"אות גלובס" 2011: 12 הפיינליסטים

המאבק על הזכייה ב"אות גלובס" השנת 2011 היה קשה מתמיד ■ עשרות פרויקטים חדשניים הוגשו לתחרות ■ הנה המועמדויות הבולטות ביותר, שהגיעו לשלב חצי-הגמר

מיכאל דיין, מנכ"ל טמבור

מיכאל דיין, מנכ
 מיכאל דיין, מנכ

- המיזם:

קידום תחום העיצוב למעצבים צעירים ולבני נוער בסיכון

- המהלך הציבורי והעיגון בחזון:

"'טמבור' חרטה על דגלה ערכי יסוד כמו מעורבות סביבתית, מקצוענות ומובילות חדשנות. במיזם זה אנו מגשימים הלכה למעשה ערכים אלו".

- התועלת לחברה ולסביבה:

"המיזם מבקש לקדם פעילות חברתית כפולה. מצד אחד קידום וחשיפה של מעצבים ישראלים צעירים בתחילת דרכם המקצועית על-ידי חשיפת עבודותיהם על קופסאות הפח בתקשורת ובירידי אומנות, ומצד שני סיוע וחשיפת בני נוער בסיכון לעולם העיצוב. תחום העיצוב בישראל הולך ומתפתח, אך מקצוע זה אינו פתוח לאוכלוסייה באופן שוויוני ואינו נגיש לכולם. מסיבה זו אימצנו את הפרויקט 'מעצבים לעתיד' המיושם בבתי ספר מקצועיים בפריפריה".

- החדשנות:

"בהפיכת מוצר טכני פונקציונלי כמו פח צבע לפריט מעוצב, שמכירתו הניבה תרומה נאה לעמותה 'לצאת מהקופסה', בשיתופה נעשית הפעילות. עד כה נאספו כ-150 אלף שקל, ועד לסוף הפרויקט בחודש אוגוסט יאספו כחצי מיליון שקל".

- השינוי שמבקשים לקדם:

"לקדם חשיפה של מעצבים צעירים, מתוך הבנה שהם ההון האנושי של ישראל. השקעה בצעירים עדיין איננה מובנית מאליה, ויש לעזור ולקדם את הצעירים שלנו להשתלב בתעשייה ולהצטיין".

ליאור שטרסברג , מנכ"ל המשקם

ליאור שטרסברג, מנכ
 ליאור שטרסברג, מנכ

- המיזם:

חברה המעסיקה 2,700 עם מוגבלויות בפיריפריה

- המהלך הציבורי והעיגון בחזון:

"המהלך הציבורי שלנו הוא בשילוב אנשים מוגבלים בתעסוקה לא ממקום של רחמנות, אלא מהערכת יכולותיהם וכישוריהם, כשהכוונה הסופית היא שילובם, אחרי שיקום, בשוק העבודה הרגיל. זה מעוגן בחזון החברה".

- התועלת לחברה ולסביבה:

"לצד היותנו אחד המעסיקים הגדולים בפריפריה של אנשים עם מוגבלויות, 'המשקם' מפעילה שיטות וכלים ניהוליים מתקדמים להובלת 'המגזר הרביעי' בשילוב ראייה עסקית וסדר יום חברתי וציוני. 'המשקם' לא תופסת עצמה כמפעל צדקה, ולא רואה בעובדיה נתמכים הראויים לחסד. אנו חברה עסקית הפועלת לשינוי חברתי ולתעסוקה הוגנת".

- החדשנות:

"השינוי בתפיסה, ששם דגש על שילוב של עסק ומטרות חברתיות, מביא איתו שורה של התחלות חדשות, הכוללות ייזום פרויקטים פורצי דרך בתעשייה באמצעות אוכלוסיית היעד שלנו, לצד הרחבה והתמקצעות של תחומי פעילות קיימים. דוגמה בולטת לכך הוא פרויקט המדען הראשי במפעל 'המשקם' בנהריה, המייצר תחבושות היגייניות עבור נשים לאחר לידה. בימים אלו אנו שוקדים על פיתוח טכנולוגי חדש באמצעות רכיב מיוחד שיהיה פריצת דרך בתחום ויהווה יתרון תחרותי בתעשייה זו".

