שמחון: "שהמחלבות ינקטו צעדים דרסטיים לפני הממשלה"

(עדכון) - ח"כ שי חרמש ולובי החקלאים מנסים לשכנע חברי כנסת לא לתמוך בכוונת הממשלה לייבא מוצרי חלב מחו"ל ■ חרמש: "באוצר מצטברים כל שנה 130 מיליון שקל רק מהקוטג'"

הפופוליזם בכנסת שובר שיאים בחרם הקוטג': ח"כ שי חרמש (קדימה) ניסה היום (ב') להכניס פרה לכנסת במחאה על כוונת הממשלה להתיר יבוא מקביל של מוצרי חלב מחו"ל. אנשי משמר הכנסת לא אפשרו לחרמש להכניס את הפרה ואמרו כי חרמש נהנה מחסינות, אך לא הפרה, וציינו כי "יש גבול למה שאפשר לעשות במשכן הכנסת".

הפרה - זהבה שמה - זכתה בתואר "מלכת היופי" של פרות הדרום, והיא גם אלופת תנובת החלב. היא שוקלת 750 ק"ג ומניבה 55 ליטר חלב ביום. היא נלקחה למשרד האוצר לאחר שנמנעה כניסתה לכנסת.

חרמש, רפתן בעברו, מייצג את לובי החקלאים בכנסת, והוא השתתף היום בדיון של הלובי החקלאי.

חרמש מחה על כך שדווקא לחקלאים אין יד ורגל בהחלטות להעלאת המחירים: "אנחנו לא שחקן על המגרש, מאז ירד הפיקוח ירד חלקם של הרפתנים, ואילו המחלבות ורשתות השיווק, שהן קרטל, רק הכפילו את המחיר".

לדבריו, "מי שחושב שמחר ייבאו אבקת חלב והבעיה תיפתר - טועה. הפער בין החלב הניגר לזה שנמכר הוא פי 4. המס העקיף בקוטג' הוא שקל לגביע. בשנה נמכרים 130 מיליון גביעי קוטג', קרי באוצר מצטברים כל שנה 130 מיליון שקל רק מהקוטג'. לא נתקלתי באף רפתן שגם בבוקר במגדלי אקירוב ונוסע למשמר השרון לחלוב פרות". הוא עקץ בכך את אהוד ברק, המתגורר במגדלי אקירוב ונולד במשמר השרון.

אחד החקלאים שהוזמן לדיון אמר כי "החלב זו הבעיה הקטנה. הבעיה הכי גדולה היא הרשתות - שם יש קרטל ואין שוק סיטונאי. המצב הכי גרוע הוא בפירות וירקות".

חבר הכנסת לשעבר אבשלום (אבו) וילן, מנכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, הוסיף כי "המאבק הוא לא על הקוטג' אלא על המהות. הייתה השתוללות מחירים מאז שמוצרי חלב יצאו מפיקוח. המחלבות - ובעקבותיהן הרשתות - העלו מחירים מעל ומעבר כדי למקסם את הרווחים. המשבר לא ייפתר על-ידי יבוא. הממשלה היא זו שתצטרך לטפל בכשלי השוק".

שר התמ"ת שלום שמחון נכח גם כן בדיון ואמר כי "ענף החלב הוא 2.2% מסך שוק המזון בישראל. הוא לא המרכיב העיקרי שלו, וצריך לזכור גם את זה. הקרב הוא לא על היבוא אלא על הפיקוח. ענף החלב בישראל צריך לחזור לשפיות כי זה לא רק נוגע לחלב אלא לתעשיית ההיי-טק שהתפתחה פה במשך השנים.

"ישראל חתומה על הסכמים בינלאומיים על היבוא. יבוא זו לא מילה גסה וגם לא החזרת מוצרים לפיקוח. שני הדברים האלה ייבחנו, אבל זה יהיה לא נכון לומר שהבעיה היא רק אצל החקלאים.

"אני חושב שפיקוח מחירים לא טוב בסופו של דבר לצרכן ובשוק מפוקח לא נראה את ההיצע שיש היום על המדפים. צריכת הקוטג' רק עלתה מאז הוצאתו מפיקוח. יש בשוק החלב הרבה כשלים. אנו נמצאים בשעה שבה יש להתמודד עם כל הכשלים במערכת. אף אחד לא ייצא יבש, גם לא הממשלה. הציפייה שלי היא שגם המחלבות וגם הרשתות ינקטו צעדים דרסטיים לפני החלטת הממשלה".

שי חרמש / צלם: אוריה תדמור
 שי חרמש / צלם: אוריה תדמור

שי חרמש / צלם: אוריה תדמור
 שי חרמש / צלם: אוריה תדמור