"המרד חברתי יתפרץ באופן אלים"

בעלים של חברת מוצרי צריכה גדולה: "אני רוצה שגם הילדים שלי יהיו מיליונרים ולא יגיעו למצב שיגידו לנו, 'הלו, הלו, תביאו את ההון שלכם'"

מחאה הזאת היא התחלה של מרד חברתי הרבה יותר נרחב ורציני. זה ביטוי לכעס נורא שיתפרץ בסוף בצורה אלימה", כך אומר היום (ב') ל"גלובס" בעלים של חברת מוצרי צריכה גדולה. "ביבי, בחור נחמד, עשה כלכלה חופשית, פורחת, אבל השותפים לשגשוג הם בעלי ההון ושכבה מאוד מצומצמת של אנשים מוכשרים וצעירים בעמדות בכירות בהיי-טק, בתעשייה ובבנקים. 50% מהאוכלוסייה נמצאת בתת-רמה של שכר, והם לא משתתפים בחגיגה. בסוף זה יבוא כבומבה על הראש. לא יכול להיות ש-10% מהאוכלוסייה יחיו, ו-50% מהאוכלוסייה ירוויחו שכר מינימום פלוס קצת. מדינה דמוקרטית תחיה הרבה שנים אם תהיה שכבת ביניים חזקה מאוד. לא יכול להיות קיטוב של עשירים כשרוב האוכלוסייה עם ראש באדמה. אני כואב".

- למה אתה כואב? אתה בעצמך שייך לעשירון העליון.

"אני רוצה שגם הילדים שלי יהיו מיליונרים ולא יגיעו למצב שיגידו לנו, 'הלו, הלו, תביאו את ההון שלכם', כי בסוף זה מה שיקרה".

- איך בדיוק?

"יטילו מס וייקחו לכל אחד 20% מהרכוש, וזה ילך לאוצר המדינה. אני חושב שיש אפשרות כזאת, כי הקיטוב יביא למהפכה. יש המון ישראלים שלא יוצאים לרחובות, אבל יש להם סיבה טובה לצאת, ובסוף הם ייצאו".

הבכיר מותח ביקורת חריפה על הממשלה. "איזו ממשלה יש לנו? איזה רעיון זה היה להעלות את הבלו על הדלק? בסדר שלוקחים מס על הדלק, אבל מה הטעם, כשכל מחירי הדלק בעלייה, להעלות גם את שיעור המס? הממשלה מעלה מחירים בלי סוף ובלי גבול".

מבקשים שנשים במדינה ייצאו לעבוד. ומי ישמור על הילדים? איך יכול זוג צעיר ששני בני-הזוג עובדים להוציא 5,000 שקל על שני ילדים בחודש? בשביל מה צריך כאלה עודפים בקופת המדינה? כדי לבנות עוד כבישים בשטחים? שיורידו את גיל חינוך חובה לגיל 3. תנו משהו לאזרחים".

- האם לתעשייה אין תרומה למצב?

"זה לא התפקיד של התעשייה לקבוע את שכר המינימום. בחברה שלי אין מושג כזה שכר מינימום, אנחנו משלמים 5% יותר משכר המינימום מלכתחילה, אבל אני לא יכול לדבר על כל התעשייה. אם מפעל לא יכול לעמוד בתשלום שכר מינימום ויותר, סימן שהתעשייה הזאת בבעיה".

- אם היית יושב בממשלה, כיצד היית נוהג?

"אני לא רואה את המאקרו. מי שיושב בממשלה ורואה את התמונה כולה צריך לתת את הדעת אם אפשרי להעלות את שכר המינימום. המהפכה בארצות ערב התרחשה לא בגלל השחיתות של מובארק אלא בגלל 40% אבטלה בקרב הצעירים. אם רוצים למנוע את זה, צריך לתת לאוכלוסייה. אני בעד קפיטליזם נאור, לא קפיטליזם חזירי".

לבכיר ביקורת גם על התנהלות רשתות השיווק במשבר. "הטרמפ שתופסים ראשי הרשתות על המשבר, בעיקר שופרסל ורבוע כחול, כל אחד עם רעיונות הזויים, מקומם. מה אתם נותנים עצות לתעשיינים? איפה אתם הייתם?"

- מאבק הצרכנים מועיל?

"בטח. כל מי שהיו לו מחשבות להעלות מחיר יחשוב עכשיו 80, 90 ו-100 פעם".

- מה דעתך על התנהלות תנובה?

"בתנובה עברו מקיצוניות לקיצוניות. כשהיא הייתה בידי הקיבוצים, המושבים והרפתנים, המטרה הייתה כלי לשיווק החלב של הרפתנים. רצו להרביץ מכה ובבת-אחת שינו את הראש. אז מה הכי קל? להעלות מחירים. אם יש תחרות מסביב, אתה לא יכול להעלות את המחירים חזק. מעצבן שמדברים עכשיו באופן כללי נגד תוצרת הארץ".