסק פרטי שלו, אלא בכנסת ישראל. ביטול הישיבה אתמול הוא כמו מנוע טורבו בפרשה הזו. הוא מאיץ אותה, מדרבן אותה כמו דלק, הוא שפך דלק על השריפה הזו. מי שכביכול רצה לצנן את הלהבות עורר להבה כפולה".

שי מוסיף כי חרושת השמועות סביב הפרשה גרמה נזק אדיר למדינה. חברי כנסת אחרים טוענים כי מאחורי הפתק עומדים גורמים כלכליים. האפשרות שגורם ביטחוני הוא שהיה חתום על הפתק הופרכה בלשכת יו"ר הכנסת ובלשכת ראש הממשלה. לחברי כנסת וכתבים שפנו לשתי הלשכות נאמר כי שתיהן לא היו מעודכנות בזמן אמת על הפסקת הישיבה ולמדו על כך מהתקשורת ולא משאמה ואנשיו. גורמים בלשכת ראש הממשלה שלמדו על תוכנו של הפתק רק כשעה מאוחר יותר, אמרו כי לא מדובר בנושא דרמטי או דחוף.

לא היה טעם בדיון

שאמה אמנם לא הסכים לומר מה הביא להפסקת הדיון, אבל אמר כי לאחר שאנשי משפחת עופר ונציגי הבנקים לא הגיעו לדיון, לא היה טעם לקיימו. בתגובה לדברים מסר כי "עד פתיחת הישיבה נבחנו השלכות שונות בקיום הדיון, כאשר כל העת נבחן האיזון שבין התועלת והצורך בקיום הדיון לבין חשש לגרימת נזק. כל הפרסומים כאילו התקבלה כביכול הנחיה לנעילת הדיון חסרי כל יסוד. לאף אדם, בין אם הוא בראש הדרג הביטחוני או הפוליטי, אין מעמד להורות או אפילו לבקש נעילת ישיבת ועדה".

באשר לטענות כי מדובר בתרגיל יחסי ציבור, מסרה לבנת נזרי, הדוברת של שאמה, כי "לא חסרה לנו תקשורת, אדרבה, היינו ממשיכים את הישיבה ומדברים למצלמות. לא על הכול אפשר לדבר, וח"כ שאמה נהג באחריות וברגישות המתבקשת וקיבל החלטה לנעול את הישיבה".