בכיר בממשל אובמה: הפלסטינים מגלים יותר נכונות מישראל

ממשל אובמה ממשיך ללחוץ על נתניהו לאמץ בפומבי את עקרון קווי 1967 ומצטרף בכך לדרישה הפלסטינית לחידוש המו"מ

ממשל אובמה לוחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו לאמץ בפומבי את העקרון לפיו גבולות 1967, עם חילופי שטחים מוסכמים, צריכים לשמש בסיס למו"מ הישיר בין ישראל לפלסטינים. בכך מצטרף הבית הלבן לדרישה שהציבו הפלסטינים בשבוע שעבר לחידוש המו"מ עם ישראל: הכרזה פומבית של נתניהו על קבלת עקרון קווי 67'.

שאיפת הממשל האמריקני שנתניהו יכריז על הסכמתו להשתית את המו"מ על גבול ישראל מלפני מלחמת ששת הימים נמסרה לישראל ביום ב' בפגישה שערכה שרת החוץ האמריקנית הילארי קלינטון עם עו"ד יצחק מולכו, נציג רה"מ למגעים עם הפלסטינים.

ביטוי נוסף ללחץ זה הייתה שיחת ועידה שקיים אתמול (שבת) סטיוון סיימון, מנהל בכיר לענייני המזה"ת וצפון אפריקה במועצה לביטחון לאומי בארה"ב, עם ראשי ארגונים יהודיים בארה"ב. סיימון מחליף בתפקיד את דן שפירו, שהתמנה להיות שגריר ארה"ב בישראל. על שיחת הוועידה דיווחו סוכנות הידיעות היהודית (JTA), אתר השבועון "פורוורד" והעיתון "וושינגטון טיימס".

לפי הדיווחים, אמר סיימון לפעילים היהודיים כי הבקשה שנתניהו יקבל בפומבי את עקרון קווי 67' היא חלק ממאמץ אמריקני לסכל יוזמה פלסטינית לגייס את העצרת הכללית של או"ם להכיר במדינה פלסטינית עצמאית במושב השנתי של העצרת בספטמבר. סיימון, ששימש בעבר כיועץ הבכיר של אובמה ללוחמה בטרור ציין כי לבית הלבן נותר בעצם חודש אחד בלבד כדי להדוף את היזמה הפלסטינית.

סיימון הדגיש, כי ארה"ב תתנגד להכרזה חד-צדדית על מדינה פלסטינית בעקבות הצבעה בעצרת בין אם ישראל תקבל את דרישת הממשל לאמץ בפומבי את עקרון 67' ובין אם תסרב לה. ארה"ב לא תוכל לבלום החלטה של העצרת שתעניק לגיטימיות למדינה פלסטינית, אך כדי שמדינה הזו תתקבל לאו"ם דרושה החלטה של מועצת הביטחון. ארה"ב תטיל וטו על הצעת החלטה כזו, אך פקידים אמריקניים אמרו בעבר שאפילו עם וטו, הכרת העצרת במדינה פלסטינית תפגע באינטרסים של ארה"ב וישראל.

בנזיפה מרומזת לישראל אמר סיימון, כי הפלסטינים מגלים נכונות רבה יותר מהישראלים לאמץ את עקרונות המו"מ שהתווה אובמה בנאומו על המזה"ת ב-19 במאי. עם זאת, הוסיף כי הבית הלבן עדיין אינו חש לגמרי בנוח עם התנהלות הצד הפלסטיני.

סיימון חזר ומנה את העקרונות שקבע אובמה לחידוש המו"מ ושנחשבים מטיבים עם ישראל: גבולות בטוחים לישראל; השארת כוחות צה"ל בגדה המערבית עד שהפלסטינים יוכיחו את יכולתם למנוע התקפות טרור; וכי לא ייערך מו"מ עם הצד הפלסטיני, אם הוא יכלול את חמאס, אלא אם כן הנהגת חמאס תתנער מטרור, תכיר בישראל ותקבל על עצמה הסכמים קודמים.

מכל מקום, הדרישה האמריקנית להכרזה פומבית של נתניהו על קבלת גבולות 67' היא למעשה אימוץ גורף של העמדה הפלסטינית החדשה, שעליה הכריז ביום ג', סאיב עריקאת, המייצג את הרשות הפלסטינית בשאלות הנוגעות למו"מ עם ישראל.

בכנס שנערך בוושינגטון ביזמת מרכז סבן למדיניות מזרח-תיכונית במכון ברוקינגס אמר עריקאת שהפלסטינים יסכימו לחדש את המו"מ עם ישראל ולהימנע מפניה לעצרת הכללית רק אם נתניהו יכריז על הסכמתו לנהל את המו"מ על בסיס גבולות 67' עם חילופי שטחים מוסכמים שישקפו את המציאות הדמוגרפית באזור.

"אם נתניהו רוצה שותף, עליו לומר זאת; שתי מדינות משני הצדדים של גבולות 67', עם חילופי שטחים מוסכמים", אמר עריקאת. "הוא צריך לבחור". לדבריו, ללא הכרזה כזו של נתניהו, השיחות לא יחודשו והפלסטינים ישקיעו בהכנות לקראת הפניה המתוכננת לעצרת הכללית.

"אין לי בעיה עם ארה"ב", הוסיף עריקאת. "אם נתניהו יאמר שהוא מקבל פתרון של שתי מדינות, על בסיס קווי 67', עם חילופי שטחים מוסכמים, אזי הוא נכנס למשחק".

דברי עריקאת פורסמו בראשונה בטור של ג'קסון דיל ב"וושינגטון פוסט". לדברי בעל הטור, נראה שהדרישה הפלסטינית החדשה נועדה פחות לקדם את להליך השלום ויותר לעמיק את המחלוקת בין ישראל לארה"ב.