בנק ישראל: "העוני לא ישתפר מהעלאת שכר המינימום"

שכר המינימום צפוי לעלות החודש ל-4,100 שקל - האם איכות חיינו צפויה להשתפר? ■ בנק ישראל: העלאת השכר "תפחית את העוני ב-0.1% בלבד; תעלה לציבור מאות מיליוני שקלים"

האם העלאת שכר המינימום אכן תורמת לכלכלה ולאיכות החיים בישראל? בבנק ישראל לא בטוחים בכך.

"העלאת שכר המינימום תפחית את העוני ב-0.1% בלבד. כדי להפחית את העוני בשיעור משמעותי, דרוש שיפור בציות לחוק", נכתב בסקירת בנק ישראל על העלאת שכר המינימום הצפוייה בשנתיים הקרובות. זאת ועוד, בבנק ישראל צופים שהעלאת שכר המינימום תתבטא בגידול של 428 מיליון שקל לפחות בהוצאה הציבורית עד שנת 2013, בגין עלויות שכר.

כיצד מחושב שכר המינימום? עבור "משרה מלאה של 186 שעות חודשיות, בשיעור של 47.5% מהשכר הממוצע... והוא אמור להתעדכן על פי נתונים אלה בכל שנה בחודש אפריל". שכר המינימום עודכן באפריל השנה, כשעלה ב-40 שקל בחודש ל-3,890.3 שקל.

החודש (יוני) צפוי שכר המינימום לעלות לרמה של 4,100 שקל, וכן לעלות שוב ל-4,300 שקל באוקטובר 2012. ההסכם המדובר על העלאת שכר המינימום צפוי להתרחב לכל המשק כתלות בצו הרחבה של השר התמ"ת, ובאם יאושר - יביא לשתי עליות רצופות של 5% (בכל פעם) בשכר המינימום.

אך האם העלאת שכר המינימום אכן תשפר את איכות חייהם של המשתכרים? בבנק ישראל טוענים שלא: "הציות הרופף לחוקי העבודה ובפרט לחוק שכר המינימום, כפי שמשתקף מהנתונים בישראל, מפחית מהשפעתם של חוקים אלה. ישנם מחקרים המצביעים על השפעה שלילית חלשה של עדכון שכר המינימום על התעסוקה", נכתב בסקירה של הבנק, "וזו בכל מקרה תלויה בסביבה הכלכלית ובענף מפאת מגבלותיו של שכר המינימום בחילוץ מעוני".

בבנק ישראל מוסיפים ומסבירים כי "ברבות מהמדינות" מופעלים במקביל לשכר המינימום "כלים נוספים, המיעודים להעלות את הכנסתם של המועסקים בשכר נמוך, למשל מערכת מיסוי פרוגרסיבית ומס הכנסה שלילי".

בסקירה נטען כי העלאת שכר המינימום תשפיע "בעיקר על השכירים ששכרם ברוטו הוא בגובה שכר המינימום ועל השכירים ששכרם ברוטו מצוי בין רמתו הנוכחית של שכר המינימום לשכר המינימום החדש". בבנק ישראל מוסיפים כי "שכרם של המשתכרים מעל שכר המינימום חדש ומתחת לו לא יעלה כתוצאה מההסכם".

בכל הקשור לתחולת העוני בישראל, סוברים כלכלני בנק ישראל כי "תחולת העוני תרד במדיה זעומה בלבד. העובדה שתחולת העוני כמעט לא משתנה למרות עליית קו עוני נובעת מהגדרתו היחסית של קו העוני (השווה למחצית ההכנסה החציונית לנפש תקנית)".

לפי הסקירה, קבוצה שתושפע באופן בולט מהעלאת שכר המינימום היא קבוצת עובדי משרדי הממשלה והשירותים הציבוריים ששכרם נמוך משכר המינימום. "למעלה מ-30% מעובדי משרדי הממשלה מקבלים השלמת הכנסה לשכר המינימום... העלאת שכר המינימום... צפויה להתבטא בתוספת תקציבית של 428 מיליון שקל בשנים 2011 עד 2013".