הגל המסריח ייגמר. אחריו יבוא עוד אחד

הופתענו? לא; הפעם ישימו לזה סוף? לא; השילוב של ליגה שמגלגלת חצי מיליארד ש' בשנה ורגולציות שמאפשרות כניסה חופשית, הופך האת הכדורגל הישראלי לביוב שמושך בעיקר זבובים

בואו לא נשחק אותה מופתעים כל פעם מחדש. הנה עוד גל מסריח ששוטף עכשיו את הכדורגל הישראלי. עכשיו הגל הזה היה מספיק חזק וטיפותיו הגיעו סוף סוף עד לחלק העליון של משרדי ההתאחדות. ואפילו היו"ר מצא את עצמו ביאח"ע. עוד מעט תהיה תקופה שקטה. אחריה יבוא עוד גל מסריח. וחוזר חלילה. רגע אחד קוראים לו "שופטים באדום". לפני שנה שנה זה היה השוק האפור והפועל ר"ג. לפני כמה חודשים, פרשת דגלאס דה סילבה ולירון זרקו. היום זהו "הכדור המרכזי". באמצע היו פרשות חמורות שלא הספיקו לעבור את מחלקות הקריאייטיב של המשטרה ואולי בגלל זה קצת התאדו מהזיכרון. הכדורגל הישראלי והסירחון אחד הם. קשורים אחד בשני מימים ימימה. לא קרה כאן שום דבר חדש בשנתיים-שלוש האחרונות שמראה על הידרדרות מוסרית או שחלילה הגענו לשפל חדש. השפל כאן כדי להישאר.

הכדורגל הישראלי לא יכול להתנהל אחרת במדינה הזאת. מה לנו כי נלין על תומר סיני, גל חצור ודני לוי? יש לנו נשיא אנס, שר אוצר בכלא, יש לנו את דרעי, הנגבי, שגב, יש לנו "ראשונטורס", "ביביטורס". יש לנו אנשים שאיבדו טיפת כבוד אחרונה וגונבים כסף מעמותות של ניצולי שואה. אז ביננו, מה הסיפור לגנוב כסף מעמותות שמנהלות מקבוצות כדורגל. ועוד משהו לזכותו של הכדורגל הישראלי: הביוב לא זורם רק אצלנו. בכל העולם הכדורגל הוא מקור שמושך זבובים, ואם לא החוקים של פיפ"א שמונעים ממדינות להיכנס לתוך ההתאחדויות לכדורגל ולבצע בהן פעולות כירורגיות - אין לדעת כמה יו"ר התאחדויות ואנשי כדורגל בכירים היו מסיימים את יומם כשהם מציעים את דרגשיהם בקלבוש.

***

הבעיה העיקרית סביב הכדורגל שלנו היא הפריצות שלו אל מול האטרקטיביות שלו. בואו נשים בצד את הרווח האלקטורלי-תדמיתי שהוא יכול לתת, את שיכרון הכוח - הוא אטרקטיבי קודם כל בגלל שרק בליגת העל מסתובב כמעט חצי מיליארד שקל בכסף מדווח (491 מיליון ליתר דיוק), ומי יודע כמה בכסף עקיף ושחור. בליגה השנייה מסתובבים עוד קרוב ל-100 מיליון שקל. קחו אנשים טובים מהישוב, מלח הארץ (נאמר, תומר סיני, ירון קוריס או פרוספר אזגי), אחרי שנתנו כל כך הרבה למדינה - מה רע להם להיכנס לארגון שמגלגל כל שנה בין 11 ל-15 מיליון שקל ולעשות קצת לביתם.

הפריצות הזאת נגרמת גם בגלל בעיות משפטיות סביב מפת הבעלות בכדורגל הישראלי, שאינה מפה אחידה וברורה. בעוד שחלק מהקבוצות הן חברות פרטיות לכל דבר, עם בעלות אמיתית של אנשים כמו יעקב שחר, או מיטש גולדהאר או טביב-הראל, בחלק מהמקומות מוחזקות הקבוצות באמצעות עמותות רחבות כביכול, שבפועל הן גופים שמחביאים איש או שניים שקובעים הכל. העמותות האלו פועלות לרוב מתוך שיקולי מס או בגלל שקיומן מאפשר לקבל תמיכות מהעיריות.

