דירוג החוב של יוון: הנמוך בעולם; "החוב לא ניתן להכלה"

לאחר הורדת דירוג האשראי של יוון ע"י S&P ל-CCC ("זבל"), מתגברים הקולות הקוראים לפריסה מחדש של חובותיה ■ אנליסט: "מתן הלוואות שיצרו חוב נוסף - לא תפתור הבעיה"

סוכנות הדירוג S&P הורידה אתמול את דירוג האשראי של יוון ל-CCC (רמת "זבל") עם תחזית שלילית. מדובר בדירוג האשראי הנמוך ביותר של מדינה כלשהי בעולם, המדורגת על ידי סוכנויות הדירוג הגדולות. הורדת הדירוג לא מפתיעה: S&P מצטרפת בכך למודי'ס שהורידה זה מכבר את דירוג האג"ח של יוון ל-Caa1 מ-B1 והוסיפה תחזית שלילית לגבי דירוג החוב של יוון בעתיד.

האנליסט אנדרו בוש, מפרט באתר מרקטווץ' את המשוכות אותן תצטרך ממשלת יוון לעבור, בעודה מעוניינת להימנע מפריסה מחדש של חובותיה. "העניין הוא שלא רק המשקיעים הפרטיים אוחזים בחוב היווני. גם הבנק המרכזי האירופי, על פי ההערכות, מחזיק באג"ח יווני ממשלתי בהיקף של 40 מיליארד אירו ואינו מעוניין, מנגד, בפריסה מחדש במסגרת הכרזה על חדלות פירעון. טרישה כבר אמר ש'זו תהיה טעות גדולה לאמץ החלטה לפרוס מחדש את החוב (היווני)'".

לדברי בוש, "נטל החוב של יוון בלתי ניתן להכלה, ומתן הלוואות נוספות שיצרו חובות נוספים לא תפתור את הבעיה. מנגד, פריסה מחדש של החוב תגרום לבנק המרכזי האירופי הפסדים רבים. עוד בעיה, היא שפריסה מחדש של החובות של יוון תוביל בסופו של דבר למהלך דומה גם באירלנד ופורטוגל, וזה משהו שאירופה חוששת ממנו מאד".

בוש מציין כי היו ב-30 השנים האחרונות ניסיונות לפריסת חובות מחדש, שלא צלחו. הוא מציין את מקסיקו ב-1982, ארגנטינה ב-1992 ואורגוואי ב-2003. "בסופו של דבר, הבנק המרכזי האירופי יצטרך להתמודד עם העובדה שהוא מחזיק בהיקף אג"ח עצום - מעל ל-40 מיליארד אירו ביוון זה רק חלק מהאחזקה: היקף כלל האחזקות שלו במדינות הפריפריה באירופה מגיע ל-75 מיליארד אירו".

ברקע, ממשיכים בכירים באיחוד האירופי ובבנק המרכזי האירופי להזהיר כי ארגון מחדש של חובותיה של יוון יכניס את המשקיעים לפניקה, שתהיה "זהה לזו שליוותה את הסנטימנט בשוק לאחר קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס".

אחרים, לעומת זאת, גורסים כי חרף חובה העצום של יוון בהיקף 330 מיליארד אירו (473 מיליארד דולר) - הוא עדיין במימדים שיוכלו בנקים ומוסדות פיננסים גדולים נוספים להכיל, מבלי להוביל את המערכת הפיננסית כולה לקריסה נוספת. "הדאגות מתגברות", אומר דוויד ראלי, ראש מחלקת מחקר חוץ בפיץ'. "מצב של חדלות פירעון יזעזע את הכלכלה, לא רק במדינות הפריפריה באירופה אלא גם בספרד ומעבר לה".