- השינוי שמבקשים לקדם:

"במהותה פועלת 'המשקם' לשילוב עובדים עם מוגבלויות במעגל התעסוקה והעשייה, ובעשותה כן היא יוצרת שינוי חברתי אמיתי ותורמת לתעשייה ולחברה בישראל באופן קבוע ומתמשך. ובעיקר, בפריפריה החברתית והגיאוגרפית".

נסרי סעיד, מנכ"ל חממת NGT

נסרי סעיד, מנכ
 נסרי סעיד, מנכ

- המיזם:

חממה טכנולוגית ליזמי היי-טק במגזר הערבי

- המהלך הציבורי והעיגון בחזון:

"החממה מאפשרת ליזמים ערבים לקחת רעיון טכנולוגי ולהפוך אותו לחברה מסחרית למטרות רווח. החממה עוסקת בעיקר בתחום מדעי החיים והמכשור הרפואי, ומהווה בית יחיד וייחודי ליזמים ערבים שאינם נהנים מהידע המצטבר ומרשת הקשרים הקיימים במגזר היהודי".

- התועלת לחברה ולסביבה:

"התועלת היא בקידום יזמים ורעיונות טכנולוגיים טובים לקראת חברות מסחריות. ובכך לתרום ולקדם את המגזר הערבי, המהווה 20% מהאוכלוסייה בישראל אך סובל מאפליה וחוסר הזדמנויות בכל המישורים. העובדים בחממה הם ערבים ויהודים וכך גם היזמים ובעלי המניות שלה. בכך מתקיים דו-קיום בפועל, המבוסס על תוכן ומטרות משותפות".

- החדשנות:

"החדשנות היא בפתיחת האפשרויות למגזר הערבי, שנראות טבעיות ליזמים יהודים אך לא קיימות ליזמים ערבים; וכן, בהצלחות ספציפיות כגון 'מטאלו טראפי', סטארט-אפ של יזמת ערבייה שהשקיע בו איש העסקים מורי ארקין".

- השינוי שמבקשים לקדם:

"ההכרה שיש יזמות טכנולוגית משובחת ופוטנציאלית גם במגזר הערבי, הזקוקה ליותר תשומת לב ולשוויון הזדמנויות".

דני ימין, מנכ"ל מיקרוסופט ישראל

דני ימין, מנכ
 דני ימין, מנכ

- המיזם:

הכשרת אוכלוסיות מוחלשות במקצועות הטכנולוגיה

- המהלך הציבורי והעיגון בחזון:

"'אנו רואים בטכנולוגיה אמצעי חשוב למימוש פוטנציאל וליצירת הזדמנויות חברתיות וכלכליות. השכלה טכנולוגית היא דרך מרכזית למימוש אישי ותעסוקתי ולצמצום הפער הדיגיטלי בקרב אוכלוסיות המתקשות למצוא עבודה".

- התועלת לחברה ולסביבה:

"צמצום הפערים הדיגיטליים ברמה הלאומית, יאפשר להגדיל את מעגל הנהנים מהזדמנויות תעסוקתיות טובות יותר והורדת שיעור האבטלה במדינה. השכלה טכנולוגית היא אחת הדרכים המרכזיות למימוש אישי ותעסוקתי למובטלים".

- החדשנות:

"בליווי משתתפי הפרויקט בכל התהליך: מתחילתו באיתור המשתתפים, דרך הכשרתם והעצמתם ועד השמתם בעבודה מתאימה".

- השינוי שמבקשים לקדם:

"לספק למשתתפים כלים לשינוי הסטטוס התעסוקתי ולחיזוק תחושת היכולת והדימוי העצמי".

