אנליסטים: הסכם על התקציב האמריקני קרוב ממה שחושבים

למרות הרוח והצילצולים של התקשורת ההסכם היה קרוב לחתימה עד שהמו"מ התפוצץ בסוף השבוע שעבר ■ "אף אחד מהצדדים לא ייתן להגיע ל-2 באוגוסט ללא הסכם"

למרות הרעש שמעוררת התקשורת סביב המחלוקות בין הרפובליקנים והדמוקרטים בקונגרס סביב קיצוצים בתקציב והרחבת תקרת החוב האמריקני, לפי הערכות אנליסטים הנשיא ברק אובמה וחבריו הדמוקרטים יכולים להגיע בקלות להסכמה עם הרפובליקנים עד ה-2 באוגוסט, מועד פקיעת תוקף התקציב הנוכחי.

לפני שהמשא ומתן התפוצץ בסוף השבוע שעבר, ההסכם היה קרוב מאוד לחתימה על קיצוצים בתקציב של כ-2 טריליון דולר שיאפשר לקונגרס להרחיב את תקרת החוב האמריקני, כך עולה ממקורות דמוקרטים ורפובליקנים.

עם זאת, מאז, המצב הידרדר ואף הגיע לשיא כשאובמה השוואה את הרפובליקנים לתלמידים עצלנים והרפובליקנים מצידם, האשימו את הדמוקרטים בפגיעה בכוונת תחילה בכלכלה. "וושינגטון מכורה לביזבוזים ובראש עומד הנשיא", אמר הסנטור הרפובליקני ג'ים דמינט.

אנליסטים דואגים שפוליטיקאים משני הצדדים נכנסים לפינות שהם לא יכולים לצאת מהן. "כדי לצאת מהבלאגן הזה, צריך להתמודד גם עם דיבור לא ראוי", אמר ג'ו מינריק, לשער יועץ כלכלי בממשל של קלינטון.

משרד האוצר האמריקני, והעומד בראשו טימותי גייתנר, מזהירים מזה זמן רב את מפני הגעה לתקרת החוב שעומד על 14.3 טריליון דולר ב-2 באוגוסט.

"המו"מ הולך להיות קשה אבל אני עדיין מאמין שאף אחד מהצדדים לא ייתן להגיע ל-2 באוגוסט ללא הסכם, הצדדים יבינו שאין ברירה אחרת ושהם חייבים להתפשר", אמר ביל הואגלנד, לשעבר יועץ תקציבי רפובליקני בקונגרס.