"אין למנוע הכשרת בניה בלתי חוקית רק בגלל שיקולי הרתעה"

ועדה מחוזית לתכנון ובנייה בתל אביב, סירבה לאשר תוכנית שנועדה להכשיר בנייה בלתי חוקית שעשו העותרים.הסיבה העיקרית לסירוב הייתה כי אין לתת לעבריין בניה לצאת נשכר, ויש למנוע הכשרת בנייה בלתי חוקית כדי להרתיע. בית המשפט המחוזי ביטל את ההחלטה

על פי הדין אין לבצע כל בניה מחוץ לגבולות בנין, אלא על פי היתר בניה כדין. היתר הבניה ניתן רק לסוג של בניה שתואמת את תכניות בנין עיר התקפות והחלות על האזור נשוא הבניה.

אך המציאות מלמדת כי לא תמיד בעל המקרקעין מוציא היתר ורק לאחר מכן בונה, אלא יש מקרים רבים של בניה ללא היתר, וההיתר יוצא לאחר מכן.

בשנים האחרונות רשויות התכנון וגם בתי המשפט מקשים על הוצאת היתר בניה בדיעבד, קרי היתר שנועד להכשיר בניה בלתי חוקית. הענין נובע משיקולי "הרתעה" בכדי שעבריין בניה ידע שבניה בלתי חוקית לא משתלמת ואין כל בטחון שבניה בלתי חוקית כעובדה בשטח, תחייב את הרשות במתן היתר.

לאחרונה בית המשפט המחוזי בתל אביב נתן פסק דין עקרוני בסוגיה זו בדיון שהתקיים בפני כב' השופטת רות רונן. בתיק זה העותרים (משפחת בלינקס) בנו תוספת בניה על גג דירתם שנמצאת בקומה האחרונה של בית משותף בתל אביב. עד שנת 2007, בתל אביב הייתה תוכנית בניין עיר לבניה על הגג בשם תכנית ג' שאפשרה לבנות חדר של 23 מ"ר על הגג בתנאים מסוימים.

בשנת 2007 תכנית ג' 1 נכנסה לתוקף שהגדילה את שטח החדר ל-40 מ"ר.

העותרים בזמן שהיה מותר לבנות 23 מ"ר, בנו חדר של 40 מ"ר וביקשו להכשיר את הבניה שלהם באמצעות בקשה לקבל הקלה, קרי לאשר תוספת מעבר למה שתוכנית בנין עיר מאפשרת.

הבקשה להקלה סורבה ולכן העותרים החליטו להגיש תוכנית נקודתית להכשיר את ה-40 מ"ר. ועדה מחוזית לתכנון ובניה החליטה לא לאשר את התכנית, מתוך שיקול עיקרי של "הרתעה" וכמדיניות לא לאפשר למי שבנה בניה בלתי חוקית לצאת נשכר.

העותרים הגישו עתירה לביטול ההחלטה של הועדה המחוזית.כב' השופטת רונן קיבלה את העתירה ברובה.

נקבע כי מי שבנה ללא היתר, ומבקש היתר צריך השיקול ההרתעתי להילקח בחשבון כאחד השיקולים ,אך שיקול הרתעתי מפני בניה בלתי חוקית אינו שיקול בלעדי. שקול נוסף הוא "האם בהנחה שאין בניה בלתי חוקית שהכשרתה מתבקשת, האם מבחינה תכנונית היה מקום לאשר את התוכנית אם לאו".

נקבע כי במקרה דנן, המצב התכנוני הקודם לבניה היה כזה שבמסגרתו יתכן כי הועדה המקומית היתה נעתרת לבקשת העותרים ועל כן יש להחזיר את הענין לועדה מחוזית לשקול את הענין מחדש.

אין ספק שהמדובר בפסק דין עקרוני בסוגיה זו אשר מהווה סוג של שינוי מגמה והשתחררות משיקול "הרתעה" כשיקול בלעדי לא להכשיר בניה בלתי חוקית.

עתירה מנהלית מספר : 10-02-42132 בלינקס נ' הועדה המחוזית לתכנון ובניה ת"א.

הכותב הוא מומחה לדיני מקרקעין תכנון ובנייה.