בכיר בפייפאל: "מצאנו בישראל אנשים שאנחנו רוצים אצלנו"

מארק לאבל, סגן נשיא והאחראי על רכישות ומיזוגים בפייפאל, הגיע לארץ כדי לבדוק את השוק המקומי ■ "יש לנו קשרים עם מאות חברות בתחום, ואם זה הגיוני להשקיע בהן - נעשה זאת"

מאז 2008, אז רכשה ענקית התשלומים המקוונים PayPal את החברה הישראלית FraudSciences, שעסקה במניעת הונאות בכרטיסי אשראי, תמורת 170 מיליון דולר והפכה אותה לסניף שלה בישראל, נוהגים בכיריה לבקר מדי שנה בישראל ולבחון את תעשיית הסטארט-אפים המקומית.

בשבוע שעבר הגיע לישראל מארק לאבל, סגן הנשיא והאחראי על ענייני אסטרטגיה ופיתוח עסקי וכן על מיזוגים ורכישות בחברה. את ביקור ההתרשמות ערך לו עודד זהבי, מנהל אזור ישראל ודרום אפריקה בחברה.

לאבל נפגש בשבוע שעבר עם יותר מ-25 סטארט-אפים בתחומים שונים: החל במסחר באינטרנט ותשלומים בסלולר וכלה בחברות שעוסקות בניתוח הרגלי השימוש ברשת ובהעמקת חווית המשתמש.

על החברות שאיתן נפגש לאבל נמנות Wix, המספקת פלטפורמה לבנייה ועיצוב אתרים; CreditGuard, שמספקת פתרונות סליקה מאובטחים; Zibaba, שמפתחת חנויות וירטואליות לעסקים על פלטפורמת פייסבוק; ו-Plimus, שמציעה פלטפורמת מסחר וסליקה למכירת מוצרים דיגיטליים באינטרנט (ראו טבלה).

"לכל סטארט-אפיסט יש ניצוץ בעיניים"

"היה מרגש לפגוש את עולם הסטארט-אפים המקומי, את העשייה שיש בישראל, ולראות איך החברות הללו משתלבות בתחומי המסחר האלקטרוני, התשלומים והסלולר, אך בעיקר מרתקת היא הרוח שדוחפת אותן קדימה", אומר לאבל בראיון בלעדי ל"גלובס".

"כל סטארט-אפיסט שפגשתי היה עם ניצוץ בעיניים. זה נותן הרגשה שהכול אפשרי, וזה לא משנה אם זה שני יזמים שהתחילו אתמול או חברה שקיימת שנתיים", הוא אומר.

- איך אתם מחליטים מתי להשקיע בחברה?

לאבל: "כשאנחנו יוצרים קשר עם חברות, הרעיון הוא קודם כל לחשוב איך החברה הזו יכולה לעזור לנו לשרת טוב יותר את הצרכנים שלנו. יש לנו קשרים עם מאות חברות בתחום, ואם זה הגיוני להשקיע בהן כסף, נעשה זאת".

- שמת לב לתכונה ייחודית של היזמים הישראלים?

"אחד הדברים שראיתי הוא שהיזמים מסתכלים על השוק הגלובלי. זה ייחודי לעומת הרבה חברות באירופה או בקליפורניה. פה לא חושבים על השוק המקומי אלא באופן אוטומטי על השוק האמריקני, האסייתי והאירופי. זה יתרון משמעותי לחשוב גלובלי כבר בשלב מוקדם, ולא להתעסק קודם בפיתוח מוצר לשוק אחד ואז לנסות לגדול משם".

לאבל לא מוכן לחלוק את התרשמותו מסטארט-אפ כזה או אחר, אך נפגש עם שתי חברות שגם נשיא פייפאל, סקוט תומפסון, נפגש עמן בביקורו בשנה שעברה: Fiftyone, המסייעת למותגים גדולים כמו GAP לנהל את אסטרטגיית המסחר האלקטרוני שלהם מחוץ לארה"ב, ו-Clicktale המסייעת לבעלי אתרים לצפות בהתנהגות של הגולשים שלהם. שתי החברות מסרבות להרחיב על המפגשים עם לאבל, אך ניתן להעריך כי הפגישות התכופות איתן עשויות להבשיל בהמשך לשיתופי פעולה עם פייפאל.

