הבונים אמא תרזה 500 נכסי נדל"ן ברחבי העולם

היסטוריה אגנס ג'ונקסה בויאנגו נולדה במקדוניה של היום, ב-26 באוגוסט 1910, למשפחה ממוצא אלבני.

השראה בגיל 12 חשה את קריאתו של אלוהים והרגישה שיש לה שליחות - להפיץ את האהבה לישו. בגיל 18 הצטרפה למסדר אירי של נזירות שפעלו בהודו, וכעבור שלוש שנים נשבעה בהודו את שבועת הנזירות. במשך 17 שנה עבדה כמורה בכלכותה, וב-1948 ביקשה רשות לעזוב את ההוראה ולהקדיש את עצמה לעבודה לטובת "עניי העניים, אלה שאף אחד אחר אינו דואג להם". היא הקימה בית ספר שפעל באוויר הפתוח, והחלה לגייס כספים שסייעו לה להרחיב את פעילותה.

יוזמה ב-1950 הקימה מסדר משלה, "המיסיונריות של הצדקה". המסדר גדל והסתעף מאז ומונה כיום מאות סניפים שמפעילים נזירים ונזירות ביותר ממאה מדינות בכל העולם. בארגון עוזרים לא רק לעניים אלא גם נרתמים במקרה של אסונות טבע ורעב, ומפעילים בתים לא רק במדינות עניות באפריקה, באסיה ובדרום אמריקה, אלא גם בצפון אמריקה, באירופה ובאוסטרליה, שבהם מטפלים באלכוהוליסטים, בחסרי בית ובחולי איידס. הארגון מעסיק מתנדבים רבים וכן אלפי עובדים בשכר.

נדל"ן לארגון של האם תרזה יש כיום כ-500 בתים בכל רחבי העולם, כולל בערים יקרות באירופה ובארה"ב. מבחינתם, הסיסמה הנדל"נית "מיקום, מיקום, מיקום" אינה למצוא אתרים בשכונות העשירות או המגוונות של הערים, אלא באזורים העניים.

מקורבת לאם תרזה שפכה אור על הדרך שבה הפך הארגון לבעל נכסים - כמעט בלי להשתמש לשם כך בכספי התרומות של הארגון: "תרזה תמיד אמרה לנו לא להוציא כסף על שכירות או על רכישת נדל"ן", סיפרה סוניטה קומאר, אחת הנשים העשירות בכלכותה ולטענתה החברה הקרובה ביותר של האם תרזה מחוץ למסדר. "אם תרזה הייתה זקוקה לבית מסוים, היא פנתה ישר לבעליו, בין אם זו מדינה או אדם פרטי, ושכנעה אותו במשך זמן ארוך עד שלבסוף השיגה אותו בחינם", סיפרה לעיתונאי גרמני שחקר את הנושא.

כבוד תרזה הפכה לשם נרדף לצדקה וחסד, וב-1979 אף זכתה בפרס נובל לשלום. בשמה גם נקשרו נסים שונים ומשונים. היא נפטרה ב-5 בספטמבר 1997, והועלתה לדרגת קדושה שנה אחת בלבד לאחר מותה - אף שבדרך כלל יש לחכות חמש שנים ממותו של אדם, במטרה להימנע מהתלהבות יתר בהכתרת קדושים.

ביקורת כבר לפני מותה, וביתר שאת אחריו, נמתחה ביקורת חריפה על תרזה, בכמה עניינים. האחד, כנגד הפנאטיות הדתית שלה (בטקס קבלת פרסי נובל היא אמרה ש"הפלות הן המכשול הגדול ביותר לשלום בימינו").

מקורות אלמונים טענה אחרת הושמעה כנגדה היא על כך שאינה חושפת את פרטי התרומות שהארגון מקבל, גם במדינות שבהן הדבר נדרש על פי חוק, וגם אינה חושפת לאן זורמים הכספים.

המגזין הגרמני "סטרן" טען כי היא כלל אינה מנסה לשפר את התנאים בהוספיסים ובבתים שהקימה, אלא משקיעה בעבודה מיסיונרית - תרומות בהיקף עשרות מיליוני דולרים שוכבות בחשבונות הבנק של הארגון, אולם בתי המחסה עלובים אפילו בקנה מידה הודי. גם מקור התרומות זכה לביקורת - על פי הטענות היא קיבלה כספים ממשפחות מפוקפקות, למשל מצ'ארלס קיטינג שהורשע בהונאה. התובע הכללי של לוס אנג'לס ביקש ממנה להחזיר את הכסף שקיבלה מקיטינג, אך מעולם לא נענה.

מרבצי מזומנים לא מדובר בסכום מבוטל - על פי הערכות משנות ה-90, המסדר מקבל תרומות בהיקף המגיע עד ל-100 מיליון ד' בשנה.

אחיות תרזה / צלם: רויטרס
 אחיות תרזה / צלם: רויטרס