הפריפריה מתחילה להתעורר? "15 אלף דירות יחזרו לשוק"

ביום רביעי האחרון דיווח המינהל על ביקושי שיא בעפולה ■ האם מדובר בהתפרצות רגעית של ספקולנטים או משקיעים? ■ בישראל 2011 מפת הביקושים החלה לחרוג מגבולותיה הישנים

ביום רביעי האחרון דיווח המינהל על ביקושי שיא בעפולה. מעל 300 איש הגישו הצעות לחכירת 38 מגרשים לבנייה עצמית בעיר במחירי שיא. יום קודם דיווחה הלמ"ס כי הערים אשקלון ויוקנעם הן שיאניות התחלות הבנייה ברבעון הראשון, לאחר שהחלו לבנות בהן 791 ו-681 דירות, בהתאמה. לפני 3 שנים, אגב, בנו ב-2 הערים הללו ביחד 28 דירות בלבד.

האם הפריפריה מתחילה להתעורר, או שמא מדובר בהתפרצות רגעית של ספקולנטים או משקיעים? אין לדעת. מה שבטוח, שבישראל 2011 מפת הביקושים החלה לחרוג מגבולותיה הישנים.

עליית המחירים והביקושים הגבוהים גרמו בתקופה האחרונה ליותר ויותר חברות נדל"ן להתחיל ולצאת מהמעגלים המוכרים של המרכז הבטוח אל המעגלים הרחוקים יותר. כך למשל, חברת גינדי השקעות שפרחה בשנים האחרונות בעיקר במרכז (והגיעה עד לרמלה) הכריזה לאחרונה גם על כניסה לפרויקט בחדרה.

"הכל תלוי בתחבורה ובתעסוקה. כל עוד לא יהיה את שני הדברים הללו, לא תהיה נהירה לפריפריה", מצנן מעט מנור גינדי, מבעלי החברה, את ההתלהבות. "ובכל זאת, אנחנו גרים במדינה קטנה עם תחרות גדולה. התחבורה בכל זאת משתפרת, ואם סימנו את רמלה לפני שנה, עכשיו זו חדרה שעולה על מפת הביקושים. יש רכבת, גישה לכביש 4, לכביש החוף. המיקום מצוין, האוכלוסייה טובה וזה בהחלט מקום ראוי. במחירים של היום, אני לא רואה סיבה שלא יקנו דירות של עד מיליון שקל בחדרה, כשבנתניה דירה דומה עולה הרבה יותר. יש פוטנציאל גדול בעיר הזו".

- מדברים כעת על עצירה בשוק. הישראלים כבר לא מסתערים על כל דירה.

"אנחנו לא מרגישים שינוי. יש ביקושים גדולים בכל הפרויקטים, והבעיה היא דווקא במלאים. הביקושים עכשיו חזקים והצעדים שנקטה הממשלה עומדים להגדיל את ההיצע, מה שיוביל לאיזון ולשיווי משקל בריא לשוק. הרגולטור הגיב לאט מידי. עליית המחירים של השנה האחרונה טוב היה אם הייתה נמנעת מלכתחילה, אם האוצר ובנק ישראל היו עושים את הצעדים שלהם כבר לפני שנה. אי אפשר לייצר עוד מאה אלף דירות מהיום למחר, אבל עם המיסוי והכסף אפשר לשחק וזה הפתרון לטווח הקצר.

"להערכתי, הצעדים שעליהם הכריז שר האוצר (מיסוי דירות להשקעה מ-2013 ותמריץ להסבת משרדים בבתי מגורים לדירות) יוסיפו מספר לא מבוטל של דירות לשוק. זה ישמור על המחירים שלא יטפסו והצעדים הללו בהחלט הולכים להוכיח את עצמם. מדובר בכ-15 אלף דירות שייכנסו חזרה לשוק בעקבות צעדי שר האוצר ויהפכו לזמינות לזוגות הצעירים. זה ישפיע על שוק היד שנייה, שלדעתי עלה גבוה מידי בתקופה האחרונה. ההיצע הזה יצטרף לכ-40 אלף הדירות שנבנות וזה ייתן מענה טוב לשוק ולמחירים. בנוסף, שחרור דירות המשרדים ישמור על האיזון הנכון בין מגורים, מסחר ותעסוקה בערים".

- מה אתה אומר לזוגות הצעירים של היום, שלא מסוגלים לקנות דירה?

"הפתרון הוא לשכור. לא לקנות. לא כולם חייבים לקנות ישר דירה ומה שנכון להם היום לא בטוח יהיה נכון להם בעוד 5 שנים. לא צריך ישר לקפוץ למים העמוקים ולהיכנס להתחייבויות של אלפי שקלים ברכישת דירה. יש דירות לכולם במדינה".