שורטרמיזם לא יפתור את בעיות יוון

הבעיה היא שהמערכות הפוליטיות מתמקדות בהרגעת המצב ולא מבצעות טיפול שורש

אמנם לפי גודל התמ"ג שלה כלכלת יוון תופסת רק את המקום ה-39 בעולם, מתחת לניגריה והפיליפינים ומעל לאוקראינה, אך משבר החוב הציבורי שלה עומד במרכז הסערה האחרונה בשוק ההון הגלובלי.

עיקר הדאגה היא בתחום הפיננסי ובפרט בתחום הנגזרים. מרבית המשקיעים המחזיקים סכומים גדולים של אג"ח יווניות רכשו, במוקדם או במאוחר, "ביטוח" מסוג CDS (CREDIT DEFAULT SWAP) כהגנה בפני האפשרות של חדלות פירעון על-ידי ממשלת יוון.

סדרי הגודל הם משמעותיים ביותר, כאשר עיקר מחזיקי החוב הם הבנק המרכזי האירופי ואחריו 25 בנקים פרטיים, מרביתם באירופה.

מכאן אחד מהסיכונים הגדולים שקשורים לאפשרות של חדלות פירעון על-ידי יוון: אירוע כזה יצריך תשלומי "ביטוח" על-ידי מנפיקי ה-CDS (בדרך-כלל בנקים ומוסדות פיננסיים באירופה), שספק אם הם יוכלו לעמוד בהם. במקרה כזה, צפויה הידבקות לכלל שוק ה-CDS באירופה, ובמיוחד לאלה הקשורים למדינות כמו פורטוגל, אירלנד, וספרד. מדובר בשוק גדול של טריליוני דולרים, שעלול לדרדר במקרה כזה את כל אירופה למשבר פיננסי וכלכלי עמוק.

לפי הדיווחים מהימים האחרונים, הכיוון של קרן המטבע הבינלאומית, האיחוד האירופי והבנק המרכזי האירופי, הוא קודם כל להעביר ליוון 12 מיליארד יורו לכיסוי הפדיונות ביולי ובאוגוסט. כמו כן, סביר שיינתן סיוע נוסף על ידי פריסת רשת ביטחון חדשה של כ-110 מיליארד יורו.

בנוסף, הם ינסו ליצור מעין הסדר חוב "מרצון", שבו מחזיקי אג"ח יוון יסכימו באופן וולונטרי לפריסה מחדש של חובות המדינה. כל זאת בתמורה לנקיטת צעדי ריסון נוספים על-ידי ממשלת יוון אשר גורלם יוכרע היום (ג') בפרלמנט היווני. היותו של ההסדר המוצע וולונטרי חשוב ומהותי על מנת למנוע הפעלת תשלומי הביטוח שגלומים ב-CDS, אם כי קיימת עדיין אי ודאות לגבי כיצד יגיבו סוכנויות דירוג האשראי להסדר החוב המוצע.

להערכתי, במקרה הטוב הצעדים המתגבשים עשויים להרגיע את השווקים לתקופה מסוימת, קצרה יחסית. אולם התממשותם של צעדים אלה תדרוש מממשלת יוון קבלת החלטות על ריסון נוסף בתקציב המדינה, שספק אם פוליטית הן ניתנות להעברה בפרלמנט. גם אם הפרלמנט היווני יצביע בעד חבילת הצעדים שמוצעת על ידי ראש הממשלה היווני, עדיין קיימת התנגדות גורפת בקרב הציבור והיא זו שתכריע בסופו של דבר את גורלו של משבר החוב היווני.

הפתרון האמיתי למשבר החוב של יוון עובר דרך הסדר חוב שכולל "תספורת" מסוימת בערך הנוכחי של תשלומי הקרן והריבית על האג"ח, כלומר, מחיקה חלקית, אך לא זניחה, של החובות, שמשמעותה פגיעה מסוימת במחזיקי האג"ח.

על רקע תחזיות הצמיחה של יוון לשנים הקרובות, ותחזית צעדי הריסון הפיסקלי שנראים עבירים מבחינה פוליטית, וכן צורכי שירות החוב ההולכים וגדלים, אין מנוס מהסדר שכולל מחיקה חלקית של החוב. אחרת, מצב החוב הציבורי של יוון יישאר לא אמין לאורך זמן.

כדי להגיע לפתרון הקשה והאמיתי דרושים חזון ומנהיגות כלכלית. אלא שטבען של מערכות פוליטיות כיום הוא, שהן מתמקדות בהרגעת המצב בטווח הקצר, ודחיית הטיפול השורשי לעתיד הרחוק יותר. זהו "שורטרמיזם" פוליטי עם אופק תכנון מאוד קצר: מהבחירות האחרונות ועד לבחירות הקרובות.

בסופו של דבר, סביר שרשת הביטחון החדשה שתוענק ליוון על-ידי קרן המטבע והמוסדות האירופיים לא תתקבל כאמינה בעיני הציבור הרחב, כולל המשקיעים. אם כך, אזי ההיסטוריונים יוכלו לכתוב בבוא הזמן, שבגלל שיקולים פוליטיים של הטווח הקצר שוב נשפכו כספים רבים ובוזבזה הזדמנות לנקוט צעדים הנדרשים כדי להבטיח שיוון יוצאת לדרך חדשה בחוב הציבורי שלה.

הכותב הוא היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים. משתתף בוועידת הנשיא: "פונים אל המחר"