משה ליכטמן, נשיא מו"פ ישראל וסגן נשיא מיקרוסופט העולמית

משה ליכטמן, נשיא מו
 משה ליכטמן, נשיא מו

- המיזם:

שילוב מנהלי החברה בוועדים המנהלים של עמותות

- המהלך הציבורי והעיגון בחזון:

"החזון העסקי שלנו מתמקד במצוינות, חדשנות והובלה, החל מפיתוח טכנולוגי ועד למעורבות חברתית. הרעיון של 'תכנית סינרגיה' הוא לקדם את המגזר השלישי בתהליך של למידה ותרומה הדדית. מצד אחד, הצטרפות מנהלי מיקרוסופט לוועדים המנהלים של העמותות מקדמת את פיתוח המנהיגות הציבורית, מחזקת את שורותיה בחברים חדשים מהעולם העסקי, ומאפשרת יבוא כלים ניהוליים מעולם היי-טק למגזר השלישי. מצד שני, מנהלי מיקרוסופט זוכים ללמוד מקרוב על ארגונים חברתיים, לחזק את המחויבות החברתית שלהם ולפתח מיומנויות ניהוליות חדשות".

- התועלת לחברה ולסביבה:

"התועלת היא בפיתוח קהילות קשובות, ערבות ואחראיות, ביסוס קהילות בעלות חוסן ומסוגלות חברתית והעצמת אפשרויות ההשפעה ועומק ההשפעה שלנו על הקהילה ועל האופן שבו עמותות יוצרות שינוי בקהילה".

- החדשנות:

"החדשנות היא במודל הדדי ושוויוני המאפשר יצירת ערך מוסף אמיתי לשני הצדדים: מנהלים במיקרוסופט ומנהלים בעמותות, ושילוב וחיבור אמיתי בין מנהלי החברה למנהלי העמותות".

- השינוי שמבקשים לקדם:

"פיתוח דור העתיד של המנהלים במגזר העסקי הרואה בעשייה חברתית ערך חיובי והטמעת תפיסה זו בעולם העסקי, והבאת כלים ניהוליים חדשניים לעולם העמותות, יכולים לשפר את יכולת ההשפעה ויצירת השינוי שלהן".

אלי דפס, מנכ"ל קופת חולים כללית

אלי דפס, מנכ
 אלי דפס, מנכ

-המיזם:

הכשרת וקליטת עובדים מהקהילה האתיופית

- המהלך הציבורי והעיגון בחזון:

"המהלך שאנו מקדמים הוא במתן הזדמנות לעובדים ממוצא אתיופי לתעסוקה הולמת, הכוללת רכישת מקצוע וקידום במקום העבודה. העובדה שרוב הקהילה האתיופית היא לקוחה של הכללית, מגבירה את הרצון שלנו לתת שירות וסביבת עבודה המותאמים לתרבותם".

- התועלת לחברה ולסביבה:

"התועלת לקהילה האתיופית היא בעיקר בשוויון הזדמנויות בתעסוקה, בקידום מקצועי ובתעסוקה הולמת. אנחנו עוזרים לבני הקהילה לעזור לעצמם. כמו-כן, חשיפתם של בני העדה לנושאי בריאות והפיכתם לשגרירים של הנושא בקהילה בה הם חיים. התועלת לחברה הישראלית נובעת מעצם המפגש של האוכלוסייה הרחבה עם בני העדה במקצועות הבריאות, דבר המפוגג את הסטיגמות ומגביר את ההערכה כלפיהם, המבוססת על מקצועיותם".

- החדשנות:

"בקידום נושאים חברתיים שאינם מעסקי הליבה של הקופה, וכן בהפעלת מהלכים מקצועיים לקידום תעסוקתי תוך התאמה מותאמת תרבות".

- השינוי שמבקשים לקדם:

"שעקומת ההתפלגות התעסוקתית של הקהילה האתיופית צריכה להיות כמו של שאר תושבי מדינת ישראל, ושהתאמה תרבותית מייצרת שוויון הזדמנויות".

