ח"כ קירשנבאום: "אני מודאגת מגורלה של הפנסיה שלנו"

ח''כ פאינה קירשנבאום, יו''ר ועדת המשנה לשוק ההון וביטוח של ועדת הכספים דיברה בדיון על הפנסיה ■ "לא התמודדנו עד הסוף עם המשבר האחרון"

"זה מספר שבועות אני נפגשת עם בכירי המשק ואני דואגת לגבי מה מתרחש בשוק ההון לרבות על גורל הפנסיה שלנו. כל מה ששמעתי הדאיג אותי עוד יותר" כך אמרה ח''כ פאינה קירשנבאום, יו''ר ועדת המשנה לשוק ההון וביטוח של ועדת הכספים, בדיון מיוחד שנערך בעקבות האירועים האחרונים בשוק ההון ובשוק הפנסיוני.

"קורים דברים בשוק, התחושה שלי היא שלא התמודדנו עד הסוף עם המשבר האחרון ולבטח לא סיימנו אותו. אנו רואים כל מיני הסדרי חוב, אולי אנו בימים אלו מסיימים את המשבר ההוא. מלבד זאת, יש לנו סיכויים נוספים שמגיעים גם מחו''ל. ברור שאירופה לא התגברה על המשבר וגם האירועים האחרונים באזורינו מטרידים מאוד. חייבים לגשת גם לסוגיה של המודל הצ'יליאני", אמרה ח"כ קירשנבאום.

עוד באותו הדיון אמר עודד שריג, הממונה על שוק ההון באוצר כי "טוב לחשוש אך חשוב להשאיר את הדברים בפרופורציה. בסופו של יום מדובר על חיסכון פנסיוני ומדובר בעשרות שנים. לכן, יש להתייחס לחיסכון הזה בפרספקטיבה של טווח ארוך".

רג'ואן גרייר, סגן הממונה על שוק ההון באוצר אמר כי לפי נתוני האוצר, מי שהשקיע 100 שקל בתחילת 2006, התיק שלו היה שווה 134,6 שקלים ובתיק הפנסיוני הממוצע הישראלי הוא הגיע ל-207 (אם היה 100 שקל ב-2001). "לפי התיק הפנסיוני הממוצע, יותר משליש מהתיק הוא סולידי ומושקע באג''ח ממשלתי, 25% מהווה האפיק המנייתי, ורק 5% הן השקעות לא סולידיות. "חשוב לעשות את האזיון בין סיכון לבין תשואה. אי אפשר לשים הכל בפקדון כי לא נגיע לתוצאה אופטימלית" סיכם גרייר.

שריג: "אין שום דרך להבטיח שהתשואות ישמרו"

"התשואות על ניירות ערך משקפות את מה שקורה בכלכלה הריאלית. ככל שכלכלת ישראל תצמח ותפרח, נוכל לתת למשקיעים תשואות גבוהות יותר", הסביר שריג. "אין שום דרך להבטיח שהתשואות שהיו, ישמרו וימשיכו. הדבר היחיד שאפשר זה להתחייב לדאוג שהכלכלה תתפקד כמה שיותר טוב על מנת שנגיע לתשואות הגבוהות".

עוד אמר שריג כי הם מחייבים את הגופים רק לדווח, מלכתחילה על האסטרטגיה ומחוייבים לבדוק שיש התאמה בין הדיווח למציאות. "אנו לא אומרים במה להשקיע ובמה לא. אנו דורשים גילוי" הוסיף שריג.

עוד הוסיף "אג''ח קונצרני הוא נכס יחסית סולידי, ראינו מה קרה בסוף המשבר האחרון. עדיין שיעור חדלות הפרעון היה יחסית נמוך ולא הייתה התמוטטות מאסיבית. היה צורך בטיפול של אג''ח כזה או אחר או בחברה כזו או אחרת אבל זה לא נגמר בהתמוטטות. אג''ח קונצרני זה לא מניה, זה חלק מהתיק הפנסיוני, הוא חלק יחסית יציב של התיק. ברור שכאשר יש בעיה במשק, כל מי שמלווה כסף עלול למצוא בבעיה", אמר.

לגבי המודל החכם אמר שריג: "מה שחשוב לבדוק זה מה הגיל ומידת הסיכון שהוא מוכן לקחת, משהו שהוא לא פשוט ליישום - מדובר בתהליך ארוך, שאני לא רוצה לבצע באופן רדיקלי, אלא בהדרגתיות".

לדברי שריג, "אנו בודקים את הגופים כל הזמן. לא בדרך של 'תקנו את זה ותמכרו זה', אלא את בודקים את תהליך קבלת ההחלטות ולא את התוצאה הספציפית. למשל, אנו בודקים את יישום המלצות ועדת חודק - אני סבור שצריכים לקחת את העקרונות המרכזיים ממסקנות ועדת חודק וליישם אותן לשאר השוק ולא רק לאג''ח קונצרני".