אחרון הנגידים העצמאיים

איני נמנה עם "מעריצי פישר", לצד תמיכה בחלק ממדיניותו, יש לי ביקורת רבה על "התערבויותיו"

אמש התבשרנו רשמית שפרופ' סטנלי פישר, שמכהן כנגיד בנק ישראל מאז 2005, הוא מועמד רשמי לתפקיד יו"ר קרן המטבע, לאחר שתפקיד זה התפנה בטרם עת.

לפני שאציג את ניתוח המהלך, צריך לסייג ולהדגיש שסיכויים של פישר נמוכים מאוד. להערכתי הסיכויים נמוכים עוד יותר מהאופן בו הדבר מוצג בתקשורת. זאת כיוון שעד כמה שחקרתי, מעולם לא היה הגוש האירופי זקוק באופן אנוש כל כך לסיוע של קרן המטבע. לכן אני צופה שהם יעשו כל שיוכלו על מנת שתבחר המועמדת שלהם, קריסטין לגארד, שכיום מכהנת כשרת האוצר של צרפת.

אבל, כמובן שהמציאות מוכיחה שהכל יכול לקרות, הרי גם אובמה נבחר כנגד כל הסיכויים. לכן אתייחס לתרחיש שבו פישר אכן יבחר ליו"ר הקרן.

על מנת לנתח את המצב באופן נכון, צריך לדעתי להתייחס לשלוש משמעויות שונות בתפקידו של פישר כנגיד בנק ישראל: המותג פישר, מעשיו של פישר וכוחו של הנגיד הבא לאור חוק בנק ישראל החדש.

פישר - המותג

מדינת ישראל חווה גל ארוך של שרי אוצר שלא נהנים מהערכה ואמון הציבור כבר יותר משש שנים. מבלי להתייחס למעשים וההישגים בפועל של כל אחד מהשרים, שר האוצר האחרון שזכה להערכה היה נתניהו בממשלת שרון. אחריו מונו אולמרט שנחשב למושחת כבר אז. הירשזון, שלכולם היה תחושה שהוא מינוי פוליטי שעוסק באותם נושאים. בראון, שקצרה היריעה מלפרט את המספר הכתבות שציינו שהוא "לא עושה כלום". הנוכחי, יובל שטייניץ שלאחרונה מראה תוצאות, סובל בקרב העם מתדמית ה"הוא לא מבין כלום בכלכלה".

לעומתם פישר נהנה מתדמית ה"איש המבוגר" בסיטואציה. בקרב ה"עם" תשמעו דימויים שנעים מ"המשיח של הכלכלה", "גאון", "סוף סוף מישהו אחראי" ועוד. לאחר שהעמקתי בנושא, הבנתי שבעידן הערצת הסלבס, אנשים פשוט סומכים עליו בעיניים עצומות. להערכתי, אם פישר יביע דעה גם בנושא שמחוץ לתחום האחריות שלו, לדוגמה "יש להתחיל ללמוד שפה שנייה בבתי הספר החל מכיתה א'", רוב העם יסכים איתו. יהיה מעניין אם תוכלו, קוראי, לקיים סקר קצר בקרב חבריכם שאינם מהברנז'ה. אני צופה שתווכחו לבד.

בוודאי תשאלו, למה המותג חשוב? התשובה היא כמובן - הדמוקרטיה. בנק ישראל חי במציאות של איזונים ובלמים. ההבדל הוא שבניגוד לבנק ישראל, הגופים המאזנים נבחרים על ידי העם, ולכן המנהיגים נזהרים מלהתעמת עם פישר, ביודעם שאם פישר יעביר עליהם ביקורת פומבית, ידם צפויה להיות על התחתונה.

לכן יש לפישר כוח להגביל את האוצר ומשרדי הממשלה האחרים מפריצת התקציב, ללחוץ בתחום התחלות הבנייה, לבצע תוכנית התערבות בשוק המטבעות כמעט ללא ביקורת מצד הדרג הפוליטי, וליזום תהליכים פיסקליים שאמנם יצאו מבית היוצר של האוצר, אך תוכננו במחלקות המקצועיות של בנק ישראל.

