הנזק הוא הרבה יותר מ-30 מיליארד

שום דבר לא מפריע לזה, עובדה: במשבר, פיטרו המונים בכל מקום, חוץ מבמגזר הציבורי

1. "עלות הביורוקרטיה למשק הישראלי כ-30 מיליארד שקל בשנה", אמר השבוע חיים שני, מנכ"ל האוצר. זה כמו לומר שבקיץ חם ובחורף קריר. אז מה? אפשר שזו המעלה הגדולה של פקיד בכיר שבא מבחוץ, שלא גדל באוצר ולא נהנה בעצמו מהביורוקרטיה הממאיסה. שני רואה רק את הנזק, לא את היתרונות המופלאים שביורוקרטיה נותנת למאות אלפי עובדי השירות הציבורי.

2. מהות הביורוקרטיה היא המוני פקידים שצריכים תירוץ לגייס עוד המונים כמותם. כדי לעשות את זה הם ממציאים עוד עבודה, עוד טפסים, עוד אישורים, עוד בדיקות ומגבלות. התסריט מוכר: עובד/ת מתקבל למשרד ממשלתי ומתחיל לעבוד במרץ רב. אחרי שנה מקבל קביעות, אחרי חצי שנה מפסיק/ה לעבוד במרץ ותוך שלוש שנים עובר/ת למצב התבטלות משך רוב שעות היום. מאחר שאסור לפטר, הרי שצריך להביא לו מזכיר/ה, ועוזר/ת שיעשו את העבודה... הם מתחילים במרץ, אחרי שנה מקבלים קביעות... המשרד גדל נון סטופ, עוד ועוד בכירים, עוד פקידים, עוד כוח לוועד העובדים. מפקיד לפקיד כוחנו מחליד.

3. שום דבר לא מפריע לזה, עובדה: בשנים הקשות על המשבר האחרון, כמו הקודמים לו, כשבמגזר האחר פוטרו המונים והופחת שכר למי שנשאר - הביורוקרטיה הממשלתית המשיכה לגייס עשרות אלפי עובדים.

4. לטפל באמת בביורוקרטיה המעופשת, המדביקה כל חלקה טובה, זה קודם כל מהפכה בנציבות שירות המדינה. רפורמה מעמיקה של אחד המשרדים האנכרוניסטים ביותר בממשלה. זה הג'וב של בנימין נתניהו והנבחר האישי שלו לתפקיד נציב שירות המדינה: משה דיין. נראה אותם.

5. עלות של 30 מיליארד שקל לשנה, כ-3.5% מהתמ"ג, היא עלות הביורוקרטיה הישירה בלבד. חישוב המתבסס על עלות בפועל לכל מי שרוצים להקים עסק בישראל. שעות המתנה, ימי עבודה, גיוס אנשי מקצוע, מאכערים, וכדומה. אבל, זו רק חצי המכה. עלות הביורוקרטיה העקיפה, כמה המשק מפסיד מהעובדה שכל תהליך עסקי מול הממשלה לוקח כל כך הרבה זמן, היא הרבה יותר יקרה. יש אומרים אפילו פי שניים. זה אומר עוד 7% מהתמ"ג.

6. מלחמה בביורוקרטיה אינה הרואית. אין בה ניצחונות מוחצים ומלהיבים. זה טיפול מתיש, מעצבן ומשעמם בהמון פרטים זעירים ופקידים זעירים עוד יותר שמבקשים לשמר את הבועה הקיימת.

7. בינתיים מקיים חיים שני, עם ועדת "דואינג ביזנס", שפועלת מזה כשנה, מלחמה נקודתית בביורוקרטיה: טיפול במסע המפרך לפתיחת עסק בישראל. בסיס הפעילות הוא מדד "דואינג ביזנס אין יזראל" של הבנק העולמי, שבו מדורגת ישראל במקום 29 מתוך 189 מדינות העולם. מקום גרוע ביחס למדינות המתחרות בה בהשקעות. הנושאים שבהם ישראל מצויה בשיא חולשתה הם פתיחת עסק ורישום נכס.

התוצאות בדרך: בעוד כמה שבועות תעלה לאוויר מערכת של הליך לפתיחת עסק שתאחד (!) פעילות שלושה משרדי ממשלה במערכת אחת: ביטוח לאומי, רשות המסים ומשרד המשפטים. כולם יחד באתר אחד. יבורך שני גם אם יצליח לעשות רק את זה - זה יהיה הרבה יותר משעשו כמה מקודמיו.