לא שוכחים לזכור

ניתוח השיח הציבורי ברשת מגלה ששינוי נוסח תפילת "יזכור" פגע בעצב חשוף בעם ישראל

הויכוח הציבורי סביב קביעת נוסח אחיד לתפילת "יזכור" לחללי מערכות ישראל מכה הדים גם ברשת: בשבועיים שחלפו מאז לשכת הרמטכ"ל החליטה כי הנוסח התקני צריך להיות "יזכור אלוקים", במקום "יזכור עם ישראל", התפרסמו ברשת לא פחות מ-753 שיחות בנושא.

בדיוק שבוע לאחר החלטת לשכת הרמטכ"ל לאמץ את הנוסח "יזכור אלוקים", התפרסמה ברשת עצומה שקוראת לביטול הנוסח האחיד. מי שעמדה מאחורי העצומה היא יהודית ביאלר בת ה-87, ששכלה את בנה במלחמת ההתשה, לא בדיוק הפרופיל הדמוגרפי הטיפוסי של מי שמניע מהפיכות ברשת, אך זה לא מנע ממנה להשיג בשבוע האחרון למעלה מ-63 אלף חתימות של אזרחים שמצטרפים להתנגדותה לשינוי נוסח הקינה הלאומית.

המחאה הציבורית הביאה את בני גנץ למנות ביום חמישי האחרון צוות בדיקה שיבחן את נוסח תפילת ה"יזכור".

הגרף שמציג את נפח השיחה ברשת מציג בבירור את התפתחות הפרשה:

יואב פרידור יזכור ויז'ואל
 יואב פרידור יזכור ויז'ואל

השכול הוא בין הנושאים האחרונים במדינה שעדיין מעוררים תחושת אחדות, כאב שכרוך בגורלנו המשותף כאן. סביר להניח כי הרמטכ"ל בני גנץ לא קיבל את ההחלטה על שינוי נוסח התפילה בקלות-ראש. ועדיין, היקף המחאה שעורר השינוי מפתיע.

בדיקה שערכה חברת Buzzilla סביב הפרשה ממחישה עד כמה הסוגיה רלוונטית לכלל הציבור: שיחות על הפרשה ניכרו לא רק באתרי חדשות ובפורומים בנושאי מסורת, אלא במגוון רחב של זירות שיח, גם כאלה שעל פניו אין להן כל קשר עם הנושא, כמו אתר הנערות 4gilrs או מועדון האוהדים של מכבי תל אביב בכדורסל.

ריבוי הדיונים בנושא נוסח התפילה בפייסבוק ובטוויטר ממחיש את נכונותם של רבים בציבור ליזום בעצמם מעין מחאה פרטית בנושא, קצרה וטלגרפית, ולא רק לתוכן שכבר נכתב בכתבה או בפורום.

הגרף הבא מפרט את התפלגות האתרים שבהן הופיע השיח על שינוי נוסח התפילה, בשבועיים האחרונים:

יואב פרידור יזכור ויז'ואל
 יואב פרידור יזכור ויז'ואל

ומה לגבי עצם ההחלטה? האם עיקר השיח ברשת מתייחס לגירסה המקורית ששמה במרכז את עם ישראל, או לנוסח שהוחלט לאחרונה על אימוצו שמדבר על אלוהים?

ניתוח השיחות ברשת מגלה כי ביום פרסום ההחלטה על שינוי הנוסח הופיעה גירסת "יזכור אלוקים" ביותר דיונים, אך ב-10 הימים האחרונים, מאז שהחלה המחאה כנגד ההחלטה על שינוי נוסח התפילה, נערכו ברשת 413 שיחות שכללו את הביטוי "יזכור עם ישראל" או "יזכור ישראל", לעומת 281 שיחות על "יזכור אלוקים" (או "יזכור אלוהים").

יואב פרידור יזכור ויז'ואל
 יואב פרידור יזכור ויז'ואל

מבחינת התפיסה הציבורית, שינוי נוסח תפילת ה"יזכור" היא ההחלטה החשובה הראשונה של גנץ מאז נכנס לתפקיד הרמטכ"ל בפברואר. ברור שמאז קיבל גנץ עשרות החלטות, שמרביתן מאחורי הקלעים ונסתרות מהעין. אך מבחינת השיח הציבורי - זו הסערה הראשונה שגנץ נקלע אליה.

עכשיו רק נותר לראות אם מינוי צוות הבדיקה וההמלצות שיקבל יצליחו להרגיע את המחאה הציבורית.

הכותב הינו מנכ"ל חברת Buzzilla למחקרי תוכן במדיה החברתית.