לנגיד הבא יידרשו הרבה שנים לצבור את ההון הציבורי שניתן לפישר. מה גם שפחות סביר למצוא מועמד נוסף שיביא עם את הניסיון הבין לאומי שפישר הגיע איתו. כל עוד ממשלת נתניהו שולטת, הדבר נראה פחות מהותי כיוון שגם נתניהו רואה במסגרת התקציב ערך עליון, ושותף לערכים נוספים מבית הדוד סם. הממשלה הבאה, במידה ותהיה "חברתית" יותר, צפוייה להאבק בדיוק על הנושאים הללו, והנגיד הבא ידרש להתמודד מולם.

אפשר להוסיף שאם פישר יעזוב, ניפול למצב אי-וודאות זמני, אבל איני צופה שהדבר יהפוך לכאוס מסוג שהוא, כיוון שכל עוד ישמר האמון בבנקים, רוב עבודתו של בנק ישראל איננה קשורה באופן ישיר ליום יום של האזרחים.

מעשיו של פישר

אין ספק שפישר פעל באופן מוצלח במשבר הנוכחי. כאן המקום לציין שאני לא נמנה עם "מעריצי פישר". לצד תמיכה בחלק מהפעולות שביצע בנק ישראל בשנים האחרונות, יש לי ביקורת רבה על תוכנית "ההתערבות", שבמסגרתה רכש בנק ישראל עשרות מיליארדי דולרים במטרה לחזק את הדולר. ביקורת שהעברתי במאמרים רבים בשנים האחרונות. היום מכיר גם בנק ישראל באי יעילותה של הפעולה הזו, ואני צופה שתוצאות המהלך השגוי הזו ילווה אותנו גם אחרי שפישר יסיים את תפקידו.

כאיש מקצוע, אני בוחן כל תוכנית בנפרד, אך בהתבוננות הכוללת הנדרשת לניתוח במאמר זה, ניתן לומר שפישר והנהלת הבנק ניהלו את המשבר באופן מעורר הערכה. מחד גיסא שמרו על היציבות לטווח הארוך, ומאידך גיסא לא חששו לבצע פעולות חדות ומיידיות, בתחום הריבית, הפיקוח, דרישות ההון, מגבלות אשראי ועוד.

פישר אינו לבד בתמונה, ההצלחה היא תוצאה של עבודה מאומצת, ניתוח חד ויישום יעיל של כל המחלקות בבנק והנהלת הבנק הבכירה, שתשאר בתפקידה גם כשפישר יעזוב.

לפי דעתי, שיא פעילתו של פישר היתה בתקופת הוואקום בזמן כהונת אולמרט ורוני בראון, בתחילת המשבר, בעת שהממשלה היתה עסוקה בעימות בלבנון ובעזה, ולא ממש הגיבה למתרחש בעולם. לרוב ממשלות העולם לא היו תוכניות מגירה, אבל ממשלת ישראל נעלמה דום, ופישר הפך באותה תקופה לאיש החזק בכלכלה הישראלית ובפועל היה גם נגיד וגם שר האוצר, כשהמטה שלו הפעיל גם את המשרד על פי תוכניות החירום שקבע ויישם.

המשמעות של עזיבת פישר היא מורכבת. מצד אחד, רוב המנהלים תחתיו נותרים בתפקידם ויוכלו לכתוב תוכניות דומות גם בעתיד במידה וידרשו לכך. עם זאת, אני בספק אם האדם שיחליף את פישר יהיה בעל אותו שיעור קומה ו"מיתוג", שיאפשר לו להוביל באותו אופן גופים חיצוניים לבנק ישראל. המשבר המתקרב מחזית האיחוד האירופי ידרוש יכולות כאלה בעתיד הקרוב מאוד. זה גם להערכתי אחד הנושאים שבנק ישראל והאוצר חייבים להיערך עליהם עם תוכניות מגירה ואולי "תרגיל יציבות", כדי שלא ניתפס שוב עם המכנסיים למטה.

