סקר לתשומת-לב נתניהו: לפיד גורף 16 מנדטים, דרעי - 8

סקר "גלובס": גוש הימין יצלול ל-56 מנדטים ■ הליכוד צונח ל-22 מנדטים, קדימה מאבדת 7 מנדטים וש"ס מתרסקת ל-6

מסקר "גלובס" עולה כי החששות בלשכת נתניהו מוצדקות: יאיר לפיד ואריה דרעי ישנו את המפה הפוליטית וינתצו את היתרון היציב של גוש הימין, אם יתמודדו בבחירות הבאות. לפי הסקר, לפיד יגרוף 16 מנדטים, דרעי - 8, וגוש הימין יצלול ל-56 מנדטים

לפי סקר, שבוצע על-ידי מכון המחקר של רפי סמית עבור "גלובס", לו היו הבחירות נערכות היום, לפי מפת המפלגות הקיימת, היה הליכוד מתחזק ועולה ל-29 מנדטים, גוש הימין היה זוכה ל-69 מנדטים ולוקח את נתניהו לעוד קדנציה בראשות הממשלה. ואולם, במידה שדרעי ולפיד מחליטים לעמוד כל אחד מהם בראשות מפלגה עצמאית, מאבד הליכוד שבעה מנדטים וצונח ל-22, וגוש הימין צולל אל עבר 56 מנדטים - דבר שלא מאפשר לנתניהו להקים קואליציה ימנית, או קואליציה בכלל.

כניסת שני השחקנים החדשים פוגעת בכולם: קדימה מאבדת שבעה מנדטים ויורדת ל-20 מנדטים; ש"ס מאבדת ארבעה מנדטים ומתרסקת ל-6; העבודה גם היא מוותרת על שני מנדטים לטובת לפיד וצונחת ל-7.

לפי התרחיש הזה, קדימה נחלשת ומאבדת כמעט שליש מגודלה כיום, אבל סיכוייה להרכיב את הקואליציה הבאה דווקא גדלים. אם תחבור קדימה (20) ללפיד (16), דרעי (8), עבודה (7), ותצרף גם את מרצ (3) - היא תוכל להקים גוש חוסם נגד נתניהו, שעשוי להביא את לבני לראשות הממשלה, או לחילופין להקמת ממשלת רוטציה.

שני המצטרפים החדשים יכולים לסייע ללבני להקים לגוש חוסם, אבל לא מספיקים להקמת קואליציה. למהלך יתווסף מימד דרמטי נוסף, אם ליברמן יחליט לעשות לנתניהו מעקף מרכז-שמאל ולהצטרף לגוש הזה. קשה לראות איך נתניהו, שיישאר מחוץ למשחק, שורד ארבע שנים באופוזיציה. אם לא יעמוד בראשות הממשלה, ודאי יעדיף לפרוש, וליברמן יהפוך למנהיג הימין.

ממשלת רוטציה?

אבל קיימות לא מעט אפשרויות אחרות. קדימה והליכוד אולי לא יוכלו להקים ממשלה לבד, נקייה משותפים - האופציה הזו נעלמת מהמפה והחלום הזה מתרחק. אבל הקמת ממשלת רוטציה קדימה-ליכוד, לפיד ועבודה, נראית מהלך יותר הגיוני. 65 המנדטים שיהיו לממשלה הזו, יוכלו לאפשר לה להשאיר את ליברמן ואת ש"ס בחוץ.

לנתונים האלה, שאינם נעלמים מעיני המערכת הפוליטית, יכולות להיות שתי תוצאות הפוכות: הישרדותה של הקואליציה הקיימת והיאחזות בכיסאות, או דווקא להקדים את הבחירות, כדי למנוע מלפיד ודרעי להקים תשתית פוליטית.

והערה לסיום: ש"ס מונה כיום 11 מנדטים. לפי הסקר ש"ס ודרעי יחד שווים 14 מנדטים. דרעי לא יכול לטעון שהשלם גדול משמעותית מסך חלקיו ושש"ס לא נפגעת. סביר להניח שזה בדיוק מה שימנע את האפשרות התיאורטית לתת לו לרוץ בנפרד.

לפיד נוגס בכולם

יאיר לפיד ואריה דרעי משנים את המפה הפוליטית. יחד ובנפרד. לפיד לוקח קולות בעיקר מקדימה, העבודה, מרצ והליכוד, ובעיקר את הקולות שנחשבים צפים; דרעי לוקח קולות באופן דרמטי מש"ס וגם מהליכוד.

לפי הסקר זוכה דרעי ב-8 מנדטים בראש רשימה עצמאית. זה לא מופרח לומר שש"ס מאבדת את כל ארבעת המנדטים שלה לטובת דרעי, מה שאומר שאת ארבעת המנדטים הנוספים הוא מקבל מהליכוד. לפי החישוב הזה, הליכוד מאבד שלושה מנדטים ללפיד. לא מנותק יהיה זה מנותק לשער שקדימה לא מאבדת לדרעי מנדטים, וכל השבעה שאיבדה - עברו ללפיד. בנוסף, סביר להניח ששני המנדטים שאיבדה ישראל ביתנו, עם כניסת השחקנים החדשים, נמצאים אצל לפיד, שזוכה גם למנדט אחד ממרצ ולשניים מהעבודה.

לפיד פוגע פגיעה מכרעת בכל המגזרים. זה יכול להיות שההשפעה שלו היא באמת חוצה מפלגות, אבל ייתכן גם שהסיבה לך היא שמדובר במותג שעדיין לא הרכיב רשימה. אם הרשימה תהיה כולה שמאל, אז אולי מצביעי ימין יחזרו הביתה, וההיפך. אם הוא ירצה להמשיך לפגוע בכולם, הוא יצטרך להקים רשימה מתאימה.

גם הרכב רשימתו של דרעי עדיין עומד בסימן שאלה. אם במפלגה שלו יהיו, למשל, נשים, או גורמים אחרים שיתנגשו עם הדי.אן.איי החרדי, שהוא מסמל, ייתכן שזה יחזיר קולות של ש"סניקים הביתה. החרדים האשכנזים (יהדות התורה), דרך אגב, לא נפגעים כלל ממפלגתו של דרעי, אם כי בכל מקרה זה לא קהל היעד שלו, ככה שלדרעי זה לא ממש אכפת.

אם היו נערכות הבחירות לכנסת היום לאיזו מפלגה היית מצביע
 אם היו נערכות הבחירות לכנסת היום לאיזו מפלגה היית מצביע