ביהמ"ש אישר לנהל תביעה ייצוגית נגד פלאפון ב-60 מיליון שקל

זאת בטענה כי גבתה תשלום על שירות גיבוי ספר טלפונים, אף שהלקוח לא עודכן כי יחויב על כך

‎‎בית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר אתמול (ד') לנהל תביעה ייצוגית נגד פלאפון בסכום של 60 מיליון שקל, בטענה כי החברה גבתה תשלום עבור "שירות גיבוי ספר טלפונים", למרות שהלקוח לא עודכן כי יחויב על כך.

נקבע כי הקבוצה לגביה תידון התובענה היא קבוצת המנויים של השירות, שעומדת על 460 אלף איש, שחויבו בגין השירות בתקופה של 5 שנים לפני הגשת התביעה.

‏לטענת הלקוח, במהלך החודשים אוגוסט-ספטמבר 2007 התקלקל מכשיר הטלפון הסלולרי שלו. הוא פנה למחלקת התיקונים של פלאפון, שם תוקן המכשיר או הוחלף. לאחר התיקון נשאל על-ידי הנציג אם ברצונו כי ישמרו את הנתונים של מספרי הטלפון שבמכשיר שהתקלקל, והלקוח השיב על כך בחיוב.

לטענתו, לא נמסר לו כי הוא יחויב בתשלום עבור הפעולה, אך מאוחר יותר הוא גילה כי בחשבון הטלפון שלו מופיעים 3 חיובים בגין הגיבוי על סכומים של 4.24 שקל, 3.37 שקל ו-4.23 שקל.

‏פלאפון והלקוח הסכימו כי במסמכי הרישיון של החברה לא מוזכרת האפשרות של מתן שירות לגיבוי ספר טלפונים, ומכאן שגם לא מוזכר הסכום שיש לגבות בגין שירות מעין זה.

השופטת דרורה פלפל ציינה בהחלטתה כי החברה העניקה שירות שפעל לטובת הלקוח ולא פעלה להטעייתו. עם זאת, השופטת הבהירה כי כיוון שהשירות של גיבוי ספר טלפונים אינו מוזכר ברישיון החברה, אין החברה יכולה לספקו.

"האזרח הקטן רשאי לצאת מנקודת ההנחה שאם המדינה העניקה רישיון למאן דהוא, הוא פועל במסגרת הרישיון, ופניותיו לציבור הן בתחום הרישיון ולא מעבר לכך. מצב דברים זה יש לשמר ולשמור", פסקה.

‏לדברי פלפל, עיון בתוספת הראשונה לרישיון, הדנה בשירותים נלווים אותם רשאית להעניק החברה, מראה כי היקף השירותים המוזכר נרחב.

"אם המחוקק טרח ופירט כל שירות ושירות, אזי כדי לתת שירות נוסף צריך לפנות אליו להרחיב את התוספת ולא לשקול שיקולים מסחריים כאלה ואחרים, אפילו הם קשורים לאופי השירות שניתן", ציינה פלפל. "ומי יבטיח לאזרח הקטן והגדול כי שיקולים מסחריים אלה לא 'יתרחבו' במהלך הזמן לשדות נוספים 'משיקים' - הכול לפי שיקול-דעתו של נותן השירות?".