רונן טוב, מנכ"ל פסגות

רונן טוב, מנכ
 רונן טוב, מנכ

- המיזם:

ליווי בני נוער משכונות מצוקה בתקופת הצבא ועד גיל 25

- המהלך הציבורי והעיגון בחזון:

"החזון שלנו הוא שבוגרי עמותת 'אחריי!' ישתלבו כאזרחים תורמים במדינת ישראל ויובילו את החברה הישראלית. אנו שואפים להסיר את המגבלות, החששות והדעות הקדומות ולטפח אצלם עקרונות של קבלה ונתינה. הנהלת פסגות מאמינה בקיומה של זיקה ישירה בין איכות הניהול העסקי למחויבות לניהול אחריות תאגידית ויישומה בפועל".

- התועלת לחברה ולסביבה:

"ההזדמנויות העומדות בפני צעירים וצעירות המשתחררים מצה"ל מהוות סיכוי אמיתי להשתלב בחברה כאזרחים תורמים. במקביל, טומנים בחובם השירות הצבאי ותקופת השחרור התמודדות עם קשיים, שהולכים ומתעצמים אצל צעירים וצעירות המגיעים ממציאות מורכבת יותר. אנו פועלים לטובתם במסגרת פרויקט 'אחריי! לפסגות', על מנת להיות חולייה מקשרת ומרככת שתבטיח את מיצוי הפוטנציאל הטמון בהם בצעדיהם הראשונים כאזרחי המדינה".

- החדשנות:

"ארגון 'אחריי! לפסגות' הוא כיום מהארגונים הבודדים המפעילים מערך ליווי חיילים בזמן השירות הסדיר, שממשיך בתמיכה ובליווי עד לגיל 25".

- השינוי שמבקשים לקדם:

"לעורר את הבוגרים שלנו לעשייה חברתית בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של מדינת ישראל".

יאיר וידה, מנכ"ל קצא"א

יאיר וידה, מנכ
 יאיר וידה, מנכ

- המיזם:

פיתוח מודעות סביבתית אצל בני נוער מאוכלוסיות חלשות

- המהלך הציבורי והעיגון בחזון:

"המדיניות העסקית-חברתית שלנו מדגישה את היעדים בתחום החברה והסביבה, כשעיקר הדגש הוא על פיתוח מודעות לסביבה של תלמידי אשקלון ואילת. אנחנו מתמקדים בחשיפה שלהם לנושאי איכות סביבה בכל המגזרים, כולל הדתי, בתקווה לחולל שינוי ושיפור בהתנהגותם האזרחית".

- התועלת לחברה ולסביבה:

"תרומת הפרויקטים השונים בנושאי סביבה וקהילה אותם אנו מובילים באה לביטוי בטיפוח ובפיתוח מודעות ומעורבות חברתית סביבתית של בני הנוער באילת ובאשקלון. אלפי בני הנוער שמשתתפים בפרויקטים שונים לשיקום אתרים היסטוריים ואקולוגים, מביאים לעידוד ולפיתוח המודעות הסביבתית של כלל האוכלוסייה באזוריהם. עצם חשיפת בני הנוער, ובמיוחד נוער מאוכלוסיות חלשות, מחוללת שינוי ושיפור בהתנהגותם ובנטילת אחריות חברתית סביבתית לרווחת החברה בה הם חיים".

- החדשנות:

"החדשנות היא בהעלאת סף המודעות הסביבתית קהילתית של בני נוער באמצעות פעילויות מתמשכות וייזום פעולות חדשניות כמו הקמת סיירת נוער, הפעלת נוער חב"ד תחת הסלוגן 'חב"ד מתיירקת', שיתוף נוער כשומרי אתרים היסטוריים וכשומרי המפרץ וכדומה".

- השינוי שמבקשים לקדם:

"ניתן ליצור מודעות גבוהה בקרב בני נוער ובני משפחותיהם לאמץ תרבות חיים משופרת לערים איכותיות יותר, על-ידי פעילות של מחויבות אישית מתמשכת ומתחדשת".

