לידיעת המשווקים: F - האות הראשונה באלף-בית של השיווק

אחת המילים החזקות היום בעולם השיווק היא "Friends", והשפעתה על מהלך בנייתם של מותגים רק תלך ותגבר ■ בכל הנוגע לאמון במותגים, אנשים נוטים לסמוך יותר מכל על חברים

תחום השיווק עובר באחרונה שינויים מרתקים ומעוררי השראה. המדיה הדיגיטלית והטכנולוגיות החדשות שהיא מאפשרת מאתגרות אותנו לעצב מחדש את דפוסי השיווק ולהלהיב אנשים בדרכים חדשניות.

כיום אנו יודעים בוודאות שבכל הנוגע לאמון במותגים, קיימת מגמה שלפיה אנשים נוטים לסמוך יותר מכל על חברים ועמיתים. בראייה לעתיד, ניתן לומר כי ההשפעה והעוצמה שיש לאדם "מן השורה" על מהלך בנייתם של מותגים, צפויות להתחזק בשנים הבאות.

מאמר שפורסם באחרונה באתר trendwatching.com מעלה את הדיון על כוחם של "החברים" ומכתיר את התופעה בשם: ה-F-Factor. ה-F מייצגת את ה"FRIENDS", ה-"FANS" וה-"FOLLOWERS" המשפיעים על החלטות הקנייה של אחרים. השפעתם על דפוסי הצריכה מורגשת במגוון דרכים מתוחכמות מתמיד.

לדוגמה, באמצעות משוב בזמן אמת (F-FEEDBACK) יכולים צרכנים לבקש מחברים ומהעוקבים אחריהם לשפר את החלטות הקנייה שלהם ולאמת אותן.

מחקר שערך באחרונה Bazaarvoice מצא כי 90% מהצרכנים סומכים על המלצות של חבריהם או של בני משפחותיהם בנוגע למותגים או למוצרים. 81% מהצרכנים בארה"ב מבצעים מחקר באינטרנט לפני כל קנייה ומסתמכים בעיקר על חוויות של משתמשים במוצר.

למגמות אלה נודעות השפעות מרחיקות לכת עבורנו, העוסקים בשיווק. כיום אנו מבינים שלא מספיק להקים קבוצת מעריצים (Fans) או להוסיף עוד ועוד עוקבים (Followers) למותג. צריך לגרום ל"אוהדים", ל"חברים" ול"עוקבים" להיות מעורבים. צריך להקשיב להם ולמנף את הכוח האדיר שבידיהם לטובת המותג. בניגוד לתרבות השיווק הקיימת, שבה אנשי השיווק בוחרים להעלות קמפיין במועד מסוים, אנו, אנשי השיווק החדש, מנהלים יחסי "always on" ומחוברים תמיד.

למעשה, השיווק בעולם המחר מרחיק לכת מעבר לכך: המהפכה הדיגיטלית והטכנולוגית גורמת לנו לגבש את תוכניות השיווק בזמן אמת, יחד עם הצרכנים - ולא בעבורם. אנשי השיווק צריכים לגבש אסטרטגיה חדה, המבוססת על הרשמים והמסרים המיידיים של צרכניהם, אך מבלי להתפשר על ערכי היסוד של המותג.

ללא ספק, שינויים אלה הופכים את מלאכת השיווק למורכבת מתמיד. בנוסף להשראה שהם מעניקים, הם גם מבטיחים כי אנשי השיווק יזדרזו לשלבם באסטרטגיית השיווק שלהם בזמן אמת.

הכותבת היא מנכ"ל פרוקטר& גמבל ישראל.