אלירז לא לבד: הדקה ה-16 של כוכבי תוכניות הריאליטי

מאות פליטי ריאליטי בארה"ב מתפרנסים מאדי התהילה ■ רובם נעלמים מהתודעה תוך שנה, אך אחדים מתפרנסים לא רע ■ "יש הרבה אנשים רוצים להיפגש עם כוכבי ריאליטי ולבלות איתם"

מה קורה כש-15 דקות התהילה שהבטיח אנדי וורהול מסתיימות מהר מדי? לא מעט פליטי ריאליטי משתוקקים להאריך את רבע השעה שלהם בתודעה ולתרגם אותה למזומנים. האם זה אפשרי בכלל? מרק מרקיס משוכנע שכן.

מרקיס השתתף בעבר בבריאליטי ההיכרויות "Average Joe", ששודר ב-NBC, והקים את Reel Management, סוכנות שמייצגת פליטי סדרות ריאליטי. "יש חיים אחרי הריאליטי", אומר מרקיס, שמסייע ל-400 לקוחות מעשרות סדרות ריאליטי.

"זה יכול לנוע מהשתתפות באירועים קטנים ועד לחסויות של חברות", הוא מסביר, "יש לנו לקוחות פרטיים קטנים כמו ברים ומועדונים, כי יש הרבה אנשים רוצים להיפגש עם כוכבי ריאליטי ולבלות איתם. יש גם הרבה קולג'ים ואוניברסיטאות שמעוניינים בהרצאות חינוכיות. אנחנו עובדים גם עם חברות כמו פרוקטר אנד גמבל ופונטיאק".

"סדרת ריאליטי", מפרשן מרקיס, "היא דלת שנפתחת בפני אנשים ודלת שנסגרת בפניהם. תלוי איזה מין טיפוס אתה ואיך אתה מוצג בסדרה. זה תלוי גם באיזו סדרה אתה משתתף - האם זו תוכנית בולטת של כישרונות כמו 'אמריקן איידול' ו'פרויקט מסלול', או סדרה שבה כולם משתוללים ושותים כמו 'חוף ג'רזי'".

- עד כמה יכול משתתף ממוצע בסדרת ריאליטי שלא זכה בפרס למתוח את 15 הדקות שלו?

"הממוצע של יוצאי סדרות הריאליטי הוא חצי שנה עד שנה, ואז העונה החדשה של הסדרה עולה, ויש משתתפים חדשים. אבל יש הזדמנויות ארוכות-טווח לכמה מהאנשים, ויש כאלה שבונים קריירה ארוכת-טווח".

- למי מפליטי הריאליטי יש סיכוי לבנות קריירה?

"לרוב מדובר באנשים הכי אהודים והאנשים הכי שנואים בסדרה. יש כאלה שכולם אוהבים אותם, אבל בתוכניות הללו יש לא מעט נבלים, שאנשים אהבו לשנוא אותם".

- מה אתה ממליץ ליוצא ריאליטי שלא הפך לכוכב?

"אנחנו רוצים להפוך אותם לנגישים לציבור, בשיטות שונות. הדרך המקובלת ביותר היא הופעות אישיות: הופעות בקניון ובחנויות לצורך קידום מכירות. אפשרות אחרת היא להפוך אותם לפרזנטורים של חברות. למשל, קידום מוצרי דיאטה עם יוצאי' לרדת בגדול'.

"משתתפים מ'פרויקט מסלול', למשל, השתתפו בסמינר חינוכי מטעם אוניברסיטה באתר נופש באיטליה. אנחנו מאוד מעוניינים להתפשט לשוק הבינלאומי. יש שם הרבה הזדמנויות. אנחנו מעוניינים לעבוד עם מדינות אחרות ולהביא את הסלבס שלנו לכל העולם".

- איך מתאימים יוצאי ריאליטי ללקוחות מסחריים?

"יש כל-כך הרבה אנשים שונים מכל כך הרבה תוכניות שונות ומדמוגרפיות כל-כך רחבות. אנחנו בודקים עם הלקוחות באיזו דמוגרפיה הם מעוניינים, ויש לנו אנשים מכל סדרה שיתאימו לדרישות שלהם. אם מבקשים מישהו שיהיה אופנתי ואיכותי ברמה גבוהה, זה יהיה מישהו מ'פרויקט מסלול'. אם ירצו מישהו קולני שייראה שתוי, זה יהיה מישהו מ'חוף ג'רזי' או מ'העולם האמיתי'".

חייך, אתה מפוטר!

קווין שרידן, מנכ"ל HR Solutions Inc, חברת ייעוץ ומחקר לניהול כו- אדם בשיקגו, חקר את החיים אחר הריאליטי. שרידן מצא דמיון בין ההיערכות לפיטורים לבין החיים לאחר הדחה מסדרת ריאליטי. "הייתי מייעץ, הן למפוטר והן למודח הריאליטי, להשתמש בניסיון כזרז להתפתחויות חיוביות. לא משנה מה הייתה הסיבה לעזיבה או להדחה. שקיעה בתסכולים בנוגע לעבר לא תביא לתוצאה חיובית".

- מה הדרך הטובה ביותר למנף השתתפות בריאליטי?

"הדרך הטובה ביותר היא ללכת בראש פתוח ולספוג כמה שיותר מידע. מומלץ אפילו לנהל יומן תוך כדי התהליך, כדי להבין את התחושה בכל שלב. לאחר מכן ללמוד מהניסיון בדרך שתשתקף באישיות שלך".

- אפשר לתכנן קריירה על סמך סדרת ריאליטי?

"זה תלוי בתוכנית ובאופי המשתתף. השתתפות בסדרת ריאליטי היא תמיד סיכון, וצריך לשקול את הבעד והנגד. אם לסדרה יש תדמית חיובית, ובנוסף אם למשתתף יש אישיות ומוניטין חיוביים שיכולים להשתקף בה, זו חשיפה ראויה. אחרת, זו עלולה להיות פגיעה עצמית".

- כמה ירוויח פליט ריאליטי?

"בשורה התחתונה מדובר ב-2,000-3,000 דולר להופעה אחת, למשל ליוצאי 'העולם האמיתי'. יוצאי 'פרויקט מסלול' יכולים לקבל 5,000 עד 15 אלף דולר להופעה. אם זו עסקה של להיות דובר המותג או חוזה לשנה או ל-5 שנים, מדובר בסכומים גדולים יותר".