פעולה כזו תצמצם את הסיכון הנובע מעזיבתו הבלתי מתוכננת של פישר, כיוון שזהו היתרון המרכזי שלו, ועקב האכילס של הצפוי להחליפו.

חוק בנק ישראל החדש

החוק החדש של בנק ישראל הוא ההוכחה לתכנון ארוך הטווח של פישר. איני מכיר בכיר במגזר הציבורי שהיה מוכן ליישם חוק כזה באירגון שלו, בוודאי שלא להיאבק על אישורו האופן שפישר עשה.

החוק החדש לקח מהנגיד חלק גדול מהעצמאות שלו. עד היום לנגיד היו יועצים אך הוא קיבל את ההחלטה האם לשנות ריבית או לבצע מהלכים אחרים. החוק החדש הסמיך שורה של גופים לקבלת את ההחלטות המרכזיות עליהן אמון בנק ישראל באופן דמוקרטי ולא מונרכי כפי שהיה עד כה.

אביא מעט מדברי ההסבר לחוק: המדיניות המוניטרית וההחלטות על הפעולות הנדרשות לשם השגת יעדי הבנק נקבעות על ידי ועדה מוניטארית, והוקמו מנגנונים לבקרה ציבורית ופנימית, כדי להבטיח שעצמאות הבנק המרכזי תלווה באחריות דיווחית (accountability) ושקיפות כלפי הרשות המבצעת, הרשות המחוקקת והציבור. כמו כן הוקמה מועצה מנהלית, שתפקידה לפקח על התנהלות הבנק כדי להבטיח את יעילותה ותקינותה. (אתר בנק ישראל).

משמעות החוק, שלנגיד הבא יהיה הרבה פחות כוח, ללא קשר לאדם עצמו. יש יתרונות וחסרונות לשיטה הזו, שלא כאן המקום לפרטן. אם זאת מה שברור הוא שלאחר יותר מ-60 שנים שהם הכרנו את תפקידו וכוחו של הנגיד, הנגיד הבא יצטרך לפעול להשגת אותן מטרות, אך יעמדו לו אמצעים אחרים, ויכולת השפעה מוגבלת.

החוק מעביר יותר כוח למטה הבנק, אותו פישר טיפח בשנים והאחרונות. החוק החדש מקטין את ההסתמכות על אדם יחיד ויוצר יותר יציבות והמשכיות במדיניות הבנק. ניתן לקוות שחברי המטה ידעו ליישם את מסקנות תקופת ההנהגה של פישר גם לאחר שימונה לו מחליף.

השורה התחתונה

חבר אמר לי פעם, רגע לאחר שהחליט להתפטר "בתי הקברות מלאים באנשים חסרי תחליף". פישר ישאיר למחליף שלו נעליים גדולות וציפיות גבוהות מהשוק. אבל גם בנק מרכזי במצב טוב, מתפקד ומאוייש באנשים איכותיים.

במידה ופישר אכן ימונה לתפקיד יו"ר הקרן אאחל לו בהצלחה. הוא אדם ראוי שתרם במספר שנים לישראל הישגים שרובנו לא נשיג בחיים שלמים. בטווח הקצר זה יהיה אובדן, ויקח זמן למלא את החלל שיותיר. אך בוודאי שהחלל יתמלא, והאתגרים החדשים מולם ידרש להתמודד הבנק ישיבו את החיים למסלולם.

Tzohar@fxcm.co.il

טל זהר עבדה הוא מנכ"ל FXCM ישראל, בית ההשקעות הגדול בעולם למסחר במט"ח, מדדי מניות וסחורות, הנסחר בבורסה של ניו יורק (NYSE:FXCM).