סטנלי פישר: "לא מבין איך פייסבוק עושה כסף"

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר אמר הדברים בכנס גראז' גיקס שאירגן יוסי ורדי, בו התארח יחד עם בנו דיוויד ■ דיוויד על אביו: "נראה שהוא עושה עבודה טובה יחסית למה שקורה מסביב"

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, והבן שלו, דיוויד פישר, סגן נשיא לפרסום בפייסבוק, התקבלו היו במחיאות כפיים רועמות כשהגיעו למוסך המיושן של גראז' גיקס בחולון, לאירוע מיוחד שארגן יזם האינטרנט יוסי ורדי.

כשנשאל סטנלי על המעסיקה הקודמת של בנו, גוגל, ענה הנגיד כי "מנוע החיפוש שלהם שינה את חיי. אני מבין ממה גוגל עושה כסף - יש להם מנוע חיפוש מצוין, אבל איני מבין ממה פייסבוק עושה כסף". דיוויד הוסיף בהקשר זה כי "סטארט-אפ מצליח הוא כזה שאתה מנסה להסביר את המהות שלו להורים שלך והם לא מבינים. כך אתה יודע שיש לך הצלחה ביד".

כשנשאל דיוויד על הצלחתו של אביו בתפקיד נגיד בנק ישראל, ענה הבן כי "נראה שהם עושים עבודה טובה יחסית למה שקורה מסביב". הקהל מחא כפיים בהתלהבות. סטנלי התייחס גם הוא לעבודתו ואמר בצחוק: "אשתי אמרה לי: 'אתה עושה החלטה אחת חשובה בחודש. זה נשמע כמו עבודה די משעממת'". לשאלתו של ורדי אם סטנלי נוטה להתייעץ עם בנו בענייני עבודה, ענה הנגיד כי "אני בעיקר מתייעץ איתו איך לעשות משהו טכני בג'ימייל שלי".

שאלה נוספת שנשאל סטנלי על-ידי ורדי הייתה סביב ההצלחה הכלכלית של Virtual Goods, פריטים וירטואלים שנמכרים דרך רשת פייסבוק בתמורה לכסף אמיתי כמו למשל תוספת פיצ'רים למשחקים כמו פארמוויל. "אף פעם לא שמעתי על virtual goods", ענה פישר במבוכה. "אבל אומרים לי שמטבע השקל חזק מדי, אם נתחיל להשקיע את השקל ב-virtual goods, אולי הוא יירד".

סטנלי התייחס לענף הסטארט-אפים בישראל ואמר כי "מבחינה גלובלית, ישראל באמת נחשבת בעולם בגלל הסטארט-אפים שלנו". הנגיד התחיל לספר כי "לאחר שבאפט רכש את ישקר, שאלו אותי בכנס בחו"ל אם ישראל לא עצובה אחרי שרכשו את אחת החברות המצליחות שלה. עניתי לו שזה מה שהישראלים אוהבים - למכור חברות".

סטנלי דיבר גם על ענייני שכר ומה ההבדל בין מי שמנהל בנק ומרוויח הרבה אבל זוכה לביקורות קשות לעומת סטארט-אפיסט שעשה הרבה כסף מהאקזיט שלו. "זה בסדר ומכובד בשביל אנשים לעשות כסף מהיי-טק ומיזמות והסיבה שהם לא זוכים לביקורת כמו מנהלי בנקים היא בגלל שמדובר במשהו שהם הקימו בעצמם", הסביר נגיד בנק ישראל.

דיוויד נשאל על הקמת פעילות של פייסבוק בישראל, כפי שעושות חברות גלובליות כמו גוגל, מיקרוסופט ו-IBM, וענה כי "אנחנו נגיע לפה מתישהו. רכשנו כבר חברה ישראלית אחת, סנאפטו, עם מוצר מצוין".

"יש לי תחושות מעורבות לגבי ויקיליקס. יש דברים שאנשים צריכים להפיץ בעיקר אם יש מי שמנסה לכסות את זה. מצד שני, צריך להיות זהירים עם מה שמפרסמים", כך אמר הערב ג'ימי ויילס, מייסד ויקיפדיה, על אתר ההדלפות. לדברי ויילס, "ג'וליאן אסאנג', מייסד ויקיליקס, הוא האויב של עצמו. אם הוא היה מתנהל נכון, הוא היה יכול להיות מועמד לפרס נובל, אבל הוא לא".

סר רונלד כהן, ממקימי אייפקס, בעלת השליטה בתנובה ובפסגות, נשאל על פרשת הקוטג', וענה בצחוק: "זה לא קשור אליי". סר כהן הוסיף כי כלל ההשקעות של אייפקס בחברות ישראליות הגיע ללמעלה מ-2 מיליארד דולר.

"אנחנו המוכרים הגדולים ביותר של מוצרי אפל אחרי אפל עצמה", אמר רוברט סטפנס, סמנכ"ל הטכנולוגיות של בסט ביי העולמית באירוע הערב. "אפרופו אפל, אני כבר לא משתמש במחשב אלא באייפד. ואם הוא קורס או נמחק - אני פשוט מסנכרן אותו שוב", אמר סטפנס.