הפועל פתח תקווה, כוכבת פרשת "הכדור המרכזי", פועלת תחת השם "עמותה לניהול כדורגל בפתח תקווה". כוכבי-העל תומר סיני וגל חצור הם בכלל לא בעלים אלא חברי עמותה. חצור נכנס דרך הדלת שרוב האנשים מוצאים אותה כפרוצה ביותר להיכנס דרכה - כספונסר, כשהסכים לבוא לקראת הקבוצה בימיה הקשים ולהעניק לה חסות באמצעות חברת השילוט "דיל טוב" שבבעלותו. מאז הוא שם. תומר סיני נכנס כי הכניסו אותו. בכל זאת, הוא נשוי לבת של דני לוי יו"ר העמותה. בזמן המועט שהוא לא מסתובב עם הבת של דני לוי, הוא עסוק לכאורה לטענת המשטרה בניהול בנקי הימורים, הטיית משחקים וקשירת קשר לביצוע פשע.

הנה דוגמה קטנה עד כמה פרוץ הסיפור הזה: משהו שמסריח אבל כשר. חבר העמותה תומר סיני הפקיד לא מכבר במשרדי הבקרה התקציבית חוזה העסקה עבור עצמו. בחלק שבו צריך למלא את השורה "בעל התפקיד" נכתב: "יועץ מקצועי". סיני הפקיד לעצמו חוזה של 40 אלף שקל בחודש פלוס רכב והוצאות רכב. סה"כ לשנה: 480 אלף שקל עבור תפקידו כיועץ מקצועי. סיני גם לא פראייר: מתוך הערכה של המצב הקיים והעובדה שיש סיכוי סביר פלוס שמישהו אחר ייקח את הקבוצה, הוא דאג שהחוזה יהיה לשלוש שנים. כלומר, מי שייקח את הקבוצה יידרש להעמיס על עצמו גם את עלות החוזה של יועץ הסתרים לשלוש שנים. 480 אלף שקל כפול 3 שנים.

***

יש כמה שאלות ששווה להמשיך ולחפור אותן:

1. חצי מיליון שקל בשנה משקיעה ההתאחדות לכדורגל בנושא של שכירת משרד חקירות "ויצמן-יער" וכו', ובדיקות שונות סביב הכדורגל. לא בטוח שסכום של 0.6% מתקציב ההתאחדות הוא נתח מספק לטפל בתופעה שהכי מאיימת על ההתאחדות ועל הענף שהיא אחראית עליו באופן ישיר.

2. מה חלקו של הטוטו במקסם השווא הזה? הטוטו, שאחראי להעברת הכספים להתאחדות לכדורגל, יכול להמשיך להתנהל כמו צינור שמעביר את הכסף אבל אין לו שום בעיות לאן הכסף הזה עובר משם? מי ששם 63 מיליון שקל בשנה מכספי ציבור, לא יכול לשאול את עצמו למה הכסף עובר למקומות ולקבוצות שנחשדים בפלילים או מנהלים חשבונות בשוק האפור?

3. מה עם סגירת הברז על-ידי ההתאחדות? "אין לנו שום יכולת למנוע מהקבוצות את הכסף שעובר מהטוטו, כי מדובר בכסף שמגיע להן כי הן עומדות בהסכם השיווקי", הסביר לי השבוע בכיר בהתאחדות. כלומר, אי אפשר למנוע את הכסף מהפועל פ"ת (או הפועל ר"ג בעונה שעברה), לא משנה מה הן יעשו - כל עוד ישימו את הלוגו של הטוטו על החולצה או ינפנפו עם הדגל של הטוטו לפני המשחק?

4. מה חלקה של עיריית פתח תקווה שמתקצבת את האשפה הזאת שנקראת מועדון הכדורגל הפועל פתח תקווה? למה עיריות ומועצות מקומיות מתקצבות בכלל את הגופים האלו שכביכול מוחזקים על-ידי עמותות אבל עומדים מאחוריהם אנשים פרטיים לכל דבר?

5. והשאלה האחרונה היא כמובן אל יו"ר ההתאחדות אבי לוזון. מה קורה איתך, אבי, בימים אלו? אז הבאת יותר כסף להתאחדות; גם את אליפות אירופה לנבחרות צעירות ב-2013 הבאת לכאן; הכנסת אנשי מקצוע טובים להתאחדות; השירות השתפר; הבטחת שתביא מאמן זר לנבחרת, ובאמת הבאת.

אז למה הכל כל כך מסריח בענף הזה?