תוצאות מכרזי הקרקע באשקלון גבוהות ב-127% מהמינימום

האם מחירי קרקעות המינהל באשקלון עולים או יורדים? ההצעות היו גבוהות ממחיר המינימום אך נמוכות מהשנה שעברה

האם מחירי הקרקעות באשקלון עולים או יורדים? על פי תוצאות מכרזי מינהל מקרקעי ישראל בעיר הדרומית שפורסמו אתמול, למרות שארבעת המכרזים לבנייה רוויה בשכונת אגמים בעיר נסגרו בתוצאות הגבוהות ממחיר המינימום של המינהל, בהשוואה למכרזים בשנה שעברה, נראה שהמחירים דווקא נמוכים יותר.

במכרז שתוצאותיו התפרסמו אתמול (יום ד') לבניית 774 יחידות דיור למגורים ומסחר זכו ארבעה יזמים: חברת דונה להנדסה ובניין בע"מ זכתה במתחם לבניית 262 יחידות דיור עם הצעה בגובה של כ-2.1 מיליון שקל ללא מע"מ. הוצאות הפיתוח במתחם עומדות על כ-19.5 מיליון שקל כולל מע"מ כך שהחברה תשלם למינהל כ-21.6 מיליון שקל סך הכל. מחיר המינימום למתחם עמד על 1.133 מיליון שקל, כך שההצעה הייתה גבוהה בכ-87%. סכום הזכייה מגלם שווי קרקע ליחידת דיור כולל פיתוח ומע"מ בגובה של כ-83.6 אלף שקל.

חברת ניצני גת זכתה במתחם לבניית 236 יידות דיור ותשלם למינהל 3.06 מיליון שקל לא כולל מע"מ וכן הוצאות פיתוח בסך של כ-17.7 מיליון שקל כולל מע"מ. מחיר המינימום למתחם עמד על כ-1.34 מיליון שקל כך שההצעה הזוכה טיפסה 127% מעל למינימום. סכום הזכייה מגלם שווי קרקע ליחידת דיור כולל פיתוח ומע"מ בגובה של כ-90.2 אלף שקל.

חברת אביסרור משה ובניו עבודות בניין ופיתוח בע"מ זכתה במתחם לבניית 188 יחידות דיור עם הצעה בגובה1.1 מיליון שקל לא כולל מע"מ וכן הוצאות פיתוח בגובה של כ-16.5 מיליון שקל כולל מע"מ. מחיר המינימום למתחם עמד על 527.8 אלף שקל בלבד כך שהחברה הציעה סכום הגבוה בכ-108% מעל המינימום. סכום הזכייה מגלם שווי קרקע ליחידת דיור כולל פיתוח ומע"מ בגובה של כ-94.5 אלף שקל.

החברה הרביעית שזכתה במכרז ותוכל לבנות 88 יחידות דיור במתחם היא צ. לנדאו קבלנות והנדסה שהצעתה למינהל עמדה על כ-1.14 מיליון שקל לא כולל מע"מ. הוצאות הפיתוח למתחם עומדות על כ-7.74 מיליון שקל. מחיר המינימום למגרש זה עמד על כ-478 אלף שקל כך שההצעה הזוכה גבוהה ממנו בכ-140%. סכום הזכייה מגלם שווי קרקע ליחידת דיור כולל פיתוח ומע"מ בגובה של כ-103 אלף שקל.

אין ספק שכמו במכרזים אחרים של המינהל מציעים הקבלנים הצעות הגבוהות באופן משמעותי ממחיר המינימום אולם אם משווים את התוצאות של המכרז כולו למכרז דומה שנערך לפני כשנה עולה כי מחירי הקרקע דווקא ירדו.

בשנה שעברה הוציא המינהל באותו המתחם 12 מגרשים לבנייה רוויה עליהם ניתן לבנות 794 יחידות דיור בשילוב עם מסחר. בשכלול תוצאות המכרז המדובר עולה כי דווקא ב-2010 היו ההצעות גבוהות יותר. כך למשל, ממוצע עלות הקרקע ליחידת דיור בארבעת המכרזים שנערכו -2010 עמדה על 36,570 שקל בעוד במכרזים הנוכחיים עמד מספר זה על כעשרת אלפים שקל בלבד בממוצע. עוד על פי הנתונים, גם המחיר הקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח נרשם הבדל דיי משמעותי כאשר במכרזי 2010 עמד המספר על 123.3 אלף שקל בממוצע בעוד ארבעת המכרזים הנוכחיים מראים על סכום ממוצע של כ-92 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח בממוצע.

חשוב לציין שרוב המכרזים שיצאו ב-2010 במתחם לא צלחו משום שהקבלנים לא הצליחו לעמוד בתנאי המכרז של המינהל. המכרזים הנוכחיים הם למעשה מכרזים חוזרים של אותו השיווק כך שלמעשה ייתכן ומדובר בתיקון של השוק.