לבנון: אירועי "יום הנכסה" בוטלו; צה"ל ממשיך להיערך

(עדכון) - בצה"ל לא מוכנים לחזור על האירועים שקרו במג'דל שמס ולכן מחדדים שם את הפקודות לחיילים: "כל מי שיחצה את גדר הגבול ביום א' - נירה בו"

האם המסרים החריפים שהעבירה ישראל בימים האחרונים ללבנון ולסוריה עשו את שלהם? תהלוכות "יום הנכסה" לעבר הגבול, שצפויות היו להתקיים ביום ראשון הקרוב בשתי המדינות בוטלו - כך מדווח עיתון לבנוני המזוהה עם ארגון חיזבאללה. על פי הדיווח, ההחלטה התקבלה אמש "בעקבות לחצים אמריקניים על ממשלת לבנון".

"לא ייערכו שום טקסים לאורך הגבול עם פלסטין", דיווח היום העיתון הלבוני "אל-אח'באר". "התהלוכות יידחו או יבוטלו, ולא יצויין השנה יום הנכסה בלבנון. הסיבות לכך הן הרבות - ובהן הדרישה שלא להפר את החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם".

"סגן מזכירת המדינה האמריקנית וכן מפקדת יוניפי"ל הפעילו לחצים עצומים למניעת התהלוכות", דיווח העיתון. "יוניפי"ל עצמו הכריז על דרום לבנון שטח צבאי סגור". אחד הבכירים הפלסטינים המעורבים בארגון פעילויות המחאה אמר לעיתון כי הפעילויות הצפויות בוטלו לא רק בלבנון - כי אם גם בסוריה, בירדן, במצרים וברשות הפלסטינית. "במדינות הללו לא צפויות פעילויות גדולות", אמר הבכיר לעיתון.

צה"ל: נירה במי שיפרוץ את הגדר

מהמידע שנאסף עד כה בישראל עולה כי ההכנות לקראת "יום הנכסה", בו מציינים הפלסטינים את התבוסה במלחמת ששת הימים, נרחבות מאוד וכוללות קריאות בפייסבוק והתארגנות ממוסדת של אלפי בני אדם מסוריה ומבלנון לצעוד לעבר הגבול עם ישראל. צה"ל הפיק לקחים מיום הנכבה והעביר פקודה ברורה לחיילים: כל מי שחוצה את הגדר -יורים בו. במשטרת חוששים ממהומות כבר היום בירושלים ולכן יתגברו את כוחות הביטחון במזרח העיר כדי למנוע הפרות סדר בתום תפילות יום השישי בעיר. כניסת מתפללים להר הבית תוגבל.

העיתון "ידיעות אחרונות" מפרסם הבוקר קטעים מההתארגנות הפלסטינית באינטרנט ובפייסבוק לאירועים שיחלו היום וימשכו בשבוע הבא. "ביום שישי יתקיימו בירושלים, בגדה המערבית ובערי פלסטין הכבושה תהלוכות של מאות מוסלמים ונוצרים למסגד אלאקצא ולכנסיות של ירושלים כדי לערוך תפילות", נכתב באחד מעמודי הפייסבוק המפרט את "תוכנית הפעולה לאירועי הנכסה". אדם ממצרים כתב: "כל מי שמאמין בעניין הפלסטיני, אינשאללה ייקח חלק באירועי יום השנה לזכר הנכסה ביום שישי אחרי התפילה בכיכר א-תחריר". על ההתארגנות ברצועת עזה נכתב: "ביום שלישי תצא ממצרים לעבר עזה 'שיירת הבניין והשחרור', שתישא חומרי בניין ומזון לרצועת עזה".

אמש אמר הרמטכ"ל בני גנץ כי "צה"ל נערך בכל הגזרות לקראת 'יום הנכסה'", בהתייחסו לתהלוכות הצפויות במדינות השכנות ביום הראשון. "מטבע הדברים אנחנו באמת נערכים. נציב את הכוחות ואת הפיקוד קדימה", אמר גנץ. "אנחנו ערוכים. אני מאמין שיהיה בסדר". במהלך טקס הסיום במכללה לפיקוד ומטה בגלילות, התייחס הרמטכ"ל גם לגל ההפיכות במזרח התיכון. "הסערות המתחוללות באזור מלמדות על חוסר ודאות וחוסר יציבות באזור", אמר רא"ל גנץ.

ראש הממשלה נתניהו התייחס גם הוא אתמול לאירועי ה"נכסה" הצפויים. "לפני שבועיים וחצי, ב-15 במאי, ציינו את יום הקמת מדינת ישראל, והיינו עדים לניסיונות של אויבינו לפרוץ את גבולנו. פרובוקציות משותפות לאירן, סוריה חיזבאללה וחמאס", אמר נתניהו בכינוס הייטק בירושלים. "אותם גורמים צפויים שוב בימים הקרובים לקרוא תיגר על ריבונותנו ולערער על גבולות המדינה".

"לישראל, כמו לכל מדינה בעולם, שמורה הזכות וגם החובה לשמור על גבולותיה ולהגן עליהם", הוסיף ראש הממשלה. "ההנחיות שלי ברורות: לפעול באיפוק אך בנחישות הדרושה כדי לשמור על יישובנו, על אזרחינו ועל גבולותינו".

צה"ל משפץ את גדר הגבול

בגזרה הסורית לא ידוע על תהלוכות ביום ראשון. הקריאות בפייסבוק לצעוד אל הגבול קיימות, אך לפי שעה לא ברור הם הן תסתיימנה בצורה אלימה, כמו בחודש שעבר באירועי "יום הנכבה". בערוצי הטלוויזיה הפלסטיניים נקראים ההמונים לשוב ולצעוד אל הגבול, ובכיר ב"גדודי חללי אל-אקצה" בלבנון, מוניר אל-מקדח, מבטיח אתמול בראיון טלפוני בלעדי עם חדשות 2: "הצעדות יימשכו עד שייפול הכיבוש וכל פלסטין תשוב".

צבא לבנון הודיע כי כל אזור הגבול יהיה שטח צבאי סגור, לרבות אזור שער פאטמה. זאת, אחרי שבעימות הקודם נהרגו מספר פלסטינים שניסו לחצות את הגדר. "בלבנון יש כמעט 70 אלף פליטים שבוודאי ישתתפו בהפגנות", מבטיח הבכיר הפלסטיני. "המאבק המזויין הוא זכותו המקודשת של העם הפלסטיני כדי להחזיר כל חלקת אדמה בפלסטין הכבושה".

גם ביהודה ושומרון צה"ל נערך בכוחות גדולים. ישראל עצרה בגדה שורה של פעילי חמאס, על מנת למנוע את שלהוב המהומות. במגזר הערבי לא צפויים אירועים לציון "יום הנכסה", אך הרמטכ"ל אומר הערב כי צה"ל ערוך בכל החזיתות לאירועי יום ראשון. "תמיד יש אירועים ותמיד יהיו אתגרים", אמר רב-אלוף גנץ. "נציב את הכוחות ואת הפיקוד קדימה, צה"ל ערוך ומוכן".