"לחרם כלכלי תהיה השפעה מוגבלת על הצמיחה בישראל"

חיסונים פיננסים: "היכולת של ארגונים שונים לסמן מטרות ישראליות רבות ולהפעיל עליהן חרם צרכנים יעיל, כמעט ואינה קיימת" ■ מומלץ ליצואנים להצניע את הישראליות של המוצר או השירות

"הסיכון הקיים מצד חרם כלכלי על צמיחת המשק הישראלי הינו מינורי ומוגבל ביותר" אמר היום (ג') ל"גלובס" ד"ר אדם רויטר, מנכ"ל חברת הייעוץ חיסונים פיננסים והוסיף כי "מבין החרמות השונות המדיניות, האקדמיות, התרבותיות והכלכליות שעלולות להיות מוטלות על ישראל כתוצאה ממהלכים שיזום הצד הפלסטיני לאחר הכרזה על מדינת פלסטין בעצרת האו"מ בחודש ספטמבר הקרוב, החרם הכלכלי הינו זה שפגיעה בו תכאב יותר לישראלי הממוצע מכל חרם אחר".

לדבריו, חיסונים פיננסים בצעה מחקר בנושא והגיעה למסקנה שהסיכון הקיים מצד חרם כלכלי על צמיחת המשק הישראלי הינו מינורי ומוגבל ביותר. חיסונים פיננסים טוענת שיש להבדיל בין חרם כלכלי שמפעילות מדינות, אשר אינו עומד כלל לפתחנו (שהאפקטיביות שלו גבוהה יותר), לבין חרם של ארגוני צרכנים וועדי עובדים כאלה ואחרים, בארצות שונות (שהאפקטיביות שלו נמוכה).

"באופן ספציפי ניתן לסמן בהקשר זה, עבור יצואנים ישראלים, את קהילות הצרכנים בבריטניה ובארצות הנורדיות כבעייתיות באופן מיוחד ובעצימות נמוכה יותר את ספרד, שוויץ וניו זילנד. ענפי יצוא ישראליים עם רגישות מסוימת לחרם, מצויים בעיקר במוצרים ושירותים שארגוני צרכנים זרים מסוגלים לסמן כמטרות קלות: תיירות נכנסת, פירות וירקות ארוזים, מוצרי טיפוח, יינות וממתקים. הנושא אינו חדש, חברות ישראליות רבות עובדות, כל השנים, במדינות שונות תחת השפעות שליליות כאלה ואחרות של אנטי ישראליות ואנטישמיות וגם מפסידות עסקאות עקב כך".

לטענת חיסונים פיננסים, "מכיוון שהיצוא של ישראל מובל ע"י אלפי חברות, בענפים שונים ומגוונים ביותר, חברות בעלות פיזור רב ביותר, שוקי יצוא מגוונים מאד, חברות שהבולטות הבינלאומית שלהן נמוכה וחלקן הינן בכלל חברות בנות של חברות בינלאומיות זרות - היכולת של ארגונים שונים לסמן מטרות ישראליות רבות ולהפעיל עליהן חרם צרכנים יעיל, כמעט ואינה קיימת".

ובכל זאת מציעה חברת הייעוץ ליצואנים לנקוט זהירות ולהתכונן. החברה ממליצה לנהל את הסיכון ע"י יישום של אחד או יותר מן הפתרונות הבאים: הצנעת הישראליות של המוצר או השירות. מיקוד התפתחות עתידית של מוצרי ושירותי החברה בתחומי נישה ו- OEM, בענפים מסוימים, לנסות ליצור שותפויות או חסות של חברות רב לאומיות זרות וכן למקד את היצוא לשוקי דרום מזרח אסיה, שם הארצות הן יותר "אדישות חרם".

בכל מקרה חיסונים מציינת כי יש להתייחס לחרם כלכלי כאקט מלחמתי: "מתוויי המדיניות בישראל צריכים להבהיר לעולם כי הפלסטינים יפגעו בעיקר בעצמם אם הם יובילו מהלכי חרם כלכלי. לישראל יכולת עצומה לפגוע כלכלית ברשות הפלסטינית והיא עשויה להשתמש בנשק זה".