בישר לעובדים על רכישת מג'נטו

"היזמים פה עושים רושם טוב על פייפאל. עסקים מוצלחים בנויים על אנשים ומצאנו בישראל ריכוז של סוג האנשים שאנחנו רוצים לראות בחברה שלנו", אומר לאבל ומוסיף כי "אנחנו מחפשים את אלה שחושבים גלובלית, אלה שחושבים איך לשפר את חייו של הצרכן, איך משתמשים בטכנולוגיה בדרכים מתוחכמות ואיך אפשר לעשות דברים טוב ומהר יותר, ולהגיע לשוק עם מוצרים ורעיונות חדשניים".

חברה שעונה לדרישות הללו של לאבל ושנרכשה לפני שבועיים היא Magento. החברה אמנם ממוקמת בלוס אנג'לס, אך שני מייסדיה - רועי רובין ויואב קוטנר - הם ישראלים. הרוכשת היא eBay, החברה-האם של פייפאל, ולאבל היה זה שנשלח לבשר זאת לעובדים.

מג'נטו, שנוסדה ב-2001, עוסקת בפיתוח פלטפורמות למסחר אלקטרוני. לפני שנה רכשה אי-ביי 49% מהחברה תמורת 22.5 מיליון דולר ואת רכישת יתרת הבעלות (51%) השלימה בתחילת החודש, לפי שווי חברה מוערך של יותר מ-100 מיליון דולר.

"הרכישה נעשתה על-ידי חטיבת MarketPlace באי-ביי", אומר לאבל. "המטרה שלה היא לעזור לחברות גדולות וקטנות למכור באינטרנט. מג'נטו תאפשר לאי-ביי לספק עוד שירותים ופיצ'רים עבור הסוחרים באינטרנט, כמו אירוח חנויות מקוונות, שיפור עגלת הקניות הווירטואלית, ובאופן כללי להעמיק את מערכת היחסים של אי-ביי עם קמעונאים ברשת", הוא מציין.

לפי לאבל, אחד הדברים שמשכו את אי-ביי לרכוש את מג'נטו היה המסירות של החברה לקהילת המפתחים הענפה שלה ותמיכתה בפלטפורמת פיתוח בקוד פתוח. הטמעת החברה תיעשה דרך פלטפורמת המסחר הפתוחה של אי-ביי תחת השם x.commerce, שתיחשף במלואה בסתיו הקרוב.

"אנחנו מסתכלים על פייפאל כסטארט-אפ בן 12 שנה"

בתחילת דרכה הייתה פייפאל כר גידול לטאלנטים בתחום הטכנולוגיה. נוצרה בה קבוצה של אנשים מוכשרים, שהפכו בהמשך ליצרני סטארט-אפים סדרתיים, ולימים נודעה בשם "מאפיית פייפאל", בעיקר בשל העובדה שהחבורה תמכה זה בזה באמצעות השקעות כספיות.

הראשונים בחבורה היו מייסדי החברה פיטר ת'ייל, המשקיע הראשון בפייסבוק, ומקס לברצ'ין, שהקים את הסטארט-אפ Slide, שנמכר לגוגל ב-230 מיליון דולר. גם צ'אד הראלי, סטיב צ'ן וג'אווד קארים, שייסדו את יו-טיוב; ריד הופמן, ממייסדי לינקדאין; וג'רמי סטופלמן וראסל סימונס, מייסדי אתר ההמלצות הפופולרי - Yelpעזבו את פייפאל והקימו חברות מצליחות משלהם.

"אנחנו אוהבים להסתכל על פייפאל כעל סטארט-אפ בן 12 שנה, שעדיין מחזיק כמות בלתי רגילה של כישרון", אומר לאבל, שהגיע בעצמו מהסטארט-אפ BillMeLater, שנרכש ב-2008 על-ידי פייפאל. "אני חושב שתהיה המשכיות ל'מאפיית פייפאל'. אני חושב שיש לנו פה צוות של אנשים מאוד כישרוניים. אנחנו צומחים במהירות רבה והצוות הזה יעזור לנו להתמודד עם הצמיחה הזאת".