אבי דנציגר, מנכ"ל רוש פרמצבטיקה

אבי דנציגר, מנכ
 אבי דנציגר, מנכ

- המיזם:

אתר אינטרנט המספק רשת תמיכה חברתית לחולים

- המהלך הציבורי והעיגון בחזון:

"בעידן בו האינטרנט הוא מקור המידע הגדול, הנגיש והנרחב ביותר, טבעי שנשקיע בפיתוח אתר אינטרנט כהשלמה לפעילות השטח שלנו - סדנאות ופעילויות שונות המסיחות את דעתם של החולים לכמה שעות מההתמודדות עם המחלה והכאב. מטרת האתר היא לאפשר לחולים ולצוותים הרפואיים נגישות למידע בצורה מרוכזת. מטרה זו משלימה את חזון החברה המציב את טובת החולים במרכז העשייה ואת השאיפה לשפר במשהו את איכות חייהם".

- התועלת לחברה ולסביבה:

"לצד תרומתן הישירה של הסדנאות והפעילויות השונות בהסחת דעת לכמה שעות מההתמודדות עם המחלה והכאב, אתר האינטרנט שלנו מסייע גם ביצירת רשת חברתית במעגל האישי, המשפחתי והקהילתי. עד כה ביקרו באתר כ-8,000 איש, דבר המעיד כי היכולת לחלוק עם אחרים רשמים, חוויות ומחשבות מעצימה ובעלת משקל רב".

- החדשנות:

"החדשנות היא בהיותו אתר הפנאי הראשון המיועד לחולים".

- השינוי שמבקשים לקדם:

"שימוש במדיה דיגיטלית כפלטפורמה ליצירת קשר ולנגישות למידע, יוצרת היכרויות וקשרים המבוססים על מעין רשת חברתית של 'אחים לצרה'. ההזדמנויות החברתיות הללו מהוות רובד נוסף בהעצמת המטופלים".

ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים

ציון קינן, מנכ
 ציון קינן, מנכ

- המיזם:

קידום הענף הסולארי ועידוד המודעות הציבורית לנושא

- המהלך הציבורי והעיגון בחזון:

"התחום הסולארי מאפשר לנצל את אנרגית השמש הנקייה כאחד התחליפים המשמעותיים לדלקים המזהמים והמתכלים, במסגרת ההתמודדות עם סוגיות הסביבה והאקלים. הבנק מזהה את הכורח האסטרטגי בשינוי מערכתי כלל עולמי בתחום הקיימות וההזדמנויות העסקיות שנגזרות מכך. במסגרת זו, הבנק רואה כיעד לקדם ולהוביל את מימון הענף הסולארי בישראל. בפועל, הבנק מוביל במתן מימון לענף בשיעור של למעלה מ-50%".

- התועלת לחברה ולסביבה:

"פעילות הבנק תורמת להעלות לסדר היום הציבורי-כלכלי את נושא ייצור האנרגיה ממקורות מתחדשים ונקיים מזיהום. במקביל, תמיכה בענף עסקי חדש במשק ויצירת מקור הכנסה נוסף במשק הישראלי, במיוחד לאזורי הפריפריה, בהם הותקנו כ-70% מהמערכות במימון הבנק".

- החדשנות:

"חשיבה יוזמת בתחום הקיימות, על מנת לקדם ענף שכדאי מבחינה עסקית, כשם שהוא כדאי מבחינה סביבתית וחברתית; דיאלוג בין מגזרי ושת"פ עם מחזיקי העניין השונים במשק לקידום הענף; פיתוח פתרונות מימוניים מגוונים וכלים מקצועיים מותאמים לתחום החדש; יצירת מעין תקן איכות וולונטרי לפאנלים בענף; והעלאת מודעות ציבורית לנושא ייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים. כל אלה תרמו לשגשוג הענף ומיצוי המכסות שהוקצו בתחום".

- השינוי שמבקשים לקדם:

"בנק הפועלים מבקש להעביר מסר לפיו אימוץ שכזה מתאפשר בחברה עסקית כשיש חיבור אינהרנטי בין הערכים החברתיים והסביבתיים לבין פעילות הליבה שלה".

יעקב גלברד, מנכ"ל פרטנר

יעקב גלברד, מנכ
 יעקב גלברד, מנכ

- המיזם:

קמפיין שיווקי לעידוד ההתנדבות בקרב בני נוער

- המהלך הציבורי והעיגון בחזון:

"המיזם, בשיתוף ארגון RockCorps העולמי, נועד לגייס את היכולות הטכנולוגיות, השיווקיות והתקשורתיות של המותג ,Orange כדי לקדם מהלך ראשוני, חדשני ומבדל, תוך חיזוק הקשר בדרך חווייתית וערכית עם מחזיקי העניין של החברה: הלקוחות והעובדים. זאת, תוך הלימה לחזון העסקי של החברה".

- התועלת לחברה ולסביבה:

"במיזם ניתנה לנו הזדמנות אמיתית להתחבר לצעירים ממקום חדש, אותנטי ומרגש - אחריות חברתית. 54 אלף שעות התנדבות פתחו אצל כלל המתנדבים את הדלת לעולם התרומה והאחריות. ממחקרים שערכנו בסיום המיזם, גילינו שחווית ההתנדבות של הלוקחים בו חלק הייתה חדשה. ההצצה לעולמות שלא הכירו קודם, ועבור חלק מהם הייתה זו הצצה שממנה המשיכו במעורבות בקהילה, וזו התועלת העיקרית".

- החדשנות:

"בהפקת מיזם, בראשונה בישראל, המחבר בין צעירים וקהילה, תוך הענקת פלטפורמה אינטרנטית, זמינה ועדכנית לצעירים שרוצים להתנדב ולתרום ולא ידעו איך והיכן. הקשר למוסיקה יצר הנעה לפעולה".

- השינוי שמבקשים לקדם:

"המיזם יצר מצב של Win- Win - מצד אחד הצעיר תורם לקהילה, ומצד שני העשייה תורמת לו והופכת אותו למעורב בקהילה ובצרכיה".

מקסין פסברג, מנכ
 מקסין פסברג, מנכ

מקסין פסברג, מנכ"לית אינטל

- המיזם:

פרויקט לשיקום נזקי שריפת הכרמל וצמצום נזקים עתידיים

- המהלך הציבורי והעיגון בחזון:

"האחריות התאגידית היא חלק מתרבותנו הארגונית. לאורך השנים השקענו מאמצים רבים באיתור הצרכים בקהילות בהן אנו עובדים. מידי שנה אנו מובילים יוזמות חברתיות המממשות את יכולותינו, כאנשים וכחברה טכנולוגית, לתת מענה לצרכים אלו. מאמץ מיוחד הופנה בתחילת השנה, עת התגייסו רבים מעובדי החברה למען נפגעי אסון השריפה בכרמל, הן בתרומה כספית והן בפעילות התנדבותית בשטח. אינטל ישראל וקרן אינטל העולמית שילשו את תרומתם הכספית של העובדים".

- התועלת לחברה ולסביבה:

"התועלת באה לידי ביטוי, בין היתר, בתכנית חינוך לתלמידים מאזור הכרמל וחיפה (עד כה הצטרפו 200 תלמידים) למניעת שריפה עתידית; שחרור 10 צבאים מצוידים במשדרים לשיקום רקמת החי בכרמל ולצמצום נזקי השריפות הבאות; מימון מחקרים לשיקום הכרמל, בשיתוף המכון לחקר הכרמל באוניברסיטת חיפה; וכן, הקמת חניון מחדש בכרמל בעזרת 700 מתנדבי אינטל שתרמו 3,500 שעות לשיקום החניון ודיללו כ-14 אלף עצי אורן".

- החדשנות:

"שחרור לטבע של צבאים המלחכים צמחיה נמוכה המלבה את האש, בשיתוף אנשי שמורת ה'חי בר', כשהם מצוידים במשדרים חדשניים, כדי שניתן יהיה לעקוב אחר מיקומם ולחקור".

- השינוי שמבקשים לקדם:

"בזכות חינוך בני נוער ניתן למזער ואף למנוע שריפות עתידיות. כדי למסד את המודעות לנושא גיבשנו תכנית להקניית ערכי בטיחות בשטחי טבע פתוחים לתלמידים בבחיפה, בטירת כרמל, בדליית אל כרמל ובעוספייה, הסמוכות למעגל האש".

אות בראון 2011
 